English

نمایشگاه فروش آثار تجسمی برای خدمت به استان های محروم برگزار می شود

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: نمایشگاهی از آثار تجسمی هنرمندان یک استان محروم در حوزه هنری برگزار می شود که بهانه ای برای دیده شدن و فروش آثار استانی است.

نمایشگاه فروش آثار تجسمی برای خدمت به استان های محروم برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری موج، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد برگزاری نمایشگاهی از آثار تجسمی هنرمندان یک استان محروم در حوزه هنری گفت: از زمان ورود من به این مرکز این اولین بار است که  چنین نمایشگاهی که آثار تجسمی استانی به این گستردگی در حوزه هنری تهران به نمایش گذاشته شود، برگزار می شود.این نمایشگاه بهانه و نقطه آغازی برای دیدن و دیده شدن آثار استانی است تا در آینده‌ای نزدیک اقدام به «اکسپو» و نمایشگاه فروش آثار کنیم. 

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از محروم‌ترین‌ استان‌های کشور است. با این وجود آثار خوب و قابل توجهی به ویژه در حوزه تخصصی فعالیت هنری من که کاریکاتور است برای حضور در این نمایشگاه ارائه دادند. یکی از این هنرمندان خوب و سرشناس استان کهگیلویه و بویراحمد احسان گنجی است. این هنرمند کارتونیست نه تنها افتخار استان خود است بلکه با داشتن بیش از ۷۰ عنوان جایزه بین‌المللی افتخاری برای هنر کشور ایران است. هنرمندان با ارزشی همچون گنجی و دیگر هنرمندان هم‌استانی وی شایسته رسیدگی بیشتری از سوی مراکز هنری و سازمان‌های فرهنگی از جمله حوزه هنری را دارند. ما نیز با توجه به همین امر، اقدام به دعوت از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد کردیم.

هنرمندان در استان‌های محروم از آموزش‌های لازم کم‌تر بهره می‌برند

شجاعی ادامه داد: آثار این نمایشگاه نشان از تلاش‌های فردی هنرمندان برای دست‌یابی به توانایی خلق بهترین آثار هنری خود دارد. چرا که هنرمندان در استان‌های محروم از آموزش‌های لازم نیز کم‌تر بهره می‌برند و هرآنچه در آثارشان مشاهده می‌شود حاصل تلاش‌های انفرادی آنها برای عشق خود به هنر است.

این کاریکاتوریست گفت: برنامه‌ای که مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای استان‌ها در نظر دارد، دیدگاهی یکسان به همه آنها است. چرا که معتقدم همه امکاناتی که در اختیار استان‌ها از سوی ما قرار می‌گیرد باید به طور یکسان عرضه شود. این امکانات در هر زمینه‌ای اعم از آموزش و برپایی نمایشگاه می‌تواند باشد اما اولویت اصلی ما برای خدمت‌رسانی به هنرمندان تجسمی کشور به استان‌های محروم‌تر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: دیده شدن آثار استانی در فضایی مثل گالری «عالی» در تهران به توجه بیشتر دیگر مسئولان مربوطه به هنر استان کهگیلویه و بویراحمد و معرفی هنرمندان این استان به دیگر هنرمندان کشور کمک می‌کند. هرچه به هنرمندان استانی بیشتر پرداخته شود، بی‌شک هنرهای تجسمی کشور رشد موفق‌تری خواهد داشت. چرا که هنر منحصر به چند شهر بزرگ کشور نیست و هنرمندان شهرستانی آثار مهمی را تولید می‌کنند.

باید اقتصاد هنر را با جدیت بیشتر دنبال کنیم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد اقتصاد هنرمندان تجسمی کشور گفت: یکی از جدی‌ترین مسائلی که هنرمندان استانی، به ‌ویژه استان‌های محروم با آن روبرو هستند، معاش آنها است. مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در تلاش است تا اقتصاد هنر را با جدیت هرچه بیشتر دنبال کند. در نظر داریم با برگزاری نمایشگاه فروش آثار تجسمی در حوزه هنری از سراسر ایران، اقتصاد این رشته هنری را یاری کنیم.

شجاعی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد بهانه و نقطه آغازی برای دیدن و دیده شدن آثار استانی است تا در آینده‌ای نزدیک اقدام به «اکسپو» و نمایشگاه فروش آثار کنیم. اصرار ما در این نمایشگاه هم بر آرشیو نمودن آثار این رویداد است تا به محض ایجاد شرایط لازم بار دیگر آنها را رونمایی کنیم. اما این‌بار علاوه بر به نمایش‌ گذاشتن، با تمهیدات لازم، فروش آثار هنری را هم داشته باشیم. به این ترتیب اجازه بازگشت آثار هنرمندان نمایشگاه پیش‌رو، به شرط موافقت خودشان، به استان کهگیلویه و بویراحمد را نمی‌دهیم.

وی در باره اثر نگارگری «ای سرافراز میهن» از مهدی فرخی گفت: چندی پیش با رویدادهای فتنه‌انگیز دشمن و اهانت به پرچم جمهوری اسلامی ایران روبرو شدیم. همه ما تناقض‌های شعارهای داده شده را می‌فهمیدیم. برخی‌ها شعار می‌دادند که «نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران» اما در میان همان شعارها پرچم مقدس ایران را به آتش کشیدند. نکته‌ای که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره‌ای کردند. در نتیجه ضرورت واکنش هنری به آن پیش آمد و مهدی فرخی با طرح و اجرای خود، تابلوی نگارگری زیبایی را ارائه کرده است. فرخی برای تولید این اثر زحمات بسیاری کشیده و تابلو فاخری را به ما تحویل داد.

شجاعی در پایان گفت: ما در نظر داریم تا آثار رونمایی شده «نگاه‌خانه» سوره را به دست مردم برسانیم. چرا که همه مردم وقت کافی و امکان حضور در حوزه هنری و تماشای آثار رونمایی شده را ندارند. از همه مهم‌تر، آثاری که با جنبه‌های ملی در این «نگاه‌خانه» رونمایی می‌شود، باید به صورت چاپ شده در قالب پوستر در اختیار عموم مردم قرار گیرد. همچنین چاپ آثار هنرمندان هنرهای تجسمی حوزه هنری در قالب کتاب هم در برنامه‌های ما قرار دارد.

علاقه‌مندان برای تماشای آثار این نمایشگاه می‌توانند همه‌روزه به جز روزهای تعطیل به گالری «عالی» به نشانی انتهای خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه