English

مدیر موزه بریتانیا:

دو گالری بزرگ موزه بریتانیا به دین اسلام اختصاص می یابد

رییس موزه بریتانیا گفت: قصد داریم سال آینده دو گالری بزرگ را به دین اسلام اختصاص دهیم، این نخستین بار است که بخشی از فضای خود را به یک "دین" اختصاص می‌دهیم.

 دو گالری بزرگ موزه بریتانیا به دین اسلام اختصاص می یابد

به گزارش خبرگزاری موج، در دیدار هارتویگ فیشر، رئیس موزه بریتانیا با سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فیشر به بیان بخشی از فعالیت‌های موزه بریتانیا درباره مجموعه‌های ایرانی موجود در این موزه پرداخت و گفت: اهداف موزه بریتانیا تمرکز بر چگونگی روابط فرهنگی میان ملت‌ها و کشورهاست. برای نمونه برگزاری نمایشگاهی در بمبئی هند در مورد روابط ایران و هند و برگزاری همایش مربوط به آن در لندن از اهداف راهبردی موزه بریتانیا است.

او شعار موزه بریتانیا را "موزه‌ای از دنیا، موزه‌ای برای دنیا" اعلام کرد و با اشاره به ارتباط فرهنگی میان ملت‌ها، اقوام و جوامع از هزاره‌ها تا دهه‌های قبل، درباره ارتباط دریایی هند با خاورمیانه، خاور دور، آسیای جنوب شرقی و قاره استرالیا صحبت کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده‌ی موزه بریتانیا اظهار کرد: ما قصد داریم سال آینده دو گالری بزرگ را به دین اسلام اختصاص دهیم، این نخستین بار است که بخشی از فضای خود را به یک "دین" اختصاص می‌دهیم.

رییس موزه بریتانیا هدف از برپایی این نمایشگاه را نشان دادن کلیتی در سرزمین‌هایی دانست که اسلام در آنها حضوری جدی دارد، همچنین  این نمایشگاه دائمی را نشان دادن مشابهت‌های فرهنگی در جهان اسلام اعلام کرد.

موزه‌ها باید هویت و فرهنگ جوامع را نشان دهند

سید محمد بهشتی نیز در این دیدار بیان کرد: موزه‌ها نخست باید هویت و فرهنگ جوامع را نشان داده و سپس به مشابهت میان اقوام بپردازند.

او با اشاره به اهمیت موضوع و جایگاه فرهنگ در موزه‌های تاریخی گفت: موزه‌های تاریخی مکان‌هایی هستند که کجایی و کیستی ملت‌ها، اقوام و جوامع را نشان می‌دهند. برای نمونه هندوستان از نظر جغرافیایی از دو سو به آب و از یک سو به رشته کوه های هیمالیا محدود است و بهمین دلیل ارتباط خیلی زیادی با اطراف خود نداشته است.

به گفته وی هند به عنوان کشور چند قومی و چندزبانی دارای ویژگی هایی خاص است که شاید قابل مقایسه با جاهای دیگر نباشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی