English

تحلیل فیلم یک روز بخصوص در پژوهشگاه ابن سینا

فیلم سینمایی یک روز بخصوص در پژوهشگاه ابن سینا نمایش داده شد و تحلیل شد.

تحلیل فیلم یک روز بخصوص در پژوهشگاه ابن سینا

به گزارش خبرگزاری موج، امروز (پنجشنبه) در سالن همایش مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا فیلم سینمایی یک روز بخصوص در اولین نشست‌ سلسله نشست‌های اخلاق زیستی و سینما با حضور دکتر سید علی آذین سرپرست پژوهشگاه ابن سینا و متخصص پزشکی اجتماعی، دکتر امیرحسین خداپرست عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه، دکتر ساناز دهقانی مسئول واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان سینا  و دکتر محمد کیاسالار سردبیر هفته نامه سلامت به نمایش در آمد و تحلیل شد.

فیلم یک روز بخصوص با محوریت موضوع اهدا و پیوند عضو رویکردی اخلاقی نسبت به موضوع پیوند دارد و در این فیلم مومقعتی ترسیم می شود که گویی قهرمان فیلم علیرغم چارچوب‌های اخلاقی شخصی خود چاره‌ای جز انتخابی غیراخلاقی برای نجات زندگی خواهرش ندارد.

علاوه بر پرسش‌های بنیادین اخلاقی که در این فیلم مطرح می شود، از منظر زیست اخلاقی نیز فیلم به مسائلی همچون شیوه انتخاب و اولویت بندی گیرندگان عضو، کمبود بافت عضو و بافت پیوندی، ارتباط مالی فرد دهنده و گیرنده عضو، سازوکارهای قانونی و اجرایی، نظارت اخلاقی بر چرخه اهدا و پیوند اعضا، کالا انگاری اعضای بدن انسان در رویه‌های معمول و نظام پیوند اعضا می پردازد.

دکتر ساناز دهقانی مسئول واحد فراهم آوری و اعضای بیمارستان سینا با بیان اینکه فرآیند پیوند عضو قلب که در فیلم نمایش داده شد، به دور از واقعیت است از فیلنامه انتقاد کرد و تصریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات مربوط به پیوند اعضا، در پیوند قلب امکان هیچگونه دلالی و سودجویی مالی وجود ندارد.

وی درباره پیوند عضو اظهار کرد: در پیوند کلیه اهدای عضو بین دو فرد زنده نیز وجود دارد و به همین علت مسائل مربوط به فرآیند پیوند در آن با فرآیند پیوند قلب متفاوت است.

مسئول واحد فراهم آوری و اعضای بیمارستان سینا با بیان اینکه در پیوند قلب، دهنده قلب فقط فردی است که دچار مرگ مغزی شده، گفت: در پیوند قلب هیچ گونه مراوده مالی وجود ندارد و سازوکاری بر آن حاکم است که به هیچ عنوان امکان فساد مالی و دلالی در فرآیند آن وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه