English

زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» ساخته می شود

فیلم مستند «یکی بود یکی نبود» با نگاهی به زندگی و فعالیت‌های توران میرهادی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی غلامرضا کتال ساخته شد.

زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» ساخته می شود

به گزارش خبرگزاری موج، توران میرهادی از پایه گذاران اصلی ادبیات کودک و تعلیم و تربیت نوین در ایران است، این مستند پرتره نگاهی به زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» و فعالیت‌های او در حوزه تعلیم و تربیت ، فرهنگ کودکی و ادبیات کودک دارد.

توران میرهادی در سال ۱۳۳۴ به نام برادر از دست‌رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را بنیاد نهاد. مدرسه تجربی فرهاد از سال 1334 تا 1358  در عمر 25 ساله خود تجربیات نوینی را در حوزه آموزش و پرورش برای کودکان  و نظام آموزشی ایران بوجود آورده است.

او همچنین  از پایه‌گذاران اصلی شورای کتاب کودک در سال 1341 بوده است. شورای کتاب کودک در 20 دی 1341 با همراهی 37 نفر از فعالان حوزه ادبیات کودک کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با 55 سال سابقه مشغول فعالیت در حوزه فرهنگ کودکی و ادبیات کودک است و از درون آن سازمانها و نهادهای گوناگونی سر برآورده است.

توران میرهادی در سال 1359   بنا به وصیت همسرش محسن خمارلو و با یک سوم از دارایهای او تهیه و تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را با همکاری و دوستان شورای خودبنیان گذاشت، این فرهنگنامه نخستین دایره ‌المعارف عمومی نوشته شده به زبان فارسی همراه با تصویر برای کودکان و نوجوانان است که با دیدگاهی علمی و با تکیه بر فرهنک ایران تهیه شده و تا کنون16جلد از آن به چاپ رسیده است.

توران میرهادی در 18 آبان 1395 بر اثر سکته مغزی در بیمارستان درگذشت و در امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپرد شد.

تصویربرداری این مستند 78 دقیقه ای در سالهای 1383 و 1384 انجام شده است. تدوین آن با فرید دغاغله و کار آهنگسازی و صدا گذاری آن نیز با محمدعلی رفیع بوده است و تصحیح رنگ و نور آن توسط حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه