English

مستند سمفونی ایران در جشنواره سینماحقیقت به نمایش در می آید

فیلم برگزیده جشنواره لوکارنو و مستندی از همکاری وحید موسائیان با فریدون شهبازیان در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید.

مستند سمفونی ایران در جشنواره سینماحقیقت به نمایش در می آید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» که اواخر مردادماه در کشور سوئیس برگزار شد، مستند «خانم فانگ» Mrs. Fang تولید مشترک کشورهای چین [هنگ‌کنگ] و فرانسه به کارگردانی «وانگ بینگ» Wang Bing، بعنوان اولین فیلم مستند برنده‌ی «پلنگ طلایی» این جشنواره معتبر سینمای جهان معرفی شد.

در خلاصه موضوع مستند 85 دقیقه‌ای «خانم فانگ» آمده است: «فانگ ژیو یینگ 67 ساله از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و به آرامی می‌فهمد که زندگی‌اش رو به پایان است. فیلم در یک روستای آرام در جنوب چین، با احساسات زنی که در حال مرگ است و خویشاوندان و همسایگانش برای دیدار آخر دور او جمع شده‌اند، روایت می‌شود...»

وانگ بینگ که بیشتر با فیلم‌های مستند سه خواهر (2012)، مرد بی‌نام (2010)، تانگ و پول تلخ (‌2016) شناخته شده است، سبکی مشاهده‌گر، مستقیم و «سینماحقیقت» گونه دارد و با کمترین دخالت در موضوع، به بیان تصویری بسنده می‌کند. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهانی نظیر جشنواره ونیز نمایش داده شده‌اند.

شبکه معروف تلویزیونی فرانسوی آلمانی «آرته» ARTE تهیه‌کننده فیلم مستند «خانم فانگ» است.

این مستند در بخش غیر رقابتی «نمایش‌های ویژه» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.

وحید موسائیان ـ کارگردان سینمای ایران ـ با مستند بلند «سمفونی ایران» که حاصل همکاری با فریدون شهبازیان است، به یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آمد.

 این فیلم 75 دقیقه‌ای که تولید آن حدود 9 سال به طول انجامیده است، به موسیقی نواحی ایران و اقوام مختلف می‌پردازد. در این اثر مستند، فریدون شهبازیان آهنگساز مطرح ایرانی برای یافتن ریشه‌های موسیقی مقامی این سرزمین کهن به سفری طولانی می‌رود.

وحید موسائیان علت طولانی شدن پروسه تولید این فیلم مستند را این گونه توضیح داد: ما قصد داشتیم به شکل مفصل، به موسیقی مقامی و ملی ایرانی بپردازیم و سفرهای زیادی به تمام مناطق از جمله خراسان، گلستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، لرستان، خاف، سیستان و بلوچستان و ترکمن صحرا داشتیم که همین باعث طولانی شدن روند تولید فیلم شد.

عوامل تولید مستند «سمفونی ایران» عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: وحید موسائیان، پژوهشگران: فریدون شهبازیان و جهانگیر اشرفی، فیلمبردار: نادر معصومی، صدابردار: مازیار شیخ‌محبوبی، صداگذار: محسن روشن، تدوینگر: نازنین مفخم، نویسنده گفتار متن: وحید موسائیان، گوینده متن: فریدون شهبازیان، مدیر تولید: محمد پورراد، عکاس: ماهور موسائیان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

وحید موسائیان ساخت فیلم‌های سینمایی «آرزوهای زمین»، «خاموشی دریا»، «تنهایی باد»، «خانه روشن»، «گوشواره»، «سرزمین گمشده»، «گلچهره»، «فرزند چهارم» و «وقتی برگشتم» را در کارنامه کاری خود دارد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه