English

نمایشگاهی از آثار گلیم فرش های میرمولا ثریا افتتاح شد

نمایشگاه آثار میرمولا ثریا با عنوان «صوف» با آثار نقاشی و طراحی با فرش معاصر ایرانی، جمعه ۲۱ مهر در گالری خاک افتتاح شد.

نمایشگاهی از آثار گلیم فرش های میرمولا ثریا افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری موج، نمایشگاهی از آثار گلیم فرش های میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که نگاهی متفاوت به نقوش فرش و همچنین ساختار فرش دارد، به همراه نقاشی و طراحی های این هنرمند جمعه ۲۱ مهر در گالری خاک افتتاح شد.

به گفته این هنرمند فرش برای او مانند یک بوم نقاشی است و تمام سعی خود را به کار بسته تا برخوردی معاصر و هنری را در این مدیوم تجربه کند. ثریا درباره اینکه از چه زمانی این ایده او را درگیر خود کرد، گفت: از وقتی هنرستانم تمام شد به این فکر می کردم که می خواهم روی نقوش و موتیف هایی که در تزئینات صنایع مستضعفه ما مانند کاشی و قلم زنی و فرش هست کار کنم و رفتار معاصری با این نقوش انجام دهم. هم در رشته های مربوط به این حوزه ها تحصیل کردم و هم نزد استادانی که در قید حیات بودند کار کردم.

وی ادامه داد: سعی کردم گذشته خود را به خوبی یاد بگیرم. چون تمام این اتفاق ها طی سالیان متمادی از دل یک فرهنگ و ترکیب اش با ادبیات ایجاد شده است. پدرم استاد خوشنویسی و موسیقی است و از همین رو از کودکی با خوشنویسی و ترکیب بندی خطوط آشنا بودم و همیشه مدادی در دستم بود که با آن طراحی حروف می کردم.

این هنرمند بیان کرد: در سال های بعد از تحصیل دنبال مدیومی می گشتم که بتوان فضای مدرن تری را با این نقوش روی آن تجربه کنم که به حوزه مهجور و در حال فراموشی نمد رسیدم و انتخاب نمد باعث شد کارم به سمت انتزاع برود و آنچیزی را که همیشه به دنبالش بودم به دست آوردم. توانستم به موتیف ها و المان های شخصی خودم در این حوزه دست پیدا کنم. بعد به سراغ برجسته بافی با این موتیف ها رفتم و گلیم فرش را انتخاب کردم.

ثریا با بیان اینکه این آثار کاملا پا در هنر معاصر دارد و نمی توان آن را ارایه اثر در حوزه فرش دانست، گفت: چون می خواستم یک کار صرفا هنری انجام دهم و مانند بوم نقاشی در حوزه بافت برخورد کنم، شروع کردم به نقاشی کردن روی کاغذ و بوم و بعد تبدیل همان ها به کدهایی برای بافنده ها که بتوانند روی بافت ایجادشان کنند. در واقع ایده هایی که روی این گلیم فرش ها اجرا شده کاملا مانند برخورد یک نقاش با ایده هایش اول روی بوم و کاغذ شکل گرفته است. مثلا در آثاری که در این نمایشگاه ارایه شده و حاصل ۵ سال کار مستمر من است تایپوگرافی نقش زیادی دارد اما در دوره های جدید و ساختار جدید کارهایم اصلا خط وجود ندارد.

وی درباره برش هایی که در آثارش ایجاد کرده و فرش را از حالت سنتی مستطیل، دایره و مربع خارج کرده و بیشتر به شکل لباس ارایه کرده نیز بیان کرد: من می خواستم به کیفیت بصری جدیدی در فرم و محتوا برسم. مثلا در استفاده از نقوش نمی خواستم همان نقوش دوره صفویه را در طرح هایم استفاده کنم اما در فرم هم دوست داشتم نوآوری داشته باشم. دوست داشتم هر کس کارها را می بیند متوجه شود آثار پا در سنت های ایرانی و شرقی دارد. لباس هم تداعی پوشش بدن است و هم پوشش کف خانه ها و یک جایی به هم مربوط می شوند و این فرم لباس کاملا فرم پوشش مردم در مناطق شرقی است.

در این نمایشگاه قریب به ۳۰ اثر بافته شده در ابعاد ۱۲۰ در ۱۶۰ تا ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتیمتر وجود دارد و همچنین بالغ بر ۱۵ اثر طراحی به نمایش در آمده است.

نمایشگاه «صوف» تا ۸ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، پلاک ۱ برپاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه