English

یک مجموعه داستان و ۳ رمان ایرانی منتشر شد

مجموعه داستان «پرنده‌های هلندی» و رمان‌های «کیلومتر ۱۱ جاده قدیم ارومیه به سلماس»، «سالِ سی» و «هزارپا» به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

یک مجموعه داستان و ۳ رمان ایرانی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج، مجموعه داستان «پرنده‌های هلندی»  نوشته عباس عبدی در ۹۷ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان در نشر چشمه منتشر شده‌ است.

داستان‌های این مجموعه عبارتند از: «تویی که می‌شناسمت»، «سفینه امیدواری»، «گم‌شده یعقوب»، «شهر خاص»، «عروسی بِیرَم»، «شام ایرانی»، «کاتریناهُلم»، «پدرم»، «کُنگ» و «پرنده‌های هلندی».

در نوشته پشت جلد کتاب «پرنده‌های هلندی» می‌خوانیم: تازه‌ترین مجموعه داستان عباس عبدی در فضا و حال‌ و ‌هوای کتاب‌های گذشته اوست به اضافه مضمون‌هایی نوتر و بکرتر. عباس عبدی با کتاب‌ِ موفقِ «قلعه پرتغالی» در اواسط دهه هشتاد به شهرت رسید. او سال‌های طولانی به عنوان داستان‌نویس و منتقدِ ادبی فعالیت کرده است و به خاطر حضوری طولانی در جزایر و سواحل جنوبی ایرانی تجربه‌های منحصر به فردی دارد.

«پرنده‌های هلندی» نیز با توسل به همین تجربه‌ها اغلب روایتِ یک مرد است از جهان پیرامونش و ماجراهایی که گاه او در بطن‌شان قرار می‌گیرد و گاه از بیرون به آن نگاه می‌کند. جهانِ عبدی مملو از حضور طبیعت و خاطرات است.  ترکیبی که باعث می‌شود نوعی رمزآلودگی درش به وجود آید و مخاطب در پی یافتنِ ریشه‌هایی باشد که این احساس را ساخته‌اند. تماشای سرنوشت‌ها و گذر از زمان‌های گم‌شده از موتیف‌های همیشگی این داستان‌نویس باتجربه به شمار می‌آید. امری که به خاطر سفرها و زیستِ بسیار متفاوت اوست در این‌سال‌های طولانی. برای همین «پرنده‌های هلندی» جهانی می‌سازد که در دلِ داستان‌های  آن می‌شود تکه‌های متفاوت و گاه متناقضی دید از یک قهرمانِ تنها که ایستاده و به جهان چشم دوخته و خیره نگاهش می‌کند.

همچنین رمان «سالِ سی» نوشته احمد ابوالفتحی در ۲۹۶ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۵هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: دومین کتابِ احمد ابوالفتحی اولین رمانِ اوست. ابوالفتحی که پیش از این مجموعه داستانِ تجربی «پُل‌ها» را منتشر کرده است، در رمانِ «سالِ سی» قصه خاک‌گرفته چند نسل را روایت می‌کند. رمان درباره پسران  پدری است سال‌خورده که پس از سرخوردگی از فعالیت سیاسی کتابی نوشته است. پسرانِ او هرکدام داستانی دارند، داستان‌هایی عجیب که از کازابلانکا تا تهران و نهاوند را در بر می‌گیرد. آن‌ها بازگشته‌اند تا میراثِ خود را به تماشا بنشینند و همین امر باعث می‌شود قصه‌هایی ساخته شود که در هر کدامشان اتفاقی عجیب در بافتی تاریخی و روانی  رقم خورده است. این فرایند پای زنان پیچیده‌ خانواده را هم به قصه باز می‌کند و خواننده در هر فصل با کشفی نو مواجه می‌شود از گذشته‌ای که انگار چندان هم دور نبوده است...

دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر چشمه، رمان «کیلومتر ۱۱ جاده قدیم ارومیه به سلماس» نوشته حامد حبیبی است که در ۱۱۳ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۵۰۰ تومان راهی بازار شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: اولین کارِ بلندِ حامد حبیبی، «کیلومتر ۱۱ جاده قدیم ارومیه به سلماس»، روایتی است بی‌وقفه از زمانی از دست‌رفته. حبیبی که با داستان‌های کوتاهش بین مخاطبانِ ادبیاتِ ایران شناخته‌شده است، در این داستان نیز استراتژی فکری و فلسفی آثارِ قبلش را پیگیری می‌کند. در این روایت با نویسنده‌ای جوان روبه‌روییم که به پدیده‌ها و تاریخ و آدم‌های پیرامونش حساسیت دارد.

او مدام این چهره‌ها و زمان‌ها را احضار می‌کند تا فضای شهری را بسازد که انگار در حالِ انهدام است؛ انهدامِ زیبایی و جوانی.  داستانِ بلندِ حبیبی با تأکید بر اهمیت جوانی در معرض زمان قرار گرفته‌شده، نثری موجز و صحنه‌هایی قاب گرفته‌شده، مخاطب خود را به خیال و مکث وامی‌دارد. متن مملو از وجوهِ متفاوت زیستن است در تهرانِ این روزگار و آدم‌هایی که بخش‌های مهمی از هویت‌شان در نزدیکی یا تناقض با شهر و زمانه‌شان ساخته شده است. «کیلومتر ۱۱ جاده قدیم ارومیه به سلماس» درباره برخورد با واقعیتِ نامهربان جهانِ بیرون است و جوانی‌ای که تلاش می‌کند مقاومت کند مقابلِ این هجمه‌ تاریخی. حبیبی که پیش از این در کتاب‌هایی چون «پلکِ ماهی» و «بودای رستوران گردباد» از وجودهای متزلزل نوشته بود، باز هم سراغ قلبِ بودن می‌رود وسطِ شهری بزرگ...

 همچنین رمان «هزارپا» نوشته جابر حسین‌زاده نودهی در ۱۶۱ صفحه  با شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: تازه‌ترین رمانِ جابر حسین‌زاده نودهی روایتی است از ذهن‌هایی که در پریشانی روزگارشان دچار بُهت شده‌اند. حسین‌زاده که قبلِ این رمان کتاب «پاندای محبوبِ بامبو به دست با چشم‌هایی دورسیاه، در اندیشه انقراض» را  منتشر کرده است، در «هزارپا» نیز سراغ روزگار پسرِ جوانی رفته که اتفاق‌های پیرامونش متعجبش کرده؛ پسر که عشقی به نسبت دیوانه دارد و مادری که وسواس‌های ذهنی و روحی‌اش به طنز نزدیک  شده است. این میان روان‌کاوی را می‌بینیم که از همه شخصیت‌ها مجنون‌تر است و این ترکیب باعث هجوی  شده بر روایت‌های مستقر و عرفی درباره روان‌شناسی. رمان با محوریت قتلی ساخته شده که درعین بلاهت‌بار بودن، غافلگیرکننده و شوک‌آور نیز هست. نویسنده تلاش کرده با طنز سیاه خود موقعیت‌ها، زبان و ماجراها را در وضعیتی قرار دهد که انگار از آن گریزی نیست. «هزارپا» مملو از شوخی‌ها و غافلگیری‌های داستانی است که با خونسردی هرچه تمام‌تر سقوط رویاها و باورهای خوش‌آب‌ورنگ را روایت می‌کند. یک رمان گیرا و پرنفس...

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی