English

رونمایی از لوح ثبت ملی مراسم «سینی‎گردانی» ماهشهر

مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن نیز رونمایی شد.

رونمایی از لوح ثبت ملی مراسم «سینی‎گردانی» ماهشهر

به گزارش خبرگزاری موج، سارا عبادی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر در تشریح این مراسم سنتی توضیح داد: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) در همه جای کشور برگزار می‎شود با این تفاوت که در ماهشهر در یک خانه قدیمی به صورت مردانه برگزار می‎شود و مدیریت و اجرای آن بر عهده آقایان است.
 
وی با بیان این‎که بیش از 120 سال است که این مراسم در ماهشهر و در این خانواده به صورت نسل‎به‎نسل در حال اجرا است ادامه داد: آن‎گونه که بزرگان نقل می‎کنند، از زمان‎های قدیم که در بندر ماهشهر حتی برق نیز نبود، در شب هشتم محرم این برنامه برگزار می‎شد که طی آن یک علم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شد. این در حالی است که یک رومیزی نیز به قدمت 80 سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎انداختند.
 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر افزود: در جریان برگزاری این مراسم، حدود 115 سینی به صورت همزمان از این خانه بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ این در حالی است که سنج، دمام‎زنی و همچنین نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.
 
وی بیان کرد: سال گذشته پس از صحبتی که با افراد برگزارکننده این مراسم و شخص صاحب‎خانه‎ای که مراسم در آن خانه برگزار می‎شود داشتیم و بعد از آن‎که در جریان جزییات و چگونگی دقیق مراسم قرار گرفتیم، گزارش آن را به صورت مکتوب تهیه کردیم و در نهایت با کمک اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این مراسم به صورت یک پرونده ثبتی در آمد.
 
عبادی تصریح کرد: این پرونده پس از تکمیل شدن به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران فرستاده شد و خوشبختانه در حالی که تلاش داشتیم تا این مراسم را در محرم امسال به ثبت ملی برسانیم، کار به نتیجه رسید و یکم مهر جاری این اثر معنوی ثبت ملی‎ شد و روز هشتم محرم نیز همزمان با برگزاری مراسم، با حضور مردم و مسوولان شهرستانی از جمله فرماندار، نماینده مجلس، فرمانده نیروی انتظامی، رییس اداره اطلاعات، اعضای شورای شهر و شهردار ماهشهر از لوح ثبت ملی آن رونمایی شد
 
او با اشاره به این‎ که مراسم سینی‎گردانی، اولین اثر معنوی است که در شهرستان بندر ماهشهر به ثبت ملی درآمده است گفت: پیش از این در سال 1394 یک محوطه تاریخی به قدمت 3000 سال را در ماهشهر به ثبت ملی رسانده بودیم.
 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر در بخش دیگری از صحبت های خود به زیرساخت‎های گردشگری ماهشهر نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش شهرستان ماهشهر دارای وضعیت مطلوبی است. ماهشهر دارای قابلیت‎هایی نظیر گردشگری آبی است که طی سه سال گذشته آقای قمر ( فرماندار ماهشهر) برای فعال کردن این بخش در شهرستان سنگ تمام گذاشته و بسیار مطلوب این بخش را فعال و معرفی کرده است.
 
وی از پارک ارم به عنوان بزرگترین پارک استان خوزستان، پارک ساحلی، پارک خلیج فارس و پارک خور سیف به عنوان دیگر جاذبه‎های گردشگری شهرستان بندر ماهشهر نام برد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه