English

ورود صنایع دستی چینی به بازار گیلان

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گیلان گفت: بسیاری از این کالاها چینی از مبانی قانونی به کشور وارد شده‌اند.

ورود صنایع دستی چینی به بازار گیلان

به گزارش خبرگزاری موج، سلمان شاه‌محمدی، معاونت صنایع دستی گیلان، درباره عرضه صنایع دستی کشور چین در بازار صنایع دستی گیلان، اظهار کرد: واردات کالاهای چینی فقط مشکل حوزه صنایع دستی نیست و حوزه‌های دیگر، از جمله پوشاک هم با این مشکل روبه‌رو هستند. صنایع دستی گیلان نسبت به چهار سال گذشته، رشد بهتری داشته و میزان محصولات چینی کمتر شده و در رشته‌هایی مانند حصیربافی، مرواربافی و چوب تقریبا به صفر رسیده است.

او همچنین درباره این‌که محصولات چینی عرضه‌شده در بازار، قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات تولیدشده ایرانی دارند، چرا قیمت این محصولات کمتر است؟ گفت: این موضوع را مدتی پیش با سفالگران ساکن گیلان مطرح کردم، اما صنعتگران این حوزه جوابی نداشتند! اگر بخواهیم سفال تولیدشده در ایران را با سفال تولیدشده در ترکیه مقایسه کنیم، در ترکیه دستمزد یک چرخ‌کار سفالگر به پول ایران، ماهانه ۱۰ میلیون تومان است، قیمت سوخت هم حدود شش‌هزار تومان است، اما تولیدکنندگان ایرانی به یک استادکار، ماهانه یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌دهند و برای سوخت هم یک‌هزار تومان می‌پردازند، مواد اولیه سفال هم تقریبا رایگان تمام می‌شود. در این شرایط، چرا قیمت تمام‌شده یک محصول ایرانی بیشتر از محصول تولیدشده در ترکیه است؟!

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گیلان ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که صنعتگران ما برای مدیریت کارگاه‌ها دچار مشکل هستند. معاونت صنایع دستی در این زمینه و با هدف مدیریت بهره‌وری، کلاس‌های آموزشی نیز برای تولیدکنندگان برگزار کرد و برخی هنرمندان با شرکت در این کلاس‌ها به نتایج مثبتی رسیدند. حتی برخی صنعتگران بعد از شرکت در این کلاس‌ها، محصولات خود را پیش‌فروش می‌کردند.

شاه‌محمدی درباره این‌که بسیاری از صنعتگران فعال در حوزه چوب برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: در این بخش، ساختاری سنتی در گیلان وجود دارد. بسیاری از افراد، چوب را به‌شکل غیرمجاز تهیه می‌کنند. معاونت صنایع دستی گیلان چندبار با فعالان این حوزه جلسه گذاشت و اعلام کرد که چوب مورد نیاز را از مبانی قانونی تامین کنند، اما استقبال چندانی از این موضوع نشد.

او با بیان این‌که برای تهیه چوب بروکراسی‌هایی در تشکل‌های قانونی وجود دارد، گفت: برخی فعالان حوزه چوب، از ما نامه می‌گیرند و معاونت صنایع دستی آن‌ها را برای تهیه مواد اولیه به شرکت چوکا معرفی می‌کند، اما نسل قدیم فعال در این حوزه ترجیح می‌دهد، چوب را به روش سنتی و به‌شکل غیرقانونی تهیه کند. در عین حال، نسل جوان این موضوع را پذیرفته و از مبادی قانونی مواد اولیه را تهیه می‌کند.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گیلان با تاکید بر این‌که بحث تهیه چوب به همین سادگی نیست، اظهار کرد: معاونت صنایع دستی برای صنعتگران چند جلسه در زمینه چوب گذاشت و با هدف کمک برای تهیه مواد اولیه به‌صورت قانونی، اعلام آمادگی کردیم. اگر هنرمندان بخواهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق شرکت چوکا و به‌صورت قانونی تهیه کنند، باید هزینه آن را به‌صورت نقد پرداخت کنند. ما برای رفاه فعالان این حوزه، پیشنهادهایی را مطرح کردیم و گفتیم که حاضریم برای آن‌که آن‌ها نقدینگی داشته باشند، تسهیلاتی دراختیارشان قرار دهیم.

شاه‌محمدی در پاسخ به این‌ مطلب که اگر محل تامین تسهیلاتی که معرفی می‌کنید، صندوق اعتباری کارآفرینی امید است، بسیاری از صنعتگران نسبت به مدارک پیچیده‌ای که باید برای دریافت وام ارائه کنند، معترض هستند، توضیح داد: قبول دارم، صندوق کارآفرینی امید سختگیری‌ می‌کند، اما بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات، قوانین خاص خود را دارند. گرچه منابع ما فقط به این صندوق محدود نمی‌شود و با سایر بانک‌ها نیز صحبت شده تا وام‌هایی با کارمزد چهار درصد که از ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان است، پرداخت کنند. به‌تازگی استاندار گیلان با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور صحبت کرد تا بانک‌ها برای پرداخت وام، وثیقه روستایی نیز بپذیرند، اما باز هم متاسفانه این موضوع مشکل همه را حل نمی‌کند.

او با بیان این‌که استان گیلان تقریبا در بازار صنایع دستی جایگاه اول را دارد، گفت: فروش صنایع دستی استان گیلان در سال گذشته، به ۳۵ میلیارد تومان رسید، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۲ به پنج میلیارد تومان هم نمی‌رسید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گیلان درباره این‌که برخی صنعتگران معتقدند، به‌تازگی خاک تولید گمج (ظرف‌های سنتی و گِلی گیلان) از لالجین (همدان) آورده می‌شود، تاکید کرد: خاک لالجین برای ساخت گمج مناسب نیست. لالجین به تقلید از گیلان، گمج‌هایی تولید کرده است، اما گمج‌های ساخت لالجین، توانایی ماندن روی حرارت بالای گاز را ندارند و باید حتما از خاک گیلان استفاده شود. میزان آهن خدر اک گیلان، بالاست از طرفی تکنیک‌هایی در ساخت گمج گیلان وجود دارد تا حرارت بالا را تحمل کند. خاک ساخت گمج بیشتر از مناطقی مثل شَفت، جیرده و اَملش تهیه می‌شود.

شاه‌محمدی همچنین درباره کم شدن تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی در بندر انزلی، گفت: اکنون حدود ۳۵ فروشگاه صنایع دستی در بندرانزلی وجود دارد که در سطح شهر پخش هستند. گرچه اتفاقات زیادی برای صنایع دستی افتاده، اما تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی استان گیلان نسبت به سه سال قبل تقریبا سه برابر افزایش یافته است. از طرفی فروشگاه‌های صنایع دستی باید از وزارت صنعت و معدن مجوز بگیرند، نه معاونت صنایع دستی. این مشکلات در طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی مطرح شده است که اگر تصویب شود، این مسائل حل می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه