English

گزارشی از روزهای پایانی جشنواره موسیقی جوان

نوای موسیقی مازندرانی و بلوچستانی در تهران/ آغاز رقابت دف‌نوازان جوان

یازدهمین جشنواره موسیقی جوان با پایان رقابت بخش موسیقی نواحی به روزهای پایانی خود رسیده و با برگزاری رقابت نوازندگان سازهای دف و تنبور، اجراهای این دوره جشنواره به پایان خواهد رسید.

نوای موسیقی مازندرانی و بلوچستانی در تهران/ آغاز رقابت دف‌نوازان جوان

به گزارش خبرگزاری موج، یازدهمین جشنواره موسیقی جوان روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد؛ در بخش موسیقی مازندران، در پانزدهمین روز جشنوارۀ موسیقی جوان شرکت کنندگان در سه ردۀ سنی در مقابل هیئت داوران ارسلان طیبی و ابوالحسن خوشرو به رقابت و اجرای رپرتوار انتخابی خود پرداختند. شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی مازندران، در سازهای دوتار، کمانچه، آواز، لله‌وا، و دسرکوتن رپرتوار مورد نظر را اجرا کردند.

اصالت اجراها خوب بود

ارسلان طیبی کیفیت اجراهای این دوره را چنین ارزیابی کرد: اجراها نسبت به سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده بود و عالی بود. کیفیت بالاتر رفته بود. شرکت‌کنندگان قوی بودند و اجرای خوبی ارائه دادند. رقابت تنگاتنگی بود و این قضاوت را سخت می‌کرد. اصالت اجراها خوب بود و رعایت شده بود.

 

او دربارۀ بخش آوازی ادامه داد: سه شرکت‌کننده در بخش آواز داشتیم. خیلی خوب حاضر نشدند. عدم پیگیری و تمرین‌نکردن در این بخش علت ضعف شرکت‌کنندگان است. نقص آموزشی نیز وجود دارد. در مازندران مدرس آواز خوب بسیار کم است. علاقه‌مندان می‌توانند از آثاری که وجود دارد کمک بگیرند و تمرین را فراموش نکنند.

ضعف بخش آواز

ابوالحسن خوشرو، نوازندۀ پیشکسوت لله‌وا و آوازخوان خطۀ مازندران در حاشیۀ یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقى جوان پس از دیدن اجراها گفت: شرکت‌کنندگان مانند همیشه لایق و شایسته بودند. روز خوبی برای من بود، شاهد اجراهای خوبی بودیم. حضور کسانی که هنوز علاقه‌مند هستند، امیدوارکننده بود. ضعف‌های کارشان را مطرح کردیم، و برای ادامه و یادگیری بیشتر در خدمت‌شان هستیم.

 

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: ضعف در بخش آوازی وجود دارد. راه حل برطرف کردن ضعف‌ها یادگیری است. یادگیری نیز نیاز به انگیزه دارد. کسانی که علاقه‌مند باشند به دنبال یادگیری درست می‌روند. آیین و رسوم بسیار قابل احترام و مهم است. من قسمتی از بخش آوازی را از خانواده‌ام آموختم. جوان‌ها می‌توانند از حضور افراد باتجربه استفاده کنند.

او ادامه داد: امروزه امکانات لازم برای یادگیری وجود دارد. کلاس‌های آموزشی در منطقه موجود است و جوان‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند. عشق و علاقه به کار باعث پیگیری و پیشرفت می‌شود.

توجه به حاشیه و نقاط دورافتاده کمتر است

حمیدرضا اردلان دربارۀ اجراهای بخش موسیقی سیستان و بلوچستان توضیح داد: متأسفانه به دلایل مختلف متقاضیان کمی از فرهنگ و موسیقی سیستان و بلوچستان برای شرکت در جشنواره هستند. سال گذشته این بخش شرکت‌کننده‌ای نداشت. دبیر جشنواره و انجمن موسیقی ایران در تلاش با چند ارگان دیگر، تعداد شرکت‌کنندگان این بخش را افزایش دادند. سازمان منطقۀ آزاد چابهار نیز کمک کرد و سیزده‌ چهارده نفر از نوازندگان و موسیقیدانان سیستان و بلوچستان در جشنواره حاضر شدند. تفاوت کیفیت اجراها در سطوح مختلف متفاوت بود. در گروه سنی الف قیچک‌نوازی، نوازنده‌ای از خانوادۀ زنگ‌شاهی‌ها شرکت کرده بود که در حد استادی مقام‌ها را اجرا می‌کرد.

او اشاره کرد که یکی از مناطقی که موسیقی آن در خطر است، موسیقی بلوچستان است و ادامه داد: بی‌توجهی به اقوام ایرانی موجب این امر می‌شود. بی‌توجهی الزاماً بی‌توجهی سیاسی و مادی نیست، بلکه فرهنگ و اجزای آن در کشور ما طرح مسئله نشده است. ساختن یک بستر اولویت بیشتری برای همه دارد تا سطح نفوذ یک موسیقیدان در آیندۀ فرهنگی کشور. دلایل دیگری نیز وجود دارد، مثلاً از ادوار گذشته مرکز ایران از نظر دولت‌ها مکان مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بوده است.

 

وی در ادامه گفت: به طور طبیعی توجه به حاشیه و نقاط دورافتاده کمتر است. مسئولان و مدیران دلسوزی هم بودند که در این زمینه تلاش کردند. باید مشخص شود که این فرهنگ، آداب و رسوم و لباس و... نزد اقوام ایرانی که موجب قوام کشور است، ضرورت است؟ نیاز است؟ یا چیزی مزاحم است؟ از نظر بنده کیان فرهنگ کشور وابسته به تقویت اقوام است. ایران یعنی اقوام ایرانی. در مرکز این فرهنگ امر شنیداری که ترکیبی از زبان، شعر و موسیقی است قرار دارد. در مرکز این بنیان موسیقی قرار دارد.

موسیقی کردی یکی از شکوفاترین بخش‌های جشنواره

این پژوهشگر در خصوص موسیقی کُردی گفت: موسیقی کردی یکی از شکوفاترین بخش‌های جشنواره بود. ما نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم چه کسی باید رتبۀ اول تا سوم را کسب کند. هر یک شایستۀ مقام بودند. جوانان کم‌سنّ و سال به موسیقی به دید کاربردی نگاه می‌کنند. گروه‌های جوان می‌توانند در مراسم آیینی نقش ایفا کنند. تا حدودی شعف‌آور است و نشان می‌دهد جشنوارۀ ملی موسیقی جوان تا چه اندازه می‌تواند در کشف استعدادها مؤثر باشد، جشنواره مانند یک پیش آگاهی برای کل کشور است و موجب برنامه‌ریزی می‌شود. اینها با این استعدادهای درخشان می‌توانند در حفظ فرهنگ، ایجاد شعف اجتماعی و مهم‌تر از همه تماس و ارتباط با فرهنگ‌های دیگر هم میان اقوام ایرانی و هم میان کل اقوام با دیگر کشورها قدم بردارند. ما می‌توانیم با جشنوارۀ ملی موسیقی جوان راه تماسی با تمام دنیا ایجاد کنیم.

وی دربارۀ تأثیرات جشنواره بر جوانان نوازنده بیان کرد: حدود شصت و پنج داور استاد در تمام رشته‌ها حضور دارند. این بسیار مهم است که دو استاد به جوان چند ساله جایزه بدهند، تشویقش کنند و راهی برای پیشرفت مقابل او بگذارند. جشنواره تقدیر می‌کند، ضعف‌ها را تذکر می‌دهد و نقاط قوت را نمایان کرده و تقویت می‌کند. جشنواره باعث شده پس از چهل سال این تعداد از موسیقیدان کنار هم حاضر شوند. پتانسیل کل موسیقی کشور در سه بخش موسیقی مغرب زمین، کلاسیک، ملی و نواحی به کمک این جشنواره آمده است.

وی افزود: جنبۀ دیگر جشنواره این است که اقوام ایرانی با هم ملاقات می‌کنند و فرهنگ‌ها با یکدیگر همزیستی می‌کنند. این تعامل به‌ویژه در اختتامیه‌های جشنواره می‌تواند نمادی از یک وحدت ملی با رنگ و بویی آموزشى و تربیت فنی موسیقی کشور باشد.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه