English

الوند، ناظری، اصفهانی و... از ناصر فرهودی گفتند

خداحافظی با خاطره‌ساز پنهان ترانه‌ها

در مراسم تشییع پیکر ناصر فرهودی - صدابردار پیشکسوت موسیقی - گفته شد که مردم ما بدون این‌که فرهودی را بشناسند، از او خاطره دارند، زیرا او بیش از چهار دهه پشت ترانه‌های خاطره‌انگیز بوده است.

خداحافظی با خاطره‌ساز پنهان ترانه‌ها

به گزارش خبرگزاری موج، پیکر ناصر فرهودی - صدابردار پیشکسوت موسیقی و مدیر استودیو پاپ - صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ مردادماه) با حضور جمعی از هنرمندان، بستگان و آشنایان او، از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

در ابتدای مراسم تشییع این صدابردار، بابک صحرایی - ترانه‌سرا - اظهار کرد: نسل من گمان می‌کرد در دوران کهنسالی به داغ بنشیند. ما برای این همه داغ دیدن آماده نیستیم. ما آماده نیستیم که هر روز صبح بیدار شویم و مرگ عزیزی را ببینیم. پیکره سینما و موسیقی ما زخم‌های زیادی برداشته است.

او ادامه داد: ناصر فرهودی توانست در عرصه صدابرداری به ستاره تبدیل شود و نام درخشانی در این عرصه باشد. همه عزیزانی که با او کار کرده‌اند به این موضوع اذعان دارند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد. همه، از همکاری با او لذت می‌بردند.

در ادامه، سیروس الوند - کارگردان سینما - اظهار کرد: من سعادت داشتم در دهه ۵۰، موسیقی برخی آثارم را با همراهی ناصر فرهودی و برخی همکاران او که همه فوت کرده‌اند، ضبط کنم. فرهودی ارادت ویژه‌ای به موسیقی داشت و خلاقانه کار می‌کرد. در آن دوران مثل امروز همه‌چیز کامپیوتری نبود. الان همه‌چیز به شوخی تبدیل شده است.

الوند گفت:‌ جای برخی افراد مانند ناصر فرهودی به راحتی پر نمی‌شود. من نمی‌دانم آیا او شاگردانی نیز در عرصه کاری خود تربیت کرده است یا خیر؟

سپس از محمد اصفهانی - خواننده - خواسته شد تا پشت تریبون برود. او نیز با بیان این‌که باورش نمی‌شود ناصر فرهودی درگذشته است، گفت: مانند زندگی‌اش، مرگ او هم با آرامش و سادگی رقم خورد. او نه‌تنها صدابردار، بلکه آدم خوبی بود. به شکلی که بعد از تمام شدن کار، آدم دوست داشت باز هم به او سر بزند. فرهودی به‌گونه‌ای اعتماد آدم‌ها را جلب می‌کرد.

این خواننده با اشاره به آثاری که در استودیوی ناصر فرهودی ضبط کرده است، اظهار کرد: من آثار زیادی را با بابک بیات، مجید انتظامی، محمد میرزمانی و بابک زرین در استودیوی او ضبط کردیم. تمام قطعاتی که مردم آن‌ها را شنیده و با آن‌ها خاطره دارند، در استودیو «پاپ» با نظارت و صدابرداری فرهودی ضبط شده است.  

اصفهانی در ادامه گفت: چندی پیش، با ناصر فرهودی صحبت می‌کردم و او نگران یکی از دوستان موزیسین ما بود و به من می‌گفت، او حال روحی مناسبی ندارد به او سر بزن. فرهودی تا این حد به دیگران اهمیت می‌داد. ناصر فرهودی، مانند نامش یار و یاور ما بود و رفتنش برای ما سنگین است.

سخنران بعدی این مراسم، حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی - بود.

نوربخش نیز گفت:‌ این راهی است که دیر یا زود همه می‌رویم، اما خوش به حال کسانی که این راه را خوب طی می‌کنند، مانند ناصر فرهودی که واقعا هنرمند بود. به او هنرمند می‌گویم زیرا به‌جز بخشی از صدابرداری که تکنیک است، او درک و دریافت زیباشناسانه‌ای از موسیقی داشت که این موضوع کاملا شخصی است و افراد کمی از آن برخوردار هستند. از طرفی گمان می‌کنم، این ویژگی قابل انتقال نباشد.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین اظهار کرد: خوشحالم که در خانه موسیقی و به همت کانون صدابرداران، قدردانی کوچکی در زمان حیات ناصر فرهودی از او انجام شد. ما باید قدر افراد را زمانی بدانیم که زنده هستند و به آن‌ها بگوییم دوست‌شان داریم.

در بخش بعدی، مانی رهنما - خواننده - گفت: هنگامی که نام ناصر فرهودی به ذهن متبادر می‌شود، اسامی زیادی را به دنبال خود دارد. او با عشق به موسیقی و تخصص‌اش، کاری با اثر می‌کرد که قابل شنیدن می‌شد.

او فرهودی را آموزگار عشق نامید و اظهار کرد: فرهودی با توجه به علاقه‌اش، دلسوزانه در کنار ما بود و سوای تخصص‌اش بسیار گوش شنوایی برای درد دل‌های ما داشت و موجز و مختصر نصحیت‌مان می‌کرد.

این خواننده گفت: فرهودی استودیو بنا نکرد، بلکه جایی برای عشق بنا کرد. من ۸۰ درصد آثارم را در استودیوی او ضبط کردم و برای ۲۰ درصد باقی‌مانده متأسفم که چرا در کنار فرهودی ضبط نشدند. او میراثی به یادگار گذاشته و به همین علت جاودانه است.

سپس از شهرام ناظری - خواننده موسیقی ایرانی - دعوت شد تا درباره این صدابردار تازه درگذشته سخن بگوید.

ناظری نیز اظهار کرد: من هم یکی از علاقه‌مندان و دوستداران او بودم. ۳۰ سال بود که با او کار می‌کردم و بسیاری از آثار من مانند «بشنو از نی»، «مولویه» و «مولیان» با نظارت و حضور او ضبط شد. لازم نیست تکرار کنم که فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود. او هیچ نقطه منفی‌ای که انسان را مشمئز کند، نداشت.

او با بیان این‌که ما در این سال‌ها روی فرهنگ کار نکرده‌ایم و فرهنگ و هنر برای رسانه‌ها مهم نبوده است، گفت: به همین دلیل، قشری از موضوع فرهنگ عقب مانده است، اما افرادی مانند فرهودی هستند که فرهنگ بالایی دارند.

این خواننده آواز ایرانی همچنین افزود: فرهودی اخلاق و صدابرداری فوق‌العاده‌ای داشت، زیرا با عشق و تخصص برخورد می‌کرد، او ادب و شخصیت اعلایی داشت.

ناظری با بیان این‌که از خبر درگذشت ناصر فرهودی جا خورده است، گفت:‌ این خبر بسیار ناگواری بود، چند سالی بود که این‌گونه خبری به من داده نشده بود. او نیست و کسانی مانند پسرش (میلاد فرهودی) جانشین او هستند، اما رنگ و بو و نفس او بسیار مهم بود. این افراد، نفس و حضوری دارند که حس خاصی از آن‌ها تراوش می‌شود.

او بیان کرد: برخی فکر می‌کنند مرگ مال همسایه است، اما این موضوع به همه ما نزدیک است، مهم این است که از کجا آمده‌ایم، کجا هستیم و به کجا می‌رویم و باید از میزان خشونت و بدجنسی‌ای که در ما تبلور کرده و بیشتر شده است، کم کنیم.

ناظری با بیان این‌که درگذشت ناصر فرهودی خیلی دردناک است، گفت:‌ من خیلی متأثر شده‌ام و از این به بعد، برایم دشوار است که به استودیو «پاپ» بروم یا از آن منطقه رد شوم.

این خواننده در پایان، بخشی از اثر معروف «آتش در نیستان» را با آواز خواند.

سپس فریدون خشنود - آهنگساز - با بیان این‌که به‌دلیل دوستی و سابقه همکاری با فرهودی، قدرت بیان ندارد، چند خطی دلنوشته را برای این صدابردار که عصر جمعه (۱۳ مردادماه) به علت سکته قلبی درگذشت، خواند و او را «سلطان صدا» دانست.

در ادامه، حمیدرضا آداب - صدابردار استودیو پاپ و همکار فرهودی - گفت: رفتن ناصر فرهودی داغ بزرگی به دل همه گذاشت، جامعه موسیقی ایران و صدابرداران همه یتیم شدند. ما واقعا باید از این اتفاق‌ها درس بگیریم. تو را به خدا با هم دوست باشیم، پشت سر یکدیگر حرف نزنیم و دوستی خود را ارزان نفروشیم. 

در بخش بعدی این مراسم، ناصر چاوشی - استودیودار - در سخنانی گفت: من به‌عنوان فردی که بخشی از زندگی‌اش به همکاری و همسایگی با ناصر فرهودی تعلق دارد، او را انسانی نمونه، محترم و برخوردار از کیان و شرف و صداقت می‌دانم. انسان در کنار ناصر فرهودی، رقابت را فراموش می‌کرد. شأنیت او مخاطب را مجبور به رفاقت می‌کرد.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم در حال حاضر صدابرداری با مهارت او داشته باشیم. من رقیب او بودم، اما فرهودی صدابردار و مدیری بود که در روش حرفه‌ای خود، هنرمندان را به سوی کیفیت مرغوب و اخلاق هدایت می‌کرد.

او اظهار کرد: امیدوارم ارگان‌های هنری و رسانه‌ها، افرادی مانند فرهودی را قربانی سوپراستارهای یک‌شبه نکنند.

سپس محمد میرزمانی - رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی - با بیان خاطره اولین دیدار و همکاری‌اش با فرهودی، اظهار کرد:‌ افرادی مانند ناصر فرهودی و محسن کلهر، نقش زیادی در موسیقی داشتند و مانند دوست، در کنار هنرمندان بودند و صادقانه و عاشقانه از کار آن‌ها گره می‌گشودند.

او افزود: شاخصه فرهودی، دور کردن اضطراب و استرس بود. او چنان با آرامش کار می‌کرد که استرس‌ها دور می‌شد.

سعید شهروز - خواننده موسیقی پاپ - نیز بیان کرد: خاطره‌های من از زنده‌یاد فرهودی زیاد است. من فرد عجولی هستم، اما زمانی که به استودیوی او وارد می‌شدم، صبر و شکیبایی‌اش باعث می‌شد، کارم را راحت‌تر انجام دهم. من شش یا هفت آلبوم در کنار فرهودی ضبط کردم و از او درس شکیبایی یاد گرفتم.

سپس میلاد کیایی - نوازنده سنتور - در سخنانی کوتاه اظهار کرد: ما برای ناصر فرهودی اشک نمی‌ریزیم، زیرا او در قلب و کنار ماست. آنچه می‌ماند اخلاق و فرهنگ است. روحش شاد.

نیما مسیحا - خواننده موسیقی پاپ - نیز گفت: جای ناصر فرهودی پر نخواهد شد. من از خداوند برای او طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم روحش قرین رحمت باشد.

پس از سخنان مسیحا، پیکر ناصر فرهودی را به داخل محوطه تالار وحدت و جمع تشییع‌کنندگان آوردند. سعید شهروز نیز دقایقی در وداع با او، آوازی غمگین خواند.

سپس همسر ناصر فرهودی در حالی که اشک می‌ریخت، به حاضران گفت: یکی از بهترین آدم‌های دنیا رفت. من نمی‌دانم چه باید بگویم، اما می‌دانم اگر او بود، از همه ممنون می‌شد. او آدم خیلی خوبی بود و دوست نداشت یک نفر از او برنجد.

میلاد فرهودی - فرزند زنده‌یاد فرهودی - نیز از حاضران تشکر کرد و گفت: دوست نداشتم شما را در اینجا ببینم.

باربد بیات، هومن نامداری، میلاد عمرانلو، علیرضا کهن‌دیری، حمید متبسم، مسعود جاهد،‌ فرزاد طالبی، بهرام جمالی، مجید انتظامی، علی تفرشی، حسین علیشاپور و یغما گلرویی از جمله افرادی بودند که در مراسم بدرقه ناصر فرهودی حضور داشتند.

در پایان مراسم، پیکر این صدابردار پیشکسوت موسیقی برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا (س) تشییع شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی