English

«دلرباعی‌ها»ی خرمشاهی در یک کتاب

«دلرباعی‌ها» مجموعه‌ای از رباعیات طنزآمیز بهاءالدین خرمشاهی منتشر شد.

«دلرباعی‌ها»ی خرمشاهی در یک کتاب

به گزارش خبرگزاری موج، این مجموعه‌ رباعی‌ در ۱۳۳ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در قطع جیبی و با قیمت ۷۰۰۰ تومان در انتشارات مروارید راهی بازار شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: «دلرباعی‌ها» مجموعه ۲۰۰ رباعی طنزآمیز با موضوعات: شعر و شاعری، ازدواج، عشق، دست‌شکستگی، فیش حقوقی، دین‌پژوهی، سفرنامه، مرگ‌اندیشی، نقیضه (طنزمیز) شعر خیام و... است.

خرمشاهی در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «ابتدا که سینه تاحدودی صاف است و دست‌ کم دو موتور از چهار موتور نگارنده این سطور روشن، می‌توانم به یک بحث فرعی بپردازم.

بحث فرعی این است که گویی قلمم سبک است که تا در مصاحبه یا مباحثه‌ای می‌گویم - و مثال‌های واقعی - کتابی در دست تالیف و یا تولید دارم به نام «رعد و برق بی‌باران» یا «زبان پدری» (به استعاره از دین و تقابل با زبان مادری ساخته‌ام) و یا «بی‌ادبیات» (طنزهای جلف پرخواننده با چاپ مرغوب عالی‌تر از فتوکپی‌های برفک‌دار) و یا «تا شقایق هست» (برگرفته از شعر سهراب سپهری) ناگهان می‌بینم که یک عده صاحب‌دلِ صاحب‌قلم در اتوبان رقابت لایی یا حتی مویی کشیده و هر چهار عنوان را به رسم هدیه یا یادگار از این قلم‌رنجه‌نویس پذیرفته‌اند. به قول معروف، اصرار که بیشتر از این نمی‌شود.

در بخش آخر این پیشگفتار، از عنوان «دلرباعی‌ها»  یاد کنم که داستانش به کوتاهی از این قرار است که ناشر فرهیخته‌ای (منوچهر حسن‌زاده، مدیر نشر دُرّ و «مروارید») چند بار از بنده درخواست کتابی طنزآمیز کردند. ده روز پیش دیدم حدود بیش از صد رباعی طنزآمیز دارم که گفتم به یاری حق تا دو، سه ماه مانده به پایان سال، مجموعه ۲۰۰ رباعی با عنوان دلرباعی‌ها به حضورشان تقدیم می‌کنم.

اما با حفظ وزن رباعی، قالب را دستکاری هم کرده‌ام یا یک داستان کوتاه را در چند رباعی پیوسته عرضه می‌دارم. یا گاهی رباعی را به صورت قطعه دوبیتی، یا به شکل مثنوی آورده‌ام. این عنوان‌ هم برگرفته از این مصرع‌ زیبا، اثر طبع جناب نصرت فیروزپور است که در امر قضا، قَدَر است: با چار ربائی چو رباعی دل من.

یاری سنش به هفت و هفتاد رسید

این بنده به خوشدلی از ایشان پرسید:

خواهند همه جف شیشی آرند

سرکار چه شد که جفت‌هفت آوردید؟

و نوشته پشت جلد کتاب:

از عهد شباب شعرپایی کردم

با شعر بس احساس رهایی کردم

یک ناشر خوب دل ربود از کف من

من هم به کلام دلرباعی کردم

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه