English

گروه «نقش» در تالار رودکی هنرنمایی می‌کند

گروه «نقش» در هفتمین سال فعالیتش، کنسرتی را با نام «شرح این هجران» به آهنگسازی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی روی صحنه خواهد برد.

گروه «نقش» در تالار رودکی هنرنمایی می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی این گروه، امیر شریفی - آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار - درباره این برنامه گفت: بخش مهمی از آهنگسازی‌های این مجموعه با توجه به امکانات فرمال و متریک موسیقی قدیم ایران تصنیف شده است. مُد محوریِ این قطعات و آوازهای مترِ آزاد که توسط خواننده روایت می‌شود در شوشتری است، اما در لحظات زیادی با خروج از شوشتری به مُدهای خویشاوند و غیرخویشاوندِ زیادی مانند نوا و تُرک و چهارگاه و دشتی وارد می‌شود. از این منظر و به‌لحاظ مُدال شاید بتوان این مجموعه را شکل گسترش‌یافته‌ای از آواز کم‌دامنه‌ی شوشتری دانست. کل برنامه در یک بخش و بدون آنتراکت اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: ایجاد ترکیبات بدیع و متنوع از فرم‌های رایج و مهجور ادبیات کلاسیک ایران چند سالی است که موضوع ذهن من بوده است. در کنسرت سال گذشته‌ گروه نقش‌ (در گیسوی او پیچید) نیز که خوانندگی آن با مجتبی عسگری بود با همین رویکرد بخش‌های آوازی و پاره‌ای از قطعات را آراستیم و اجرا کردیم. البته چند سالی است که با مثنوی زیسته‌ام و ایده‌های موسیقایی‌ام را در ارتباط با آن در ذهن پرورانده‌ام، اما گویی امسال دیگر زمان آن رسیده بود که آن‌ها را صیقل بزنیم و اجرا کنیم.

شریفی درباره جزییات این کنسرت اظهار کرد: طرح کلی این برنامه به دنبال روایت سه فضای حسی و عاطفیِ متفاوت، اخذ شده از مثنوی معنوی مولوی است‌. هجران، شوریدگی و رهایی، سه روایتی که از میان ابیات پراکنده در مثنوی معنوی مولانا در چند سال گذشته برگزیده‌ام. با کنار هم چیدن این ابیات به نوعی در پی ایجاد یک روایت سه‌گانه بوده‌ام. روایتی که برخلاف حجم بسیار زیاد ابیات تعلیمی و عرفانی و حکمیِ موجود در مثنوی، در جست‌وجوی نوعی فضای تغزلی و عاشقانه در این منظومه است.

او ادامه داد: بخش اول «شرح این هجران و این خون جگر» نام دارد. ابیات این قسمت معمولا در مواردی سروده شده است که روند داستان و ابیات، مولانا را به یاد شمس تبریزی و یا عشق الهی می‌اندازد. اینجاست که شاعر از خود بی‌خود شده و با قرار گرفتن در میدان پر جذبه‌ی این عشق ازلی، از متن اصلی داستان خارج و از شدت دلتنگی و هجران سخنان تعلیمی را رها و به تغزل پناه می‌برد و از سر سوز ابیاتی را می‌سراید. این احوال بخش اول از روایت سه‌گانه‌ی ماست.

او با اشاره به بخش دوم کنسرت، گفت: تداعی این عشق در ذهن و زبان مولانا وجه‌ی دیگری نیز دارد و آن تجربه‌ی عمیق حس وصل و اتحاد با محبوب است. تجلی این عوالم در زبان مولانا ابیاتی پُرشور و سراسر همراه با وجد و مستی است. این بخش دوم از روایت ماست که آن را «من چه گویم یک رگم هشیار نیست» نامیده‌ایم. اما ساحت سوم روایت ما با نام «چون تو با مایی نباشد هیچ غم» برگرفته از آن لحظاتی است که مولانا خود را در دستان معشوق رها کرده و در برابر او تسلیم محض است. در این لحظات او خود را کاملا بی‌اختیار می‌یابد و لحظه لحظه‌ی سرنوشت و هجر و وصل خود را رقم‌زده‌ی دستان او می‌داند. اینجاست که مولانا با لحنی ملتمسانه و دعایی هدایت خود و وصل معشوقش را از خود معشوق طلب می‌کند.

این نوازنده تار و سه‌تار درباره فضای حسی قطعات، بیان کرد: روایت و چیدمان و انتخاب قطعات نیز با توجه به مختصات هریک از این فضاها و به منظور تشدید بار حسی این سه ساحت ساخته و تنظیم شده‌اند. به این منظور سعی کرده‌ایم فضای مُدال و سرعت و هیجان قطعات و نمودار انرژی قطعات تضمین‌کننده اثرگذاری این عوالم سه‌گانه باشند.

شریفی درباره خواننده‌ گروه توضیح داد: البته مهدی امامی خود بنیان‌گذار گروه «نقش» است و سال‌هاست که در کنار هم زیسته‌ایم، با عواطف و احساسات و ایده‌های موسیقایی هم به‌شدت آشناییم. از آنجا که من به‌نوعی آرزوی قلبی عمیق خودم را در این اشعار جستجو می‌کنم و به‌نوعی در طول اجرا با این ابیات هم‌ذات‌پنداری می‌کنم، قطعا بهترین انتخاب برای خوانش این ابیات، خواننده‌ای است که با من بیشتر زیسته است. مطمئنم او نیز در لحظات زیادی حدیث نفس خود را در این ابیات و قطعات دنبال می‌کند. تا به باطن و معنی بیتی راه نیابد و از شعری متأثر و منقلب نشود آن را نمی‌خواند و البته در برخی موارد او سرنوشت ایده‌های من را تغییر می‌دهد. با ایده‌ای که به دستش می‌سپاری خودش را روایت می‌کند. قالبی اگر برایش تنگ باشد آن را می‌شکند و از نو با باطن خودش آن را می‌سازد.

او افزود: مثل تمام کارهای‌مان بخش بسیار زیادی از ایده‌های کلی و جملات آوازهای این مجموعه نیز ساخته خود او است. این هم برایم بسیار ارزشمند است، چراکه در اغلب اوقات او از زبان من می‌خواند. بسیار لذت‌بخش است که در هر اجرا، او ایده‌ها را جلوی چشمان من و اعضای گروه هر بار به شکلی از نو می‌آفریند. اثر را از آن خودش می‌کند. این هم از خوشبختی ماست.

نوازندگان گروه «نقش» را امیر شریفی (سرپرست و آهنگساز)، بهناز بهنام‌نیا (عود)، هوشمند عبادی (نی)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه (کمانچه)، مرجان مهربان (قانون)، تمبک (سهیل الله‌دادیان) تشکیل می‌دهند.

این کنسرت پنجشنبه ۱۵ تیرماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه