English

تندیس علی معلم در جشن حافظ اهدا می شود

نشست خبری هفدهمین جشن حافظ برای اولین بار در غیاب علی معلم با ذکر جزئیات این مراسم برگزار شد.

تندیس علی معلم در جشن حافظ اهدا می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صبح روز دهم تیر ماه نشست خبری هفدهمین جشن حافظ صبح امروز دهم تیرماه با حضور آذر معماریان و امید معلم همسر و پسر زنده یاد علی معلم در دفتر مجله «دنیای تصویر» برگزار شد.

آذر معماریان در آغاز این نشست گفت: همه می دانیم که بنیانگذار این جشن علی معلم بود،مردی که دانش او در سینمای جهان غبطه برانگیز بود. من طی ۱۶ سالی که با او کار کردم همیشه به عنوان تهیه کننده و مدیر اجرایی جشن در کنار او بودم و امسال هفدهمین جشن را بدون حضور علی معلم اما با انرژی او شروع می کنیم.امسال به جای پدر، پسر یعنی امید معلم تهیه کنندگی و دبیر اجرایی جشن را به عهده دارد که امیدوارم مثل سال های گذشته این دوره هم شاهد جشن خوب و موردپسند از سوی مردم و هنرمندان باشیم.

در ادامه امید معلم با اشاره به اهمیت مردمی بودن جشن حافظ گفت: امسال برای ما سال سختی بود چون پدر در کنار ما حضور ندارد اما مهمترین نکته ای که باعث شد برگزاری جشن حافظ را ادامه دهیم این بود که این جشن برآمده از مردم و برای مردم است و همواره تاکید پدرم بر این بود که جشن حافظ تعریف ویژه ای داردکه همان نظرات مردم است. در داوری ها هم همیشه این نکته لحاظ می شد که فیلم هایی که در داوری ها به آنها توجه شده مورد پسند مردم قرار گرفته است یا خیر.

معلم عنوان کرد: ما امسال در داوریها تلاش کردیم رویکرد  و دیدگاه پدر را حفظ کنیم و سیاستگذاری های ما بر مبنایی استوار باشد که رویکرد پدر در آن لحاظ می شد. نکته دیگر این است که جشن حافظ تنها جشن خصوصی ایران است و پایگاه مردمی دارد و در عین حال مکمل جشن های دولتی مانند جشنواره فیلم فجر است.

او در ادامه با اشاره به پوستر جشن امسال گفت: ما امسال در پوستر جشن از نماد کبوتر سفید استفاده کردیم زیرا پدرم همیشه به خاطر کت و شلوار سفیدش معروف بود. ضمن اینکه این نمادله خروج پدرم از بعد جسمانی و ورود او به بعد روحانی اشاره دارد. نکته دیگری که در طراحی این پوستر به آن توجه شد این بود که امروز سایه جنگ در تمام دنیا وجود دارد و از آنجایی که کبوتر سفید نماد صلح است ما خواستیم از زبان سینما استفاده کنیم و بگوییم که جهان باید بیشتر به سمت صلح برود.

امید معلم در ادامه با اشاره به تغییرات جشن حافظ که یکی از آنها افزایش تعداد نامزدها است گفت: با توجه به اینکه امسال تعداد آثار زیاد بود ما تصمیم گرفتیم تعداد جوایز را در چند بخش افزایش دهیم تا حق کسی ضایع نشود. در بخش بهترین فیلم با افزایش تعداد نامزدها روبه رو هستیم که به ۱۰ نفر رسیده است. امسال تندیس ویژه ای هم به جشن حافظ اضافه شده که به نام علی معلم نام گرفته است. این تندیس ویژه یه یک ایرانی داده می شود که در سطح ملی کار ویژه ای انجام داده باشد. البته این تندیس لزوما مربوط به بخش فرهنگ نیست زیرا پدر من در بخش های مختلفی تاثیرگذار بود از همین رو جایزه را به فردی می دهیم که در هر زمینه ای در سطح ملی موثر بوده باشد.

وی افزود: امسال در بخش یک عمر فعالیت نوشتاری از شهرام جعفری نژاد به واسطه فعالیت هایش قدردانی می شود. ما سال گذشته این تندیس را نداشتیم اما امسال به جشن حافظ اضافه شد. همچنین امسال جایزه ای به تدوین آثار می دهیم.البته سال گذشته این جایزه با عنوان دستاوردهای فنی و هنری وجود داشت که شامل رشته های مختلف از جمله فیلمبرداری،صدا گذاری،گریم و ... می شداما امسال تصمیم داوران در این بود که بخش تدوین جدا و به شکل تخصصی جایزه بدهیم.

معلم عنوان کرد: امسال نیز مثل سال های گذشته نامزدهای بخش های مختلف را به مرور عنوان می کنیم. تاریخ جشن هم اوایل مرداد خواهد بود اما به دلیل اینکه تاریخ قطعی و مشخص نشده هنوز اعلام نمی کنیم و درباره مکان جشنواره هم هنوز به قطعیت نرسیده ایم.

معلم در ادامه در مورد تفاوت اصلی جشن حافظ با سایر جشنواره ها گفت:امسال بیش از ۱۰۰ فیلم مورد داوری قرار گرفته و نکته مهم این است که جشن حافظ مثل جشنواره فیلم فجر نیست زیرا ما اکران های سال را می بینیم و داوران با تمرکز بیشتری می توانند آثار را مورد ارزیابی قرار دهند.ضمن اینکه جشن حافظ دو بخش اصلی شامل سینما و تلویزیون دارد و در این دو بخش جوایزی به آثار تعلق می گیرد. نحوه داوری ها هم به این صورت است که  آثارتولید شده از ابتدای عید تا انتهای اسفند ماه ۹۵داوری می شوند.

معلم در ادامه درباره حواشی که سال گذشته برای جشن حافظ ایجاد شده بود، گفت: جشن ما سال گذشته حواشی داشت اما این حواشی ربطی به خود جشن نداشت. جشن حافظ بیشتر از هر جشن دیگری بیشتر به مضامین شرعی و مذهبی اشاره دارد. مادر من هر سال به این نکته تاکید می کند و من فکر نمی کنم در هر جشن دیگری به این میزان به حجاب تاکید شود. بر همین اساس می توانم بگویم حواشی سال گذشته مربوط به جشن نبود با این وجود امسال تاکید ویژه ای بر این امر می کنیم و تلاش داریم مشکلی پیش نیاید.

تهیه کننده جشن حافظ همچنین بیان کرد: تعداد داوران امسال ۱۳ نفر است و مثل سال های گذشته در روز جشن اسامی آنها اعلام می شود. باید این نکته را هم بگویم که در همه بخش ها با کمک عزیزان چه در سازمان سینمایی و چه در بخش انتظامی مثل سال گذشته با همکاری خوبی مواجه بودیم و مشکل خاصی برای ما ایجاد نشد اما در عین حال استقلال جشن را هم حفظ کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه