English

برگزاری نمایشگاه "روزهای قرآن" در سفارت ایران در بوسنی

رئیس اداره امور دینی ریاست جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین به نمایشگاه روزهای قرآن که توسط رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه باشکوه در ماه مبارک رمضان که خود جلوه زیبایی از دین اسلام است برای ما اهمیت زیادی دارد.

برگزاری نمایشگاه "روزهای قرآن" در سفارت ایران در بوسنی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی، آیین افتتاحیه برنامه «روزهای قرآن» به مناسبت ماه مبارک رمضان، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان جمعیت اسلامی این کشور در سالن هانیکای مجموعه غازی خسرو بیگ شهر سارایوو برگزار شد.

نصرت عبدی بگوویچ که به نمایندگی از رئیس العلمای بوسنی سخن می‌گفت، اظهار کرد: قرآن کریم که هر یک از ما وظیفه داریم آن را قرائت کرده و به معانی آن واقف شویم، در این ماه نازل شده است، از خداوند می‌خواهیم که ما را به عمل به قرآن یاری داده و رهنمون شود. ما باید از فرصت ماه رمضان به خوبی استفاده کنیم چون این ماه، ماه زدودن زنگار از قلب‌هاست و با خواندن قرآن در پاک کردن دل‌های‌مان بکوشیم.

وی برگزاری این نمایشگاه را با تلاش‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی برای دومین‌بار به عنوان هدیه‌ای ارزشمند در ماه مبارک رمضان از سوی ایران برای مردم بوسنی دانست.

علی اصغر عامری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز بیان کرد: انسان به عنوان برترین مخلوق خداوند، همواره از یک سو مجذوب زیبایی است و از سوی دیگر سعی در آفرینش زیبایی دارد.

او ادامه داد: خلق هنرهایی مانند خوشنویسی، تذهیب و منبت‌کاری ریشه در همین خصلت خداگونه انسان دارد. هنر دینی تجسم زیبایی از باطن و حقیقتی ژرف تر و زیباتر است که مبتنی بر ایمان انسان به خداوند یکتا و اطاعت از فرامین اوست. باطن همه ادیان الهی یکسان است و تعالیم کتب آسمانی یکی از موضوعات جذاب و مورد توجه هنرمندان در رشته های مختلف از جمله رشته های یاد شده است.

وی افزود: قرآن کریم کتاب هدایت بشر به سوی رستگاری و دعوت انسان به پرستش خدای واحد و اجتناب از شرک و دعوت به تعقل و تفکر و نیز صلح و وحدت بین پیروان پیامبران الهی و خلق نیکو و عمل صالح است. هنرمندان قرآنی نیز به انحاء مختلف سعی در ترسیم این معانی عالی در صورت‌های زیبا دارند.

 

همچنین «چازیم حاجی میلیچ»، استاد هنر دانشگاه سارایوو به معرفی هنر خوشنویسی پرداخت و اظهارکرد: هنر خوشنویسی به خاطر قرآن کریم به وجود آمد و تقریباً ۶۰۰ سال است که این هنر در بوسنی نیز وجود دارد. اما متاسفانه ما در ۱۰۰ سال اخیر آن را به دست فراموشی سپرده‌ایم و اکنون جمهوری اسلامی ایران این فرصت را به ما داده است که مجددا این هنر را به برکت این ماه مبارک در کشورمان احیا کنیم.

وی برگزاری این نمایشگاه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران را نشانه دوستی این کشور نسبت به بوسنی  و باعث افتخار همه ان‌ها دانست.

براساس این گزارش، در ادامه برنامه اعضای گروه الهیه «فاتح» سه سرود در وصف پیامبر گرامی اسلام(ص)، ماه مبارک رمضان و مقام عالی شهید به دو زبان عربی و بوسنیایی اجرا کردند، همچنین محمد جواد جابری حافظ اعزامی از ایران در بوسنی کشورمان برای حضور در برنامه "مقابله" مسجد غازی خسرو بیگ در ماه مبارک رمضان آیاتی از قرآن قرائت کرد.

در مراسم افتتاحیه ابراهیم حاجی بایریچ شهردار شهر قدیم سارایوو، عبدو حبیب رئیس انجمن دوستی بوسنی و فلسطین، انور علی بگویج رئیس انجمن دوستی بوسنی و ایران، رئیس دانشگاه بین المللی سارایوو و جمعی از  اصحاب فرهنگ و هنر و علاقمندان هنر اسلامی حضور داشتند.

در برنامه روزهای قرآن که از ۲۲ خرداد تا دوم تیرماه ادامه خواهد داشت،؛ علاوه بر ۲۰ تابلو خوشنویسی استاد کاوه تیموری، ۲۰ اثر تذهیب استاد روح الله اسحاق زاده به نمایش درآمده‌اند. همچنین چند قطعه از آثار منبت و معرق استاد داود ملایی اونجی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه