English

گزارش آماری نشان «شیما» در سال ۹۵ منتشر شد

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گزارش آماری آثار دریافت‌کننده نشان «شیما» را منتشر کرد.

گزارش آماری نشان «شیما» در سال ۹۵ منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، در سال گذشته ۶۷۶۶ اثر برای دریافت نشان «شیما» و گواهی مالکیت معنوی به بنیاد ملی مد و لباس ارائه شده است. در این مدت، تلاش‌هایی که از سوی اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس، طراحان، تولیدکنندگان، تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی صورت گرفته، نشان‌دهنده پیشرفت امور در حوزه‌های مختلف اعم از ایده، خلاقیت، طراحی و تولید است که از رشد و افزایش سرعت ارائه الگوی لباس ایرانی و اسلامی به جامعه خبر می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد که در حوزه ارائه آثار برای دریافت «شیما» رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ رخ داده است. همچنین ۴۴ درصد آثار برای درخواست گواهی مالکیت معنوی و نیز ۱۰۰ درصد برای دریافت شناسه «شیما» ارائه شده‌اند.  

همچنین ۵۱۳۳ اثر برابر با ۷۶ درصد کل آثار پس از بررسی در کمیسیون ماده ۴ موفق به دریافت شناسه «شیما» شده‌اند. این کمیسیون وظیفه انطباق آثار طراحی با شاخص‌های مربوط را برعهده دارد. همچنین ۵۱ درصد آثار ارائه‌شده برای دریافت «شیما» به مانتوی بانوان اختصاص داشته و برابر با  ۳۴۸۴ اثر بوده است. این آمار نشان از رشد ۷۵ درصدی در این حوزه دارد.  

در تقسیم‌بندی و تحلیل داده‌های مرتبط با جنس لباس و نوع پارچه‌های به‌کار رفته و بهره‌مندی از آن، پارچه‌های کرپ ۱۱ درصد، ابریشم مصنوعی ۱۰ درصد، تترون و کتان هر کدام با ۸ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند که پارچه‌های یادشده برای طراحی و تولید با محوریت محصول ایرانی بوده است.

براساس توزیع و فراوانی آثار بررسی‌شده با توجه به معیارهای گروه‌های سنی، این آمار در بزرگسال ۴۵ درصد، جوان ۴۳ درصد، کودک ۸ درصد و نوجوان ۴ درصد بوده که نشان از رشد ارائه آثار در گروه‌های سنی کودک و نوجوان دارد. همچنین ۹۱ درصد آثار به بانوان و تنها ۹ درصد به لباس آقایان اختصاص داشته که نشان از پایین بودن نرخ طراحی لباس آقایان دارد اما نسبت به سال گذشته دو درصد رشد را نشان می‌دهد.  

در بخش فراوانی رنگ لباس‌های مشکی با ۲۲ درصد، سرمه‌ای ۷ درصد، آبی ۶ درصد، کرم ۶ درصد، طلایی ۶ درصد، سفید ۵ درصد، سبز ۴ درصد، طوسی ۴ درصد، قهوه‌ای ۳ درصد، صورتی ۳ درصد، بنفش ۲ درصد و مابقی به سایر رنگ‌ها اختصاص دارد و در مجموع ۴۶ طیف رنگی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ۵۲ درصد آثار از پارچه ساده و ۴۸ درصد از پارچه طرح دار استفاده کرده‌اند. این نشان از گرایش طراحان به تنوع و بهره‌مندی از مفاهیم میان رشته‌ای دارد.

این طرح‌ها توسط هنرمندان، طراح و تولیدکننده ایرانی و با بهره‌گیری از نمادها و شاخص‌های هنر طراحی و تولید لباس به جامعه ارائه شده است.

بررسی دقیق و تحلیلی دستاوردهای گزارش آماری آثار دریافت‌کننده نشان «شیما»، بخشی از نقاط قوت و ضعف طراحی و تولید لباس ایرانی را نمایان ساخته و برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران مرتبط بویژه نهادها، تشکل‌ها و دستگاه‌های عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس را ملزم به توجه و دقت بیشتر برای افزایش سرعت و کیفیت فعالیت‌ها و رفع اشکال‌ها و اصلاح امور می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی