English

«مریم قادری» سرایش شاهنامه از زبان زنان را به تعویق انداخت

مریم قادری که با موضوع سرایش شعر از زبان زنان شاهنامه دست به قلم بود، از ایجاد وقفه در این کار خبر داد.

«مریم قادری» سرایش شاهنامه از زبان زنان را به تعویق انداخت

به گزارش خبرگزاری موج، مریم قادری که با موضوع سرایش شعر از زبان زنان شاهنامه دست به قلم بود از ایجاد وقفه در این کار به سبب سنگینی و پرمسئولیت بودن آن خبر داد.

این شاعر پیش‌تر از تلاش خود برای ارائه نگاه زنانه به «شاهنامه» فردوسی و بازآفرینی این اثر با تشویق «محمدنوید بازرگان» خبر داده و تاکید کرده بود: بنا دارد با نگاهی دوباره به اثر اسطوره‌ای - افسانه‌ای «شاهنامه»، این اثر را با نگاهی کاملا زنانه از زبان زنان بازآفرینی کند و برهمین اساس بخش‌هایی را به زبان حماسی از زبان تهمینه همسر رستم سروده است.

این شاعر معتقد است، «شاهنامه» فردوسی در مواجهه با زنان و بیان دل‌مشغولی‌ها، آرمان‌ها و آرزوهای آنان ساکت است و عمده نقش آنان را در زایش خلاصه می‌کند.

حتی درباره شخصیت تهمینه، همسر رستم هم اگرچه او را شخصیتی انتخاب‌گر در گزینش همسر می‌داند و از این حیث آوانگارد عمل کرده، اما باز هم در سراشیبی تقدیر، نقش این زن را در زایمان سهراب خلاصه می‌کند و به سرعت از کنار آرمان‌ها و آرزوهای او می‌گذرد. به همین دلیل، زمانی که سهراب با پدرش رستم درگیر می‌شود و در نهایت به دست پدرش کشته می‌شود، فردوسی این‌ها را به پای تقدیر می‌گذارد.

قادری در بخشی از این اثر نیمه‌تمام خود تاکید کرده: من با سرایش ابیاتی از زبان تهمینه این حادثه را نه برآمده از دست تقدیر، بلکه نشان از جاه‌طلبی مردان می‌دانم.

مریم قادری از سرایش دومین کتاب کودکانه و اولین منظومه‌اش ویژه‌ این گروه سنی خبر داد.این شاعر اخیرا منظومه « مملی زیاد آب نریز» را با موضوعیت  صرف‌جویی در مصرف آب ویژه کودکان سروده و این اثر را برای تصویر سازی در  اختیار امیر حامد پاژتار قرار داده است.

 وی پیش از این کتاب شعر دیگری با عنوان «یه بابا دارم پلیسه» را ویژه کودکان سروده بود. این اثر  پنج شعر کوتاه را در بر می گیرد.

هر دو کار اخیر بناست به صورت ناشر -مولف راهی بازار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه