English

دو کتاب درباره هنر منتشر شد

کتاب‌های «درآمدی بر نظریه‌ و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر» و «کلِمنت گرینبرگ: میان خطوط» به تازگی راهی بازار شده‌اند.

دو کتاب درباره هنر منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج، کتاب «درآمدی بر نظریه‌ و اندیشه‌های انتقادی در تاریخ هنر» نوشته حمید کشمیرشکن در ۲۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۳هزار تومان در نشر چشمه عرضه شده است.

نظریه چیست؟، موضع‌گیری در برابر دانش، تجزیه و تحلیل فرم، نماد و نشانه، هنر و بافتار، روان‌کاوی و ادراک هنر، رویه‌های نظری و استفاده علمی از نظریه‌ها از بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: کتاب «درآمدی بر نظریه و اندیشه‌های انتقادی در تاریخ هنر» به طرح مجموعه‌ای از مباحث رایج در تاریخ هنر می‌پردازد که به طور گسترده در این رشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان آن‌ها می‌توان به نشانه‌شناسی، روان‌شناسی دریافت، روان‌کاوری، نقدهای پسااستعماری، فیمنیسم، ساختارگرایی، پساساختارگرایی، شالوده‌شکنی و پست‌مدرنیسم اشاره کرد. این کتاب در پی تاریخ‌نگاری نظریه‌های هنر و تشریح صرف آن نظریه‌ها نیست، بلکه به روابط چندگانه تاریخ هنر و نظریه و اندیشه‌ها انتقادی توجه دارد و درصدد پاسخ‌گویی به این پرسش اساسی است که چگونه ممکن است نظریه و اندیشه‌های انتقادی برای توسعه یک متن تاریخ هنر به ما یاری برساند.

هدف از نگارش این کتاب ارائه یک درس‌نامه کاربردی و مختصر در زمینه رویکردهای معاصر به تاریخ هنر است و مناسب علاقه‌مندان هنر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های هنری است.

 

همچنین کتاب «کلِمنت گرینبرگ: میان خطوط» (مشتمل بر مناظره‌ای با کلمنت گرینبرگ» از تی‌یِری دُ دوو با ترجمه بهاره سعیدزاده در ۲۱۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۵۰۰ تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: کلمنت گرینبرگ (۱۹۹۴-۱۹۰۹) قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجسته‌ترین منتقد هنری نیمه دوم سده بیستم، و شاید برجسته‌ترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیاری بوده است. این کتاب که باز-ارزیابی پویایی از نوشته‌های گرینبرگ است، سه رویکرد را به او و کارش ترسیم می‌کند: گرینبرگِ منتقد، آموزه‌مند و نظریه‌پرداز. این کتاب که منبعی ضروری برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان هنر مدرن به شمار می‌رود، مشتمل است بر متن مناظره‌ای عمومی با گرینبرگ که دُ دوو در سال ۱۹۸۸ در دانشگاه اُتاوا ترتیب داد.

تیِیری دُ دوو مورخ، منتقد و نظریه‌پرداز هنر، نمایشگاه‌گردان و نیز استاد دانشگاه لیلِ ۳ است. از آثار او به زبان انگلیسی می‌توان به نام‌گرایی تصویری، کانت پس از دوشان، و صدسال هنر معاصر از مجموعه ‌Look‌ اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه