English

پی گیری سوال:چرا فیلمی درباره خرمشهر ساخته نشد؟

آخوندی:کاش یک مرد در حوزه فرهنگ بود...

ده سال پیش قرار بود فیلمی درباره مقاومت و آزادسازی خرمشهر ساخته شود اما هنوز هیچ خبری از این فیلم نیست.

آخوندی:کاش یک مرد در حوزه فرهنگ بود...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج،امروز سوم خرداد ماه یادآور غرور و افتخاری است که رزمندگان اسلام در سال 61 هنگام آزاد سازی خرمشهر از دست ارتش صدام بر جا گذاشتند و به خاطر وجود همان دلاوران بود که جنگ تحمیلی تبدیل به تنها جنگی در تاریخ معاصر ایران شد که در آن بخشی از خاک وطن ما در آغوش بیگانه نرفت.

این مساله خیلی زود مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت و سال 1364 رسول ملاقلی پور دومین فیلم سینمایی خود «بلمی به سوی ساحل» را با روایت داستانی از جریان اشغال خرمشهر ساخت.از آن تاریخ تا به امروز چند فیلم و سریال ساخته شده که داستان مقاومت، اشغال و آزادسازی خرمشهر به نوعی در آن وجود داشته اما همیشه ماجرای خرمشهر بهانه ای برای روایت داستان اصلی بوده و هیچکدام از این آثار در مورد خود خرمشهر نبودند.

سال 1385 بود که محمد حسین لطیفی با «روز سوم» نشان داد حتی خرده روایت های ماجراهای خونین شهر هم جذاب و دیدنی است. فیلم که بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شد، داستان خواهر و برادری بود که به کمک چند نفر از دوستانشان در آخرین روزهای مقاومت خرمشهر در برابر اشغال از این شهر می گریزند. بازی جذاب حامد بهداد و باران کوثری در این فیلم مورد توجه همه قرار گرفت و امیدها به ساخت فیلمی درباره مقاومت یا فتح خرمشهر در دل ها زنده شد.

کمی پس از اکران فیلم بود که حمید آخوندی یکی از تهیه کنندگان«روز سوم»اعلام کرد قصد ساخت فیلمی با ده اپیزود درباره مقاومت و شکست حصر خرمشهر را دارد که هر اپیزود آن را قرار است یک کارگردان نامدار کارگردانی کند و مجموع آنها یک فیلم درباره خرمشهر را تشکیل خواهند داد.

آن زمان در اخبار منتشره در مورد این پروژه اشاره شد که قرار است این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود و حتی گمانه زنی هایی هم در مورد اسم این ده کارگردان انجام شده بود اما به علت تغییر مدیریت های متعدد در فارابی،جریان تولید این فیلم چندین بار متوقف شد.

آخرین بار سه سال پیش یعنی سال 93 بود که حمید آخوندی خبر از راه اندازی مجدد این پروژه داد. در آن زمان محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل فارابی شده بود و آخوندی در مصاحبه ای که روز سوم خرداد 93 با ایسنا داشت گفت: جعفری‌جلوه چهارمین مدیر در فارابی است که درگیر این پروژه شده است و با توجه به اراده‌ای که در مدیریت فعلی فارابی می‌بینم، برخلاف قبل که تنها شعار داده می‌شد امیدوارم این کار به نتیجه برسد.

حالا سه سال از آن روز و ده سال از زمان ساخت «روز سوم» می گذرد و هنوز هیچ خبری از تولید فیلمی درباره خرمشهر نیست. طی تماسی با  حمید آخوندی که تهیه کننده این فیلم بود و پرسش در مورد وضعیت این فیلم، او با لحن تلخی به خبرنگار موج گفت:«کاش یک مرد در حوزه فرهنگ بود و برای من و محمد حسین لطیفی این امکان را فراهم می کرد که 34 روز مقاومت مردم خرمشهر در برابر اشغال را به تصویر بکشیم.»!!

مقاومت مردم در برابر اشغال بیگانگان و بازگشت پیروزمندانه خونین شهر به خاک وطن یکی از برترین حماسه های معاصر است که متاسفانه آنگونه که شرحش رفت ساخت فیلمی جامع در مورد آن از یادها رفته است. در حالی که ملل مختلف از حوادث اینچنینی در تاریخ خود نمونه های زیادی ساخته اند  که تنها ذکر یک نمونه آن برای روشن شدن اذهان خوانندگان کافی است.

در تابستان 1942 میلادی ارتش آلمان نازی و متحدانش با تمام قوا حمله همه جانبه ای برای اشغال شهر استالینگراد(ولکا گراد کنونی)انجام دادند. این نبرد که از تابستان تا زمستان به طول انجامید یکی از خونین ترین نبردهای تاریخ معاصر است که به تنهایی حدود سه میلیون نفر تلفات داشت و در نهایت با تسلیم ارتش آلمان نازی همراه بود که پس از آن ارتش شوروی پیشروی خود به سمت برلین را آغاز کرد و پایان جنگ جهانی  دوم را رقم زد.

تنها شش سال پس از این نبرد اولین فیلم سینمایی توسط دولت اتحاد جماهیر شوروی در مورد آن ساخته شد و تا امروز 9 فیلم سینمایی در مورد این نبرد ساخته شده که مشهورترین آنها «دشمن پشت دروازه ها» محصول 2001 با بازی جود لاو، اد هریس و ریچل وایز است.

خرمشهر و وقایعش به نوعی پیشانی رشادت های رزمندگان ما در جریان هشت سال دفاع مقدس است که ساخت فیلمی در مورد آن تاکنون مغفول مانده و امید است در دولت دوازدهم شاهد ساخته شدن این فیلم باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه