English

«فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» در بازار کتاب

کتاب «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» از کن دایسینجر و جف راش با ترجمه آراز بارسقیان منتشر شده است.

«فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» در بازار کتاب

به گزارش خبرگزاری موج، کتاب «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو: با موفقیت قواعد را بشکنید» در ۴۹۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰هزار تومان در نشر چشمه عرضه شده و مترجم کتاب را به اصغر فرهادی تقدیم کرده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «فیلم‌نامه‌نویس داستان‌گویی است که برای سینما می‌نویسد و فیلم‌نامه باید چیزی بیش از یک ساختار قابل قبول داشته باشد. یکی از اهداف ما گذاشتن راه‌هایی پیش پای‌تان است که فراتر از ساختارهای موجود حرکت کنید. در این کتاب قراردادهای فیلم‌نامه‌نویسی را مشخص و سپس راه‌های عبور از آن‌ها را تشریح می‌کنیم. هدف نهایی ما این است که در گسترش بهتر فیلم‌نامه‌تان به شما کمک کنیم. ملانی گریفیث در فیلم «چیزی وحشی» به جف دانیلز - که آدمی است سنتی - می‌گوید «می‌شناسمت، تو یه یاغی بُزدلی.» ملانی آن‌سوی این شخصیت را می‌بیند و ما هم می‌خواهیم به لایه‌ زیرین فیلم‌نامه‌نویسی نگاه کنید. از آن‌چه پیدا می‌کنید شگفت‌زده خواهید شد.»

همچنین در مقدمه «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» به قلم نویسندگان کتاب عنوان شده است: «وقتی برای اولین‌بار در ۱۹۹۰ کتاب «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» را نوشتیم، نگاه فرمولیزه‌شده به ساختار در سینمای هالیوود موج می‌زد. با بررسی اشکال متفاوت آن فرمول امیدوار بودیم فیلم‌نامه‌های عمیق‌تر و خلاقانه‌تری را مشاهده کنیم.

امروز جهان فیلم‌نامه‌نویسی هنوز هم دارد با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. اما تغییرات زیادی صورت گرفته. چه کسی فکر می‌کرد روزی مرکز اصلی همین فرمول که تلویزیون بود در دهه‌ اول قرن بیست‌ویکم تبدیل به محور اصلی داستان‌گویی خلاقه شود؟  چه کسی انفجار دنیای فیلم‌نامه‌نویسی را از میزان زیاد کتاب‌های نظری، استادان مختلف و برنامه‌های فیلم‌نامه‌نویسی در سرتاسر جهان پیش‌بینی می‌کرد؟

با وجود چنین پدیده‌هایی بود که در ویراست پنجم این کتاب ما به سراغ سریال‌های تلویزیونی رفتیم و نگاه عمیق‌تری انداختیم به نقش‌ ژانرها در نوشتن  و آموزش‌ فیلم‌نامه‌نویسی.

 امیدوارم این فصل‌های جدید عمق بیشتری به آموزش و یادگیری فیلم‌نامه‌نویسان ببخشد و در نتیجه تاثیری  بر فیلم‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود بگذارد.»

ساختار، ضدساختار، روایت و ضدروایت؛ پرونده دو استیون، چندلایه بودن؛ قالب سریال‌های طولانی تلویزیونی، چرا ژانر؟، کنار نیامدن با ژانرها، فیلم‌های غیرخطی، شخصیت اصلی، شخصیت غیراصلی، ریزه‌کاری‌ها و الزام‌های قالب فیلم‌نامه، نوشتن لحن روایی و اقتباس از ادبیات معاصر از جمله بخش‌های این کتاب هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه