English

چاپ‌های دستی یک هنرمند با موضوع شاهنامه دیده می‌شود

آثار بابک گرمچی با موضوع شاهنامه فردوسی در روز بزرگداشت این ادیب پارسی به‌نمایش درمی‌آید.

چاپ‌های دستی یک هنرمند با موضوع شاهنامه دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی اکو، به‌مناسبت روز بزرگداشت ادیب نامدار پارسی، حکیم فردوسی توسی، مجموعه چاپ‌های دستی بابک گرمچی در گالری دیپلماتیک اکو در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه که عنوان آن «شاهنامه به روایت بابک گرمچی» است، شامل ۶۳ اثر از این هنرمند است که ۵۶ تابلوی آن با تکنیک چاپ دستی و سیلک خلق شده و هفت اثر دیگر از مینا و مس است.

گرمچی برای خلق این آثار به مطالعه تمام نسخ نقاشی و چاپ‌های سنگی پرداخت که در ادوار مختلف با موضوع شاهنامه کار شده بود و با تمرکز بر نمونه نسخه‌های خطی چاپ سنگی میرزا علی‌اکبر که از نگاه او به‌لحاظ شخصیت‌ها و فضاسازی مجالس موفق بود، نسبت به بازسازی و بازخوانی این آثار اقدام کرد.

بابک گرمچی متولد ۱۳۳۸ در شهر اردبیل و تحصیل‌کرده رشته نقاشی و گرافیک در دانشکده هنرهای تزیینی تهران است. او به‌مدت چهار دوره برگزیده صنعت چاپ بوده و در کارنامه فعالیت‌هایش علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی داخلی و خارجی، ۲۷ سال تدریس و خالق آثار هنری به وسیله چاپ‌های هنری وجود دارد.

این هنرمند ۱۶ سال گذشته را به کار با مس و مینا پرداخته است. تجربه‌های او در این زمینه باعث شد تا دست به طراحی و اجرای شاهنامه فردوسی در ابعاد ۱۴۳ مترمربع در برج میلاد بزند.

نمایشگاه «شاهنامه به روایت بابک گرمچی» از ۲۵ اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در گالری دیپلماتیک اکو به نشانی خیابان موحد دانش (اقدسیه)، خیابان نیلوفر، شماره ۳ برپاست.

موسسه فرهنگی اکو یک نهاد بین‌المللی است و مقر اصلی آن در تهران قرار دارد و با هدف تحکیم قرابت‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی، ادبی و ایجاد پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملل کشورهای عضو اکو از سال ١٩٩٥ فعالیت خود را آغاز کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه