English

«حرکت در مه» نقد می‌شود

کتاب «حرکت در مه» (چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم) نوشته محمدحسن شهسواری نقد می‌شود.

«حرکت در مه» نقد می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، نشست نقد و بررسی کتاب «حرکت در مه» با عنوان «آموزه‌هایی برای رمان‌نویسی» با حضور حسین پاینده، حسین سناپور و نشر چشمه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز شنبه ( ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

این کتاب در سه بخش و سه ضمیمه‌ تنظیم شده است:

بخش اول: توشه سفر؛ فصل اول: آشنایی با چند واژه اصلی درام، فصل دوم: ژانر و سفر پی‌رنگ، فصل سوم: خودتان را اندکی دقیق‌تر بشناسید، فصل چهارم: تغییر، تغییر، و باز هم تغییر، فصل پنجم: کلمه ناموس نویسنده است، فصل ششم: فصل‌بندی در رمان، فصل هفتم: اصول چهارگانه ریتم و تمپو در رمان، فصل هشتم: نشان دادن و گفتن.

بخش دوم: سفر؛ مرحله ول: شناخت اولیه شخصیت، مرحله دوم: شناخت طبع شخصیت، مرحله سوم: شناخت تیپ شخصیتی مایرز-بریگز، مرحله چهارم: شناخت کهن‌الگوی شخصیت، مرحله پنجم: داستان عشق، مرحله ششم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداکثر سیصدکلمه‌ای، مرحله هفتم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداقل سه‌هزار کلمه‌ای.

بخش سوم: سفر درونی (نوشتن با قلب)؛ نظریات ناظر به نوشتن با قلب، راه‌های کسب توانایی احضار جهان خیال، حال و هوای زمان و مکان، حال و هوای کشمکش، برایند حال و هوا، همکاری مغز و قلب، نکات کلیدی «بخش نوشتن با قلب».

ضمیمه‌ها: ضمیمه شماره ۱: کهن‌الگوهای شخصیت، ضمیمه شماره ۲: انواع داستان‌های عشق، ضمیمه شماره ۳: خلاصه‌ای حداقل سه‌هزار کلمه‌ای.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: مبنای کتابی که در دست دارید. ارائه یک فرم هفت‌مرحله‌ای برای نگارش رمان است. اینک چند سوال مهم: آیا این فرم را باید حتما قبل از شروع رمان پُر کرد؟ نه. آیا در اواسط نگارش رمان، باید آن را تکمیل کرد؟ نه؛ و آیا در پایانش؟ باز هم نه. توجه به این فرم و هرگونه دفترچه راهنما برای نگارش رمان‌نویسی کاملا به نوع نوشتن شما بستگی دارد.

حرکت یک رمان‌نویس در هنگام نگارش رمان، از تاریکی مطلق به سمت روشنایی مطلق است. هرکسی بنا به شکل ذهن خود (که در ادامه به آن مفصل پرداخته‌ام)، قبل از نوشتن اولین کلمات رمان، در نقطه‌ای از این سفر است.

در نوشته پشت جلد کتاب نیز عنوان شده است: گرچه کتابی که در دست دارید به طور مشخص بر داستان‌نویسی (داستان کوتاه، داستان بلند و رمان) متمرکز است اما آگاهانه به گونه‌ای تنظیم شده است که بخش اعظم آن برای فیلم‌نامه‌نویسان در دو حوزه طراحی شخصیت و پلات، و نیز برای نمایش‌نامه‌نویسان در امر خطیر شخصیت‌پردازی، کاملا قابل استفاده باشد.

«حرکت در مه» به قلم محمدحسن شهسواری - داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی - در ۷۲۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۵هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه