English

شب شیراز با سعدی روشن شد

آرامگاه سعدی میزبان علاقه‌مندان این شاعر شد تا در آستانه آغاز اردیبهشت ماه که با نام او همراه است، یادش را گرامی بدارند.

شب شیراز با سعدی روشن شد

به گزارش خبرگزاری موج، ادامه برنامه‌های بیستمین یادروز سعدی، شامگاه پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه به چند سخنرانی و اجرای گروه موسیقی حسام‌الدین سراج در جوار آرامگاه این شاعر در سعدیه سپری شد.

اصغر دادبه استاد ادبیات در این مراسم در سخنانی  اظهار کرد: ستایش می‌کنم کسی را که اینجا خفته است و کسی که اگر نبود، وضع ما به گونه‌ای دیگر بود. بودن او و استمرار بودن او به غیرت، جوانمردی و تلاش و کوشش ما هم بستگی دارد.

او در ادامه متذکر شد: زمان‌هایی این عبارت ورد زبان بود که تا فارسی هست، سعدی هست اما یادمان باشد در دنیای مخالفت با رستم‌ها زندگی می‌کنیم و زبان ما که از فردوسی مانده مورد حسد بوده و هست. کودتایی از سوی دشمنان علیه این زبان در جریان است. اصل هویت و بنیاد هستی، زبان است و آنجا که زبان از بین رفته، هویت مردم از بین رفته است.

دادبه همچنین گفت: زبان ما، زبان سعدی است و این بزرگترین خدمت این مرد بزرگ است. با همه بیدادهایی که به "گلستان" و "بوستان" رفته این زبان در گستره وسیعی از جهان به برکت، به ویژه آثار این مرد بزرگ زبان فرهیخته بوده است.

این استاد ادبیات در پایان با بیان اینکه "با همه مشکلات ما پیروزیم چون حق پیروز است،" گفت: کمترین کار این است که فرزندان‌مان را با سعدی بزرگ کنیم.

همچنین سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: اگر تقدیر الهی بر این بود که  خورشید از ایران طلوع کند، از این نقطه طلوع می‌کرد. این جغرافیا در دل خود سخن‌های زیادی دارد. رمز و راز این سرزمین را باید در زمانه سعدی و حافظ جُست و در ادوار تاریخی از هخامنشیان تا امروز جست‌وجو کرد. این جغرافیا بخشی از هویت ملی و اسلامی ماست و تقدیر از بزرگان این خطه بخشی از هویت ماست. تا ایران، ایران است سعدی هم سعدی خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: پس از اسلام و ایران سعدی، حافظ و فردوسی هویت بنیادین این سرزمین هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گمشده سرزمین ما اخلاق است و سعدی چشمه بزرگ اخلاق این سرزمین است که همیشه تاریخ می‌جوشد. چرا ما امروز دچار چالش اخلاقی و انگ‌زنی شده‌ایم چون از فرهنگ سعدی فاصله‌ گرفته‌ایم، اگر امروز سخن از اعتدال است، آن را از سعدی وام گرفته‌ایم.

کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی، افشانی استاندار فارس و علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب نیز در این مراسم صحبت کردند.

همچنین با حضور صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و رئیس مرکز سعدی‌شناسی، مریدی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، افشانی استاندار فارس، پاک‌فطرت شهردار شیراز و رجبی نماینده مردم شیراز از اصغر دادبه، ضیاء موحد و جعفر موید شیرازی به عنوان سعدی‌پژوه و یدالله کابلی خوانساری هنرمند خوشنویس تقدیر شد.

پایان‌بخش این مراسم کنسرت حسام‌الدین سراج  و گروهش بود که به اجرای شعرهای سعدی پرداختند.

پیش‌تر اعلام شده بود که این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور همراه خواهد بود.

صبح حمعه اول اردیبهشت ماه که روز بزرگداشت سعدی است با گلباران آرامگاه این شاعر همراه شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی