English

بازبینی فیلم‌های فرمان‌آرا و میلانی برای نمایش در جشنواره

قرار است فیلم‌های ایرانی متفاوتی در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش گذاشته شوند که برخی از آن‌ها در جشنواره ملی رد شده‌اند. در این میان، فیلم‌های «دلم می‌خواد» «ملی و راه‌های نرفته‌اش» از سوی برخی رسانه‌ها فیلم‌های مسئله‌دار جشنواره فجر خوانده شده‌اند.

بازبینی فیلم‌های فرمان‌آرا و میلانی برای نمایش در جشنواره
به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وب سایت آی سینما، قرار است فیلم‌های ایرانی متفاوتی در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش گذاشته شوند که برخی از آن‌ها در جشنواره ملی رد شده‌اند. در این میان، فیلم‌های «دلم می‌خواد» «ملی و راه‌های نرفته‌اش» از سوی برخی رسانه‌ها فیلم‌های مسئله‌دار جشنواره فجر خوانده شده‌اند که همین موضوع امروز واکنش علیرضا شجاع‌نوری را در پی داشت و سخنگوی جشنواره اعلام کرد این‌ فیلم‌ها با ممیزی‌های قانونی به نمایش درخواهند آمد. محمد نیک‌بین تهیه‌کننده «ملی و راه‌های نرفته‌اش» در گفت‌وگو با ما درباره این ممیزی‌ها توضیح داده است.
بازبینی فیلم‌های فرمان‌آرا و میلانی برای نمایش در جشنواره

در میان فیلم‌های ایرانی که در بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فجر به نمایش درخواهند آمد، نام فیلم‌هایی به چشم می‌خورد که به هر دلیلی در بخش ملی جشنواره فجر حضور نداشتند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «آپاندیس» ساخته حسین نمازی، «خانه کاغذی» مهدی صباغ‌زاده، «پایان رویاها» ساخته محمدعلی طالبی، «دلم می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا و «ملی و راه‌های نرفته‌اش» ساخته تهمینه میلانی اشاره کرد که همگی فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند اما از سوی هیات انتخاب پذیرفته نشدند. البته فیلم‌ «برگ جان» به کارگردانی ابراهیم مختاری نیز در بخش جلوه‌گاه شرق حضور دارد که در زمان مقرر به جشنواره فیلم فجر نرسیده بود.

همین موضوع دستمایه برخی حاشیه‌سازی‌ها شده و چند رسانه فیلم‌هایی مثل «ملی و راه‌های نرفته‌اش» و «دلم می‌خواد» را فیلم‌های مسئله‌دار جشنواره فجر خوانده‌اند که قرار است جای خود را در جشنواره جهانی پیدا کنند.

قصد فریب دادن قوانین را نداریم

امروز علیرضا شجاع‌نوری درباره حضور دو فیلمی که مسئله‌دار خوانده شده بودند در بخش بازار جشنواره، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «برای نمایش دو فیلم «ملی و راه های نرفته‌اش» و «دلم می خواد» در جشنواره جهانی فیلم فجر هیچ مسئله‌ای وجود ندارد و این دو فیلم با در نظر گرفتن ممیزی های قانونی در بازار جهانی این جشنواره اکران خواهند شد.»

او در ادامه توضیح داده: «در جشنواره جهانی فیلم فجر قصد فریب دادن قوانین را نداریم و تلاش کرده‌ایم که حاشیه‌ها بر روی انتخاب‌ها تأثیر نگذارد. ما پس از دیده شدن فیلم‌ها از فیلم‌های با کیفیت برای حضور در جشنواره دعوت کرده‌ایم.»

شجاع‌نوری درباره تفاوت فیلم‌های حاضر در جشنواره جهانی و ملی نیز این‌طور پاسخ داده است: «دلیل اینکه برخی فیلم ها در جشنواره ملی فیلم فجر حضور نداشته‌اند اما در جشنواره جهانی فجر حضور دارند، فقط تفاوت نگاه میان دو جشنواره است. چرا که اگر این دو جشنواره شبیه به هم باشند دیگر دو جشنواره جدا از یکدیگر نخواهند بود.» به گفته او نباید عملکرد جشنواره جهانی فیلم فجر را قبل از شروع آن قضاوت کرد و باید تا پایان آن صبر کرد.

فیلم ما از سوی کمیته‌ خاصی در جشنواره جهانی بازبینی شد

با توجه به این‌که فیلم‌های فرمان‌آرا و میلانی همچنان در انتظار پروانه نمایش به سر می‌برند و اصلاحیاتی از سوی وزارت ارشاد به آن‌ها اعلام نشده است، «ممیزی‌های قانونی» که شجاع‌نوری از آن‌ها صحبت کرده جای این سوال را باقی می‌گذارد که این فیلم‌ها چطور بررسی شده و چه ممیزی‌هایی به آن‌ها وارد شده است. به همین دلیل به سراغ محمد نیک‌بین تهیه‌کننده فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» رفتیم.

نیک‌بین در گفت‌وگو با ما در این‌باره می‌گوید: «قرار نیست برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره، حتما پروانه نمایش دائمی از سوی شورای پروانه نمایش داده شده باشد. در واقع این پروانه برای وقتی است که قرار است فیلم به اکران عمومی گذاشته شود.»

او درباره اصلاحیات احتمالی فیلم آخر میلانی نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «فیلم به وزارت ارشاد ارائه شده ولی از آن‌جایی که هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است کسی نمی‌داند که مشکل خاصی خواهد داشت یا نه.»

نیک‌بین درباره ممیزی‌هایی که علیرضا شجاع‌نوری از آن صحبت کرده نیز می‌گوید: «کمیته‌ای از سوی جشنواره برای نمایش این فیلم‌ها در بخش بازار، فیلم‌ها را دیده‌اند و آن‌ها هم با ما هم عقیده بودند که فیلم اصلا مشکلی ندارد. نمی‌دانم چرا این موضوع به مسئله تبدیل شده است. آقای شجاع‌نوری هم به یک پروسه کلی اشاره کرده‌اند که همه فیلم‌ها باید طی کنند.»

به گفته او، فیلم در حال حاضر 104 دقیقه است که تاخیر در بازبینی آن به علت تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده است و به محض دریافت پروانه برای اکران آن برنامه‌ریزی خواهد شد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه