English

رد پای سرمایه‌گذاران برای حمایت از آثار هنری خلاق

مدیر اجرایی مسابقه «طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران» گفت: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که به سرمایه‌گذاری در فضای سنتی علاقه‌مند هستند،‌ دعوت کردیم تا بستری برای تولید بیشتر آثار هنرمندان فراهم شود.

رد پای سرمایه‌گذاران برای حمایت از آثار هنری خلاق

به گزارش خبرگزاری موج، مهران هوشیار - مدیر اجرایی مسابقه «طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران» - گفت: صنایع دستی با توجه به شاکله‌های فرهنگی و ارزش‌های بومی - محوری در عرصه جامعه معاصر و رویکردی که در دنیا دارد، به سمت استفاده از تکنولوژی می‌رود. به همین دلیل، در معرض تهدید قرار گرفته است.

او ادامه داد: صنایع دستی بخشی از هنرهای سنتی، شخصیت، هویت و فرهنگ ما را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل از هنرمندان درخواست کردیم تا دست به خلق آثاری بزنند که با سلیقه نسل جدید هم‌خوانی بیشتری داشته باشد، زیرا معتقدیم اگر این اتفاق نیفتد صنایع دستی از جایگاه اصلی خود افول پیدا می‌کند و ما چیزی برای ارائه نخواهیم داشت.

مدیر اجرایی مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی اظهار کرد: تلاش ما این بوده که با تشویق نسل جدید و استفاده از تجربیات هنرمندان پیشکسوت، آن‌ها از فکر خلاق خود استفاده کنند و آثارشان به‌صورت فعالیت گروهی یا انفرادی خلق شود. یکی از پارامترهای مهم ما در این مسابقه، خلق صنایع دستی کاربردی بوده است.

هوشیار بیان کرد: تلاش کرده‌ایم در این مسابقه مسائل اقتصادی را نیز در نظر بگیریم و یکی از اهداف ما این است که از سرمایه‌گذاران و صاحبان کارخانه‌ دعوت کنیم تا از این محصولات بهره‌برداری کنند. آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده است به شکل نمونه هستند.

او توضیح داد: حدود 4854 طرح اولیه به این مسابقه ارسال شده که در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند، چون این مسابقه بر طراحی آثار گروهی تاکید داشته، ما آثار گروهی را که به دست‌مان رسیده است، به‌شکل فایل هنری در نظر گرفتیم. به همین دلیل از حدود 408 فایل هنری، 181 فایل در مرحله اول مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت، 31 فایل که مربوط به 12 گروه هنری بودند، به مرحله دوم راه پیدا کردند و 87 اثر هنری در خانه هنرمندان ایران در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیر اجرایی مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی همچنین گفت: مرکز نوآوری شهرداری اصفهان نیز برای این کار اعلام امادگی کرد، به همین دلیل ما بین آثار نمایش داده‌شده، بخشی را هم به آثار هنرمندان اصفهانی اختصاص داده‌ایم که بیانگر هویت صنایع دستی اصفهان و شهر خلاق صنایع دستی است. قرار است در آینده نیز نمایشگاهی از آثار منتخب این مسابقه در اصفهان داشته باشیم. امیدوارم این نمایشگاه در سال‌های آینده تداوم داشته باشد.

علی حاجی شیزری - مدیرکل توسعه و آموزش معاونت صنایع دستی کشور - نیز در نشست رسانه‌ای مسابقه «طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران» که صبح امروز (۲۷ فروردین‌ماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه مربوط به آثار مسابقه «طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر» از 25 فروردین‌ماه در خانه هنرمندان افتتاح شد و قرار است در مراسم اختتامیه، از برگزیدگان آن تجلیل شود. ما سال‌هاست که خلأ طراحی را در صنایع دستی احساس می‌کنیم و صنایع دستی در بازار در بحث طراحی‌ها دور افتاده است. به همین دلیل، طرحی که از آقای هوشیار، مسئول این مسابقه، به دست ما رسید، استقبال کردیم.

او ادامه داد: معاونت صنایع دستی در سال گذشته برای نخستین‌بار اعتباری را به‌صورت جداگانه برای طراحی و نمونه‌سازی صنایع دستی کشور اختصاص داد و در مرحله بعد نیز نمایشگاه ویژه‌ای برای آثار طراحی و نمونه‌سازی استان‌ها خواهیم داشت، زیرا موضوع طراحی برای ما بسیار مهم است تا بتوانیم محصولات‌مان را به چرخه جهانی وارد کنیم.

شیزری افزود: امیدوارم با برگزاری مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت صنایع دستی بخشی از دغدغه‌های این حوزه جبران شود و شاهد افزایش تولید، فروش و اشتغال صنایع دستی در کشور باشیم.

در ادامه این نشست، مرضیه ترکمانیان - کارشناس حوزه صنایع دستی - نیز گفت: ما در جامعه یا شبه صنایع دستی داریم یا با گروه خاصی مواجه هستیم که مخاطب آن‌ها صنایع دستی هستند، اما معاونت صنایع دستی به دنبال عمومی کردن و جلب توجه جامعه به هنرهای سنتی است تا به نوعی در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام دهد.

او ادامه داد: ما برای اولین‌بار در حوزه صنایع دستی چنین نمایشگاهی را با موضوعیت خلاقیت در صنایع دستی برگزار کرده‌ایم، زیرا به‌شدت به این بخش نیاز داشتیم. خوشبختانه شاهد همکاری بین رشته‌ها در این حوزه نیز بودیم و این اتفاقی بود که سال‌ها به دنبال آن بودیم. حضور و مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این حوزه نیز چشمگیر بوده است. همه آثاری که در این نمایشگاه می‌بینیم، کاربردی هستند و صرفا جنبه دکوری ندارند.

وی افزود: ما اسپانسرهایی در بخش خصوصی و دولتی داشتیم. مثلا یک برند معروف جهانی در حوزه فرش در این نمایشگاه حاضر به سرمایه‌گذاری شده و این بسیار خوشحال‌کننده است، زیرا بارقه‌های امید در صنایع دستی را نشان می‌دهد.

نمایشگاه مسابقه «طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران» 25 فروردین‌ماه افتتاح شد و تا سوم اردیبهشت‌ماه در تالار بهار و تابستان خانه هنرمندان برپاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی