English

یک هنرمند ایرانی کارگاه سفال فلزفام را در وین برگزار کرد

عباس اکبری - عضو آکادمی بین‌المللی سرامیک - با همکاری پروفسور مارکوس ریتر - رئیس دپارتمان هنر اسلامی دانشگاه وین - یک دوره فشرده کارگاه نظری و علمی سفال فلزفام را برای دانشجویان تاریخ هنر دانشگاه وین برگزار کردند.

یک هنرمند ایرانی کارگاه سفال فلزفام را در وین برگزار کرد

به گزارش خبرگزاری موج، این دوره در ادامه همکاری مشترک مجموعه «نیایش شرقی» پروفسور مارکوس ریتر - ایران‌شناس آلمانی - و عباس اکبری - عضو هیات علمی دانشگاه کاشان - برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تاریخ هنر دانشگاه وین برگزار شد.

در این دوره، دانشجویانی از کشورهای اتریش، آلمان، لهستان، تایوان و رومانی حضور داشتند و هریک در بخش نظری درباره خاستگاه، جغرافیا و تاریخ سفال فلزفام در سرزمین‌های اسلامی سمیناری را برگزار کردند که با بحث و مباحثه پس از سمینار نیز همراه بود.

در بخش عملی این کارگاه نیز ساخت گِل خمیر سنگ، لعاب قلع، لعاب‌های فیروزه‌ای و آبی همراه ساخت کوره چوب سوز برای پخت آثار آموزش داده شد و ترکیب‌های ساخته‌شده از پیگمنتها روی بدنه‌های ساخته‌شده از گِل رُس، گِل خمیر سنگ و همچنین چند نمونه شیشه انتقال یافت و در کوره چوب سوز ساخته و در دو نوبت پخته شد.

در این دوره تخصصی، نحوه آتش‌دهی و کنترل شرایط کوره در هنگام احیا، آموزش داده شد. در کنار این شیوه مهم از ساخت سفال فلزفام، سایر شیوه‌های درون لعابی و همچنین شیوه ابداعی پخت سفال فلزفام با کوره‌های گازی نیز توضیح داده و به‌صورت عملی انجام شد.

هدف از برگزاری این کارگاه، بحث و بررسی مباحث مربوط به نظریه‌های مرتبط با خاستگاه ابداع این شیوه و سمت و سوی گسترش آن در جغرافیای سرزمین‌های اسلامی و همچنین رفع ابهام‌ها و اشتباه‌های علمی حاصل از بی‌توجهی به جنبه‌های عملی تولید این سفالینه‌ها نزد سایر محققان بوده است.

همزمان با برپایی این کارگاه، آثاری از انواع شیوه‌های سفال فلزفام عباس اکبری در خانه فرهنگ ایران در اتریش برای این دانشجویان و سایر مخاطبان به‌نمایش گذاشته شد.

عباس اکبری که مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و علاوه بر حضور در 16 نمایشگاه گروهی، سال 1384 یک نمایشگاه انفرادی نیز در دانشگاه پاریس برگزار کرد.

یک هنرمند ایرانی کارگاه سفال فلزفام را در وین برگزار کرد دوره تخصصی آتش‌دهی و کنترل شرایط کوره

یک هنرمند ایرانی کارگاه سفال فلزفام را در وین برگزار کرد

یک هنرمند ایرانی کارگاه سفال فلزفام را در وین برگزار کرد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه