English

تلویزیون در تعطیلات عید

جایگاه جذب خانواده در رسانه ملی/مخاطب از تلویزیون چه می خواهد؟

به نظر می رسد با ارائه ی راهکار درست و منطقی از سوی مسئولین صدا و سیما و با توجه به بکارگیری تجربیات سال های گذشته رسانه ملی بتواند ذائقه ی متنوع مخاطبان خود را بدست آورد.

جایگاه جذب خانواده در رسانه ملی/مخاطب از تلویزیون چه می خواهد؟

گروه فرهنگی خبرگزاری موج؛ با فرارسیدن سال نو و آغاز بهار طبیعت، ایام تعطیلات عید می تواند تجلی آرامشی برای روح و جسم هایمان باشد. این تعطیلات زمانی را فراهم می کند تا خانواده ها کنار هم بیایند. رادیو وتلویزیون به عنوان بخشی از رسانه ملی می تواند سبب دور هم آمدن خانواده ها شود و با برنامه هایی که در بردارد بتواند فرهنگ و وحدت ملی را بیش از پیش در میان مردم به وجود آورد.

از زمانی که تلویزیون تنها دو کانال داشت، مردم برنامه های خود را براساس پخش برنامه های تلویزیونی تنظیم می کردند تا بتوانند گوشه ای از تفریحات خود را با آن بگذرانند. امروزه بیش از 18 کانال تلویزیونی راه اندازی شده است که با موضوعات مختلف برنامه هایی را در ساعات مختلف شبانه روز به نمایش در می آورد. به همین دلیل نیز اهمیت تلویزیون در برنامه های مردم نقش مهم تری را ایفا می کند.

از زمانی که موج فیلم های نوروزی در تلویزیون راه اندازی شد، انگیزه های بیشتری برای ساخت انواع سریال ها و فیلم های سینمایی در بین اهالی این حوزه ایجاد شد. به نحوی که حضور در برنامه ریزی ایام نوروز سبب اهمیت دادن به آن فیلم و یا سریال می شد. تماشاگران این نوع سریال ها هم ایام نوروز و تعطیلات خود را با این برنامه ها تنظیم می کردند و می گذراندند.

اما دراین بین مشکلاتی به وجود آمد . فعالیت های همه ی شبکه ها از جمله شبکه های استانی برای رقابت در این بازه ی زمانی سبب شد تعداد زیادی کار و اثر به وجود بیاید. این در حالی بود که به صورت محدود و تعیین شده می توانستند آن را پخش کنند. استان ها غیر از حضور در شبکه های مخصوص به خودشان تمایل داشتند در شبکه های عمومی نیز حضور داشته باشند اما رسانه ما نتوانست به صورت عادلانه و طبقه بندی شده این نوع برنامه های استانی را پخش کند.

پخش سریال های نوروزی با بی دقتی در برنامه ریزی همراه بود . به نحوی که زمان پخش آن از شبکه ای با زمان پخش فیلم بعدی در شبکه ی دیگر تداخل داشت و این سبب می شد تماشاگر یکی از فیلم هایی که برای وی جذاب تر است را ترجیح دهد که تا پایان ببیند و ندیدن نیم ساعت از فیلم بعدی را قربانی زمان بندی نامنظم صدا وسیما کند.

این برنامه ریزی های نامنظم امسال در نوروز 96 هم گریبان سریال های شبکه های مختلف هست و این در حالیست که برنامه های تفریحی دیگری نیز در این ساعات و هم زمان با سریال ها پخش می شود.

 

 

000-74

در حالی که کمیت و کیفیت تولید و پخش سریال های جدید در طول سال همواره کم بوده است ، این روند نیز در ایام نوروز هم ادامه دارد. در حالی که باید فیلم های جذاب و جدیدی از شبکه های سیما پخش شود ، شبکه پنج سریالی را که در سه سال گذشته ساخته شده است را مجددا باز پخش می کند .

ایام تعطیلات نوروز می تواند سبب انگیزه برای کارگردانان  جوان شود به نحوی که فیلم های آن ها را خریداری کرده و در این ایام پخش کنند. ولی در برنامه ریزی های تعیین شده، امسال هم شاهد فیلم های خارج از کشور هستیم و به ندرت فیلم های ایرانی دیده می شود. این در حالی است که فیلم های کره ای و چند کشور دیگر چندین و چند بار در طول سال به نمایش در می آید ولی فیلم های ساخت داخل کشور در تلویزیون زیاد دیده نمی شود.

به نظر می رسد با ارائه ی راهکار درست و منطقی از سوی مسئولین صدا و سیما و با توجه به بکارگیری تجربیات سال های گذشته رسانه ملی بتواند ذائقه ی متنوع مخاطبان خود را بدست آورد. این امر میسر نمی شود مگر با اشراف کامل به توانایی ها و داشته های ملی مان. رسانه ملی و به ویژه تلویزیون با توجه به گستردگی مخاطب خود نقش انکار ناپذیر تری در این ایام برای سیراب کردن ذائقه مخاطبان خود دارد. امیدواریم تعطیلات پیش روی نوروز 96 از دریچه ی تلویزیون هم برای مردم جذاب، دیدنی  و تماشایی باشد.چرا که با رعایت اصول درست در انتخاب برنامه ها و حتی ساعت پخش مناسب آن ها برای مخاطب ارزش قائل شده و موجب آشتی وی با رسانه ای پر مخاطب به نام تلویزیون باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه