English

کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵» رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب «گروه هنرملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵»، نوشته روح‌الله جعفری که اثری پژوهشی درباره فعالیت‌های گروه هنر ملی از 1335 تا 1357 است، 21 اسفندماه در موزه سینما برگزار شد.

کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری موج، آیین رونمایی کتاب «گروه هنرملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵» که دوازدهمین کتاب از مجموعه «تئاتر ایران در گذر زمان» در انتشارات افراز است، با یاد هنرمندان گروه هنر ملی، آتش‌نشانان و هنرمندانی که در سال جاری درگذشتند و همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد. اجرای این برنامه به عهده جواد مولانیا بود.

در بخش آغازین این مراسم، یاسر هاشمی رفسنجانی برای قرائت پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که پیش از درگذشتش درباره کتاب «گروه هنرملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵» نوشته بود، روی صحنه حاضر شد.

وی اظهار کرد: امروز روز رونمایی یک کتاب مهم و تاریخی است و برای من صحبت کردن در حوزه هنر و تئاتر بسیار سخت است، اگرچه در حوزه کتاب قطعاً روز مهمی است، چراکه به عقیده کارشناسان، امروزه حوزه نشر و کتاب در شرایط بحرانی به سر می‌برد. در خصوص شمارگان تولید کتاب و ناشران فعال و آمارهای مربوط به سرانه مطالعه کتاب احساس می‌کنیم هرچه در این حوزه فعالیت بیشتر شود، لازم است و این بخش از فرهنگ، نیازمند حمایت بیشتر است، چراکه گفته می‌شود کتابخوانی و مطالعه، مساوی با توسعه‌یافتگی است و هر کشوری که امروز پیشرفت دارد و توسعه پیدا کرده آمار نشر، مطالعه و کتاب‌خوانی در آن بالا است.

وی در ادامه سخنانش پیام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که برای کتاب «گروه هنر ملی» نوشته بود برای حاضران قرائت کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمود عزیزی برای قرائت پیام سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد.

عزیزی یادآور شد: در زمان راه‌اندازی آکادمی هنر، مسئولیت تئاتر را بر عهده گرفتم و با افرادی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و دوستان دیگری شروع به کار کردیم که از جمله کارهای زمان‌بر، ثبت خاطرات نانوشته‌ بود. ما لیستی تهیه کردیم که بزرگانی که امروز در میان ما نیستند مثل جمیله شیخی، حمید سمندریان و... را در بر می‌گرفت. از زمانی که برای ثبت تجربه ‍پیشکسوتان، برنامه‌ریزی کردیم تنها توانستیم ثبت خاطرات یکی از این عزیزان را به پایان رسانیم که آن هم جمشید لایق بود. امروز وقتی جوانان پژوهشگر را مشاهده می‌کنم که خاطرات بی‌نظیر را ثبت می‌کنند و به عنوان ارثیه برای آیندگان باقی می‌گذارند، به عنوان یکی از شهروندان و علاقه‌مندان به حوزه تئاتر خیلی خوشحال می‌شوم.

وی در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حاضران قرائت کرد.

سپس سیدمحدعلی ابطحی پیام سیدمحمد خاتمی و اصغر همت پیام عباس جوانمرد را قرائت کرد.

در این مراسم، روح‌الله جعفری مولف کتاب به عنوان آخرین سخنران روی صحنه حاضر شد و گفت: زمانی که کار را آغاز کردم، بیش از 3 سال به صورت تلفنی با عباس جوانمرد و نصرت پرتوی صحبت کردم و بعد از این مدت که آن‌ها به ایران آمدند، تازه مصاحبه‌های حضوری آغاز شد و تا آخرین لحظه که فایل نهایی کتاب برای چاپ به چاپخانه سپرده شد، نظارت بر روی تمامی مراحل داشتم. در این بیش از 12 سال کار بر روی این پژوهش، تعدادی از اعضای گروه هنر ملی از میان ما رفتند که خوشحال هستم به عنوان یک پژوهشگر، توانستم تجربه‌های علمی و عملی آن‌ها را ثبت کنم. هنرمندان سرمایه‌های فرهنگی یک جامعه هستند که حضور و تاثیر آن‌ها در یک جامعه، باعث بالا رفتن کیفیت سطح زندگی مردم می‌شود و با حضور این عزیزان می‌توان بسیاری از گره‌های کور جامعه را باز کرد.

در پایان این مراسم، کتاب «گروه هنرملی از آغاز تا پایان ۵۷-۱۳۳۵» به‌ وسیله یاسر هاشمی رفسنجانی، سیدمحدعلی ابطحی، محمود عزیزی، اصغر همت، فهیمه رحیم‌نیا، اعظم کیان افراز و روح‌الله جعفری رونمایی شد.

در آیین رونمایی این کتاب علاوه بر برخی چهره های فرهنگی و هنری، خانواده‌های مرحوم رضا کرم‌رضایی، منصور جعفری، عزیزالله‌ هنرآموز و حسین کسبیان نیز حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه