English

رمان‌ فارسی ۵ سال اخیر در «کتاب‌ هفته‌ خبر»

تازه‌ترین شماره‌ مجله‌ «کتاب‌ هفته‌ خبر» ویژه‌ رمان‌ فارسی در پنج‌ سال اخیر منتشر شد.

رمان‌ فارسی 5 سال اخیر در «کتاب‌ هفته‌ خبر»

به گزارش خبرگزاری موج، مجله‌ «کتاب‌ هفته‌ خبر» در شماره‌ این هفته‌ خود، پرونده‌ای در آسیب‌شناسی وضعیت رمان فارسی در نیم‌دهه‌ 90 ترتیب داده است. در این پرونده‌ گفت‌وگویی مفصل با عنایت سمیعی، منتقد ادبی منتشر شده که در آن از منظری انتقادی به بررسی و تحلیل مولفه‌های رمان‌ فارسی در چند سال اخیر پرداخته شده. همچنین سه جستار انتقادی از امیرحسین خورشیدفر، علی مسعودی‌نیا و بهنام ناصری در این پرونده و با موضوعیت رمان‌ فارسی به انتشار رسیده است. «به‌روایت داوران» قسمتی دیگر از این پرونده است که عباس عبدی، محمد حسینی، ابوتراب خسروی و مهدی غبرایی مشاهدات و خوانده‌هاشان در جوایز ادبی را با مخاطبان مجله در میان گذاشته‌اند. همچنین در بخشی دیگر از این پرونده، 20 رمان از سوی تحریریه به‌عنوان پیشنهاد به خوانندگان معرفی شده‌اند که از این تعداد، ده‌تای‌شان با تمرکز بیشتری و در قالب مرورهایی دقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مروری بر وقایع حوزه‌های سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی در سالی که گذشت از دیگر قسمت‌های این شماره‌ مجله است.

در بخشی از ورودی پرونده‌ اصلی این شماره به قلمِ سیدفرزام حسینی آمده است: «چند سالِ پیش، امیر احمدی آریان در سرمقاله‌ پرونده‌ای درباره‌ یک داستان از هوشنگ گلشیری نوشته بود: "آقایان فلاسفه و نظریه‌پردازان در مملکتِ ما داستان نمی‌خوانند، و به‌طریق اولی، داستان ایرانی نمی‌خوانند...". در وضعیتِ کنونی اما می‌توان این قول را با اندکی تغییر چنین نوشت: "آقایان/خانم‌های نویسنده و منتقد در مملکتِ ما رمان ایرانی نمی‌خوانند...". شاید باورش سخت باشد، اما وضعیت همین‌قدر وخیم است. وضعیتِ ادبیات - چه از نوع ترجمه و چه تألیف - در ایرانِ امروز، چندان مطلوب نیست و چنگی به‌دل نمی‌زند، تیراژها درعین کثرتِ کتاب‌ها، محدودند. البته در این میان، وضعیتِ ادبیاتِ ترجمه بهتر است، ترجمه‌ رمان‌ها و مجموعه‌داستان‌های خارجی تا چندین چاپ می‌روند که البته همین میزان هم با توجه به جمعیتِ هشتاد میلیونیِ ما، اندک است. اما رمان و داستان‌ کوتاه از نظرِ چاپ و خوانده‌شدن، وضعیت رقت‌باری دارند، بحثِ شعر را نمی‌کنیم که اصلا از فرط وخامت، گریه‌دار است....»

«کتاب‌ هفته‌ خبر» با مدیرمسئولی حسین واحدی‌پور و هیئت دبیران سیدفرزام حسینی و مینا حسنی، هر هفته با قیمت 5000 تومان منتشر می‌شود و از کتاب‌فروشی‌های معتبر قابل تهیه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی