English

جشنواره فیلم کوتاه حسنات افتتاح شد

حسنات با طعم تجلیل از فیلمسازان اصفهانی و نیکوکاران ایرانی

ششمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با تقدیر از دو فیلمساز بزرگ اصفهانی و دو کار آفرینبرتر در حالی برگزار شد که همه ر مورد خشکی زاینده رود حرف زدند.

حسنات با طعم تجلیل از فیلمسازان اصفهانی و نیکوکاران ایرانی

به گزارش خبرنگار خبر گزاری موج، شب گذشته اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شاهد افتتاح یکی از فرهنگی ترین جشنواره های کشور بود که شش سال پیش زاوان قوکاسیان منتقد و فیلمساز اصفهانی آن را پایه گذاری کرد و حالا در ششمین دوره خود این جشنواره نه تنها مرکزی برای معرفی فیلمسازان جوان است بلکه یکی از مهمترین مراکز مهم معرفی نیکوکارانی است که با تلاش خود قصد دارند به جامعه خود کمک کنند.

 این جشنواره که توسط کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامی حسنات اصفهان برگزار می‌شود،شامگاه 14 اسفند ماه در سالن اصلی استاد فرشچیان ششمین دوره خود را آغاز کرد و اولین سخنران این مراسم دبیر این جشنواره رسول صدر عاملی بود.

او با اشاره به ویژه‌ترین اتفاق حسنات امسال که بخش شهروندی است، گفت: وظیفه استعدادیابی را که «زاون» برای جشنواره در نظر گرفته بود توانستیم در پنج دوره گذشته با موفقیت انجام دهیم و هم اکنون فیلم سازان موفقی در عرصه سینما داریم که در جشنواره حسنات دیده و تبدیل به کسانی شدند که سرنوشت و آینده سینما ایران را رقم بزنند.

دبیر ششمین دوره فیلم کوتاه حسنات با اشاره به فیلمهای حاضر در این دوره از جشنواره  و اهمیت حضور فیلمسازان جوان در کنار هم در اصفهان گفت: امسال سه هزار و 165 فیلم به جشنواره رسید که از ماه‌ها قبل یک گروه بسیار جدی که با سینما آشنا بودند تلاش کردند از بین فیلم‌های ارسالی تعدادی را انتخاب کنند و این اصل استعدادیابی است و حاصل تلاش این انتخاب‌ها 127 فیلم ساز شده است که در پنج روز آینده مهمان اصفهان خواهند بود.در این پنج روز فیلم سازان، فیلم یکدیگر را می‌بینند و آن را نقد می‌کنند و علاوه بر آن رویا پردازی نیز می‌کنند و وظیفه اصلی مدیران هر شهر و کشور این است که به همین رویاها اهمیت دهند و بستری آماده کنند که این رویاها محقق شود، همانگونه که در پنج سال گذشته این رویاها در جشنواره حسنات محقق شده‌اند.

صدرعاملی گفت: سرزمین ما تا کمتر از دو دهه قبل سرزمین شعر و هنر و ادبیات بود اما اکنون با قاطعیت می‌گویم که این سرزمین سینماست و در هر خانواده یک یا دو نفر به سینما علاقمند هستند و در اینجا جشنواره حسنات خود را نشان می‌دهد و امسال جشنواره با تمام سختی‌هایی که داشته است با کمک همکاران و مسئولان در شهری که پایتخت فرهنگی جهان است، بار دیگر رونق گرفت.

او همچنین با اشاره به افتخاری که فرهادی برای سینمای ایران کسب کرده است،گفت: سینمای ایران در جهان به نوعی بی نظیر است و همه دنیا به سینما ایران احترام می‌گذارند و اصغر فرهادی یک سینماگر جهانی است.

پس از سخنان صدر عاملی که با تشویق های متعدد حضار قطع می شد،نوبت به بخش تجلیل ها رسید که در این دوره از جشنواره در این بخش ار کیومرث پوراحمد و امرالله احمدجو تجلیل شد.

بزرگداشت پوراحمد که خالق آثار ماندگاری مانند قصه‌های مجید، خواهران غریب، سرنخ و اتوبوس شب است با عنوان «سپیدار سینما» و بزرگداشت خالق روزی روزگاری   نیز با عنوان «روزی روزگاری امرالله احمدجو» برپا شد.

کیومرث پوراحمد در این مراسم در سخنانی کوتاه یادی از قوکاسیان دبیر چهار دوره قبلی جشنواره حسنات کرد و اظهار داشت: زاون قوکاسیان یگانه فیلمساز بزرگ اصفهان است و خوشحالم که عکس زاون در آرم و پوستر جشنواره حسنات تصویر شده است.

وی افزود:باید بگویم فضای فرهنگی اصفهان بدون زاون مانند محیط زیست اصفهان بدون زاینده رود است.گرچه زاون رفت اما زاینده رود می‌توانست همچنان جاری باشد اما مسئولان با نابخردی نتوانستند زاینده رود را زنده نگه دارند.

این کارگردان سینما اضافه کرد: حسنات شخصیت مناسب و فرد شایسته‌ای را به جای زاون برای این برنامه فرهنگی انتخاب کرده است. چراکه صدرعاملی قابل مقایسه در بسیاری امور با دیگران نیست.

 

وی با بیان اینکه تا به حال بزرگداشتی برای من نگرفته‌اند و تصویری به این بزرگی از من چاپ نشده بود، اضافه کرد: من فیلمساز هستم و باز هم فیلم می‌سازم اما تلاش می‌کنم به جوانان بها بدهم و میدان را به دست آنها بدهم.

امرالله احمدجو در مراسم افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه اصفهان و خمینی‌شهر می‌توانند مردی بزرگ چون اصغر فرهادی را داشته باشند،اظهار کرد: من آقای فرهادی را به خاطر می‌آورم که در گذشته‌ای که شناخته شده نبودند هم کارهایی قابل ملاحظه برای ارائه داشتند و آن فیلم‌ها از قوت خوبی برخوردار بود.

او با تشکر از رسول صدرعاملی به عنوان دوست خوب خود گفت: از حاضرانی که لیاقت حضور در این مراسم را دارند تشکر می‌کنم که فرصت و هنر خود را در اختیار دیگران می‌گذارند.

وی با اشاره به خشکی زاینده رود افزود: در مورد زاینده رود هم دوست دارم صحبت کنم، امیدوارم نوادگان ما سی و سه پل و پل خواجو را تنها در عکس و فیلم مشاهده نکنند. یکی از موارد تخریب این پل‌ها خشک ماندن و نبودن پایه‌های آن در آب است و یکی از تخریب‌های مهم دیگر زیبایی این پل‌ها در آب است که معمارها به آن پرداخته‌اند. اگر اصفهان نصف جهان است ما نصف زیبایی آن را نمی‌بینیم.

احمدجو در ادامه درباره جشنواره حسنات گفت: تنها جشنواره‌ای که توسط بخش خصوصی و یک بنگاه خیریه برگزار می‌شود، همین جشنواره حسنات است. تنها نیاز ما انسان‌ها نیازهای مادی نیست بخشی از نیازها معنوی است مانند دیده شدن. فیلمسازان جوان فیلم ساخته‌اند و منتظر معرفی و شناخته شدن هستند، پس این هم امر خیر است و نیازها را برطرف می‌کند.در کشور ما موقعیت فیلم و سینما ویژه است چون میزان سرانه مطالعه کم و مایه خجالت است. سینما بخش عمده ادبیات را به عهده گرفته است، ایران بازار بزرگی برای دیده شدن فیلم است، ما درجه خوبی در تولید فیلم در میان کشورهای دیگر داریم و در بین 10 کشور تولید کننده فیلم جهان هستیم.

احمدجو با اشاره به جشنواه فیلم کوتاه حسنات تصریح کرد: در این خیریه همگام با زمانه شدن و جامعه را نو کردن نشان داده شده است، زاون در روشنی چراغ این جشنواره تاثیر داشته است و امیدواریم سالیانی دراز این چراغ روشن بماند.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان هم در افتتاحیه ششمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات عنوان کرد: شهر اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و دارای عناوین گوناگونی همچون شهر خلاق صنایع دستی در جهان است.اصفهان شهر علم و شهادت است و در پیشینه آن نام بسیاری از بزرگان را می بینید.

رسول زرگرپور با اشاره به پیشینه و هنرمندان گوناگونی که در اصفهان بودند، گفت: به حق می‌توان گفت اصفهان بزرگترین شهر علمی، صنعتی و فرهنگی ایران است.

استاندار اصفهان به خاطره ای از‌ حضور 60 تن از دانشمندان بزرگ جهان در اصفهان اشاره کرد و گفت: رئیس این جمع علمی یکی از شخصیت‌های مهم جهانی بود که به من گفت “مردم دنیا هم اصفهان را بیش از ایران می‌شناسند”.

در پایان افتتاحیه ششمین ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، از مدیران دو خیریه برتر کشور آقایان صیفی مدیرعامل انجمن خیریه امام زمان (عج) خورزوق در استان اصفهان و سید محمد موسوی بنیان گذار کانون معلولین توانا از قزوین تقدیر شد.

انجمن خیریه امام زمان (عج) خورزوق در سال 64 بنا بر تصمیم و همت افراد خیر و نیکوکار بنیانگذاری شده است و با توجه به اینکه این شهر از مناطق محروم کشور محسوب میشود در راستای تامین معیشت تعدادی از خانواده‌های محروم خورزوق فعالیت می‌کند.

کانون معلولین توانا نیز اشتغالزایی برای معلولان را مدنظر قرار داده است و بر این اساس 92 درصد از پرسنل کارخانه محصولات بهداشتی به مدیرعاملی موسوی معلول هستند.

موسوی بنیان گذار کانون معلولین توانا در اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اظهار داشت: بسیاری از اختراع‌های بشری به دلیل محدودیت ایجاد شده است. من محدودیت را لطف الهی می دانم که با پی بردن به ارزش آن توانایی و سازندگی برمی خیزد.

وی هدف خود را از ایجاد اشتغال برای معلولان، حاکم کردن سرمایه داری الهی به جای سرمایه‌داری امپریالیستی یا کمونیستی برشمرد و گفت: برای حفظ کرامت انسان ها معلولان را سر کار آوردم تا عشق، امید و زندگی را برای این افراد زنده کرده و برای جامعه نیز ارزش آفرینی می کنم.هدف من این است که سرمایه داری نه شرقی و نه غربی را عینیت ببخشم و از متولیان امور نیز می خواهم سرمایه داری الهی را بر جامعه حاکم کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه