English

در «۱۸۰ درجه» مطرح شد:

ارتقای ارزش غذایی محصولات تراریخته/ بیشترین آمار سرطان گوارشی است

در قسمت جدید برنامه «۱۸۰ درجه» درباره محصولات تراریخته صحبت شد و اینکه بیشترین آمار سرطان مربوط به مساول گوارشی است.

ارتقای ارزش غذایی محصولات تراریخته/ بیشترین آمار سرطان گوارشی است

به گزارش خبرگزاری موج، برنامه «۱۸۰ درجه» شب گذشته 13 اسفندماه با موضوع مزایا و مضرات محصولات تراریخته روی آنتن شبکه افق رفت.

آزاد عمرانی عضو هیات رئیسه انجمن ارگانیک ایران و سمیرا کهک دبیر شورای مرجع ملی ایمنی زیستی در این قسمت از برنامه «۱۸۰ درجه» در این حوزه با یکدیگر گفتگو کردند.

سمیرا کهک در این برنامه عنوان کرد: آمارها نشان می دهد بالای 80 درصد از سطح زیرکشت سویای جهان تراریخته است چون به این شکل عملکرد بهتری دارد. از طرفی ما مجبوریم این سویا را وارد کنیم و تغذیه دام و طیور خود را فراهم کنیم.

وی با اعلام موافقتش درباره استفاده از محصولات تراریخته اظهار کرد: من صد در صد موافقم چراکه محصولات تراریخته سلامتی بیشتری دارد، سموم کمتری در آن است و به محیط زیست ضربه نمی زند. تراریخته تنها فرایندی است که قبل از اینکه مصرف کننده آن را استفاده کند قبل از مصرف چک می شود.

دبیر شورای مرجع ملی ایمنی زیستی عنوان کرد: محصولات تراریخته فقط برای تامین غذایی نیستند بلکه برعکس باعث سلامتی بیشتر می شوند. اصلاح در این محصولات به گونه ای است که ارزش غذایی آنها ارتقا می یابد چون ویتامین ها به آنها اضافه می شود.

آزاد عمرانی نیز در پاسخ به سخنان کهک بیان کرد: موافقان محصولات تراریخته دانش پخته‌ای ندارند. هر عقل سلیمی محصولاتی را که به صورت طبیعی 11 هزار 500 سال غذای بشریت را تامین کرده و مصرف شده اند، بیشتر می پذیرد.

باید تضمیمن کرد که این محصولات تراریخته مخاطره ای ندارد

وی همچنین در واکنش به این سخن کهک که محصولات تراریخته از سلامت بالایی برخوردار هستند به یک گزارش آماری اشاره و تصریح کرد: طبق آمار وزارت بهداشت بیشترین آمار سرطان مربوط به گوارش است و آیا نمی توان به این محصولات غذایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد چرخه غذایی می شود به عنوان یک عامل شک کرد؟

عضو هیات رییسه انجمن ارگانیک ایران خواستار گزارشی علمی در تحقیقات ایران نسبت به محصولات تراریخته شد و گفت که باید تضمیمن کرد که این محصولات مخاطره ای ندارد.

در سری جدید در هر قسمت از برنامه با توجه به موضوع یک هیات همراه در برنامه حضور دارد که به تناسب بحث، نظر 2 مهمان برنامه را مورد سوال قرار می دهند و یا مخالفت و موافقت خود را با آنها اعلام می کنند. در این برنامه نیز، یاسر مختاری دبیر محیط زیست خبرگزاری ایکنا، زهرا خوشحالی مدیر پایگاه خبری سلامت نیوز، وحید زندی فخر خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و علی شمس خبرنگار محیط زیست خبرگزاری ایسنا «۱۸۰ درجه» را همراهی کردند.

این سری از «۱۸۰ درجه» همچون سری قبل از حضور مجید خسروانجم بهره می برد که در این قسمت چالش خسروانجم با کودک مهمان برنامه بر سر کشیدن یک کشاورز و کاشت محصولات و میوه و تزریق موادی به این محصولات برای مصرف بیشتر و ترکیبات جدیدتر بود.

در بخش پایانی این برنامه با عنوان «تاکسی» نیز امید مهدی نژاد در یک تاکسی با مردم گفتگو می کند که در این قسمت مردم از نظر خود درباره محصولات تراریخته و مواد غذایی که مصرف می کنند، گفتند.

سید مرتضی فاطمی در سری جدید همچون فصل گذشته علاوه بر اجرا، تهیه کنندگی و سردبیری این مجله تلویزیونی و فواد صفاریان پور نیز کارگردانی را بر عهده دارند. برنامه «۱۸۰ درجه» جمعه ها ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن شبکه افق می رود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۹:۳۰ و ۱۴:۳۰ پخش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه