English

مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور علما، اندیشمندان و شخصیت‌های شیعه و سنی در سالن شهید ماموستا شیخ‌الاسلام دانشگاه برگزار شد.

مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، در این مراسم که سه‌شنبه شب (۱۰ اسفندماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع تقریب، مولوی نذیر احمد سلامی و مولوی اسحاق مدنی، حجت‌الاسلام والمسلمین عرب، دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، معاونان مجمع جهانی تقریب و جمعی از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی، فعالان عرصه تقریب، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد از فعالیت‌های چهار ساله حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مُبلغی تقدیر و «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری» به عنوان رئیس دانشگاه به صورت رسمی معارفه شد.

در این مراسم ضمن اهدای لوح یادبود به رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی، حکم آیت‌الله اراکی - رئیس هیات امنای دانشگاه و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی - به حجت‌السلام والمسلمین مختاری قرائت شد.

دانشگاه مذاهب اسلامی با انگیزه تقویت فرهنگ سازی امت واحده شکل گرفت

 در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی در سخنانی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید  دانشگاه مذاهب اسلامی با تجلیل از مقام مؤسس و اولین رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: در حوزه تقریب مذاهب شخصیتی همچون مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده کم داریم و متاسفانه تقدیر بسزایی از آن مرحوم انجام نشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دانشگاه‌هایی چون مذاهب اسلامی در دوره کنونی یادآور شد: اکنون در سال ۲۰۱۷ قرار داریم، اگر به رخدادهای ۱۰۰ سال اخیر از جمله اعلامیه بالفور و تشکیل رژیم صهیونیستی، انقلاب روسیه، بحران‌های عمیق در اروپا و ...توجه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تحولات بسیاری رخ داده است، اما باید اقدامی صورت بگیرد تا نسل‌های بعد در سال ۲۱۱۷ از ما گله‌مند نباشند که چرا دقت نظر صورت نگرفت و از رسالت تاریخی خود غفلت کردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی افزود: مسلمانان با توجه به جمعیت و موقعیت و نیروی انسانی موجود می‌توانند در آینده بشری تاثیرگذار باشند و به جای اینکه به مسائل بی‌اهمیت مشغول باشند، برای ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به رسالت دانشگاهیان، علما و اندیشمندان در این راستا تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی با توجه به امکانات خود اعم از اساتید و دانشجویان باید بهترین مسیر را برای رسیدن به امت واحده بپیماید.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه تاکید کرد: این دانشگاه با این انگیزه شکل گرفت تا فرهنگ‌سازی امت واحده را تقویت کند و این نیاز اصلی جامعه اسلامی است و امید است در آینده با اقداماتی که آقای مختاری مدنظر دارد، بتواند در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشد.

دانشگاه مذاهب اسلامی باید زمینه تمدن نوین اسلامی را طراحی کند

 همچنین آیت الله محسن اراکی- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه مهم  دانشگاه در سطح جهان اسلام، تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی باید زمینه تمدن نوین اسلامی را طراحی کند.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی دانشگاهی معمولی نیست بلکه یک پروژه عظیم در سطح نظام است و نظام باید از این پروژه عظیم حمایت کند.

آیت الله اراکی با تقدیر از روسای سابق این دانشگاه در دو دهه گذشته، گفت: مشکلات فعلی دانشگاه به حول و قوه الهی مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به چالشهایی که این دانشگاه در سالهای گذشته با آن دست به گریبان بود، بیان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی با توجه به مقدورات خود نباید از دانشگاههایی چون جامعه المصطفی که از افتخارات جمهوری اسلامی است عقب بماند؛ باید خیز مناسبی برداشته شود تا دانشگاه در عیار بالایی قرار گیرد و بتواند در سطح داخلی و جهانی گسترش پیدا کند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پتانسیل بالای کشورهای مختلف جهان برای گسترش فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: در پی آنیم که در کشورهایی چون سوریه، عراق، اندونزی و... دانشگاه را تاسیس کنیم و زمینه کاری در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد.

 دانشگاه مذاهب اسلامی یک مقوله اساسی برای نظام اسلامی است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مُبلغی - رئیس سابق دانشگاه - نیز در سخنانی در این مراسم با تقدیر از کمک‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دانشگاه، تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی یک مقوله اساسی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی در شرایط کنونی است.

 وی افزود: بازخوانی مکرر و مجدد این دانشگاه یکی از ضرورت‌هایی است که باید در دستور کار مطالعاتی و برنامه‌ای قرار گیرد.

مُبلغی در ادامه با اشاره به پیشینه این دانشگاه گفت: این دانشگاه ابتدا از درون اندیشه ناب مقام معظم رهبری برخاست و مرحوم واعظ‌زاده نقش مهمی در پرورش این اندیشه داشت.

وی افزود: در سال‌های ابتدایی تمرکزگرایی و نوعی انزوا در این دانشگاه حاکم بود که البته با توجه به این که تقریب چندان شناخته شده نبود، این مسئله طبیعی بود؛ لذا اولین اقدام لزوم تمرکززدایی بود که اقداماتی در این زمینه صورت گرفت.

مُبلغی همچنین به دیگر فعالیت‌های دانشگاه در زمان مدیریت خود اشاره کرد.

 وجهه دینی و آکادمیک دو ویژگی برجسته دانشگاه مذاهب اسلامی

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری - رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی - نیز طی  سخنانی با اشاره به خصیصه‌های برجسته دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: وجهه مشترک دینی و آکادمیک از ویژگی‌های برجسته این دانشگاه است.

 وی افزود: این دو وجهه، دانشگاه مذاهب اسلامی را نسبت به دیگر دانشگاه‌ها متمایز می‌سازد؛ در واقع این دانشگاه از جهتی به حوزه علمیه و مدارس دینی ارتباط دارد و از جهتی به مراکز علمی و آکادمیک.

مختاری در ادامه تاکید کرد: به عقیده من دانشگاه مذاهب می‌توانست بیش از این به اهداف مقدسی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده بودند، برسد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است و امیدواریم در آینده بتواند به جایگاه و شان حقیقی خود دست یابد. زیرا این دانشگاه آبروی نظام است و باید تقویت شود.

وی افزود: در عرصه داخلی دانشگاه مذاهب اسلامی چه در سطح حوزوی و چه در سطح دانشگاهی ناشناخته است؛ در عرصه بین الملل وضعیت از این نیز بدتر است؛ این دانشگاه تنها پذیرنده دانشجو بوده و در بعد بین المللی نتوانسته اقدامی انجام دهد در حالی که زمینه کار بسیار است و می‌تواند از طریق اعزام اساتید و دانشجو با دانشگاههای معتبر جهان ارتباطات وسیعی داشته باشد لذا در حوزه بین المللی تلاش می‌کنیم این ارتباطات برقرار شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که در بحث متون درسی برنامه ویژه‌ای داریم، گفت: تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان تالیف و تدوین کتب درسی در دستور کار است؛ دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند یک نظریه پرداز مهم برای مجمع تقریب باشد و نمی‌تواند جدا از این مجمع فعالیت کند و آیت الله اراکی با توجه به سوابق درخشان دانشگاهی و حوزوی می‌توانند کمک شایانی بکنند.

 وی با اشاره به مشکلات پیش روی دانشگاه و با تاکید بر اینکه که همه این مشکلات قابل حل است، بیان داشت: تمرکز زدایی در کاغذ معنا ندارد و باید در عمل اجرا شود؛ در هر صورت بارسنگینی بر دوش داریم و امیدواریم به فضل الهی اهداف مورد نظر محقق شود.

 وی همچنین با تقدیر از حمایتهای همه جانبه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: از حسن نظر آیت الله اراکی صمیمانه تشکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این دانشگاه را در حد شایسته خود در عرصه داخلی و بین المللی برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه