English

کتاب «حاجی فیروز» رونمایی شد

اولین نسخه‌های «حاجی فیروز» به پدرومادر شهید اهدا شد/ آشنایی با دفاع‌مقدس از زاویه یک دیدبان جنگ

نویسنده کتاب خاطرات فیروز احمدی گفت: روز اولی که کتاب چاپ شد نسخه‌های اولیه را به پدر و مادر این شهید هدیه کردیم. شدت خوشحالی پدر و مادر شهید رمضانی قابل وصف نبود.

اولین نسخه‌های «حاجی فیروز» به پدرومادر شهید اهدا شد/ آشنایی با دفاع‌مقدس از زاویه یک دیدبان جنگ

به گزارش خبرگزاری موج، مراسم رونمایی از کتاب «حاجی فیروز» خاطرات دیدبان جانباز فیروز احمدی با حضور همرزمان و تعدادی از فرماندهان دفاع مقدس و همچنین نویسنده کتاب در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

مهمان ویژه این رونمایی، سردار اسماعیل معروفی بود که به خاطر جانبازی و عدم توانایی در تکلم، کلیپی از خاطرات همرزمانش به نمایش در آمد و جانباز فیروز احمدی درباره رشادت های او در زمان جنگ سخنانی را بیان کرد. همچنین بخشی از کتاب حاجی فیروز که درباره این سردار نوشته شده بود، روخوانی شد.

*امیدوارم توانسته باشم دین خود به فرهنگ دفاع مقدس را ادا کرده باشم

در این مراسم جانباز فیروز احمدی با اشاره به شکل‌گیری روایت‌های این کتاب گفت: پس از اینکه از سپاه جدا شدم کار خاصی انجام نمی‌دادم و در مواقعی هم که دعوت می‌شدم می‌رفتم سخنرانی می‌کردم و به خانه برمی‌گشتم و به فرزندانم می‌گفتم هر چیزی را از جنگ می‌خواهید بگویید تا برایتان روایت کنم. آن‌ها هم روی سینه من می‌نشستند و من عملیات‌های درخواستی آن‌ها را برایشان روایت می‌کردم به گونه‌ای که احساس می‌کردم فیلمی را نگاه می‌کنند چون سعی می‌کردم تمام صحبت‌هایم تصویری و برای آن‌ها قابل هضم و درک باشد.

وی ادامه داد: در ابتدا خاطراتم را در 100 صفحه نوشته و به بسیج محله‌مان دادم تا بخوانند و نظرشان را اعلام کنند اما متأسفانه این خاطرات گم شدند و پس از اینکه با نویسنده کتابم آشنا شدم این کتاب شکل گرفت. امیدوارم توانسته باشم بخشی از دین خود را به فرهنگ دفاع مقدس، شهدا، آزادگان، جانبازان و همچنین مردم ایران ادا کرده باشم.

*آشنایی با دفاع مقدس از زاویه یک دیدبان جنگ

در این مراسم، همچنین حمید بناء نویسنده سری برنامه های «از آسمان» درباره کتاب «حاجی فیروز» گفت:‌ قلم روان و فضاسازی خوب نویسنده و راوی مخاطبان زیادی را به خودش جذب کرده است. نویسنده کتاب سعی کرده است با استفاده از واژه‌های روان و به روز و به دور از غلو مخاطب را با بخشی از وقایع دوران دفاع مقدس از زبان یک دیده‌بان آشنا کند و به همین خاطر مخاطب به راحتی می‌تواند با واژه‌های کتاب ارتباط تنگاتنگ برقرار کند. امیدواریم این کتاب در اردوهای راهیان نور و روایت‌های انجام شده در این اردوها مورد استفاده قرار بگیرد.

*اجر معنوی کتاب تقدیم به شهید رمضانی

در ادامه مراسم میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده کتاب با تشکر از راوی کتاب «حاجی فیروز» گفت:‌ من در مقدمه کتاب برداشت خودم را از آقای فیروز احمدی نوشته‌ام و امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم. روزهای آخر راوی کتاب به طور ناگهانی خاطره جدیدی را به یاد آورد. خاطره ایشان مربوط به شهید مصطفی رمضانی بود. خاطره ایشان را تلفنی ضبط کردم؛ پس از شنیدن این خاطره حس ویژه‌ای به شهید پیدا کردم. اجر معنوی کتاب را به روح این شهید تقدیم کردیم.

نویسنده کتاب حاجی فیروز گفت: روز اولی که کتاب چاپ شد نسخه‌های اولیه را به پدر و مادر این شهید هدیه کردیم. شدت خوشحالی پدر و مادر شهید رمضانی قابل وصف نبود و این اتفاق از افتخارات این کتاب خواهد بود. پدر و مادری که در یکی از محله‌های فقیر تهران با عزت و آبرو روزگار می‌گذرانند. انشاالله که دعای این پدر و مادر شهید به همراه کتاب باشد؛ انتظار داریم این کتاب‌ بارها به چاپ مجدد برسد.

این نویسنده افزود: هدف ما از چاپ این کتاب ترغیب رزمندگان حاضر در گروه‌های تلگرامی برای روایت خاطراتشان بود. ما در جلسه رونمایی ابتدایی این کتاب به این هدف دست پیدا کردیم. هدف دیگر ما از این کتاب این بود که ثابت کنیم عنوان «سرداری» فقط دلیل جدی گرفته شدن خاطرات دفاع مقدس نیست و یک رزمنده نیز می‌تواند خاطرات خود را بدون عنوان داشتن ذکر کند.

رشیدی مهرآبادی درباره نحوه آشنایی‌اش با فیروز احمدی گفت: صبح یک روز تابستان که در جمع رزمندگان پیش کسوت ادوات لشکر 10 سیدالشهدا (ع) بودیم و قرار بود با اتوبوس به فیروزکوه برویم، تنها کسی که برای اولین بار مرا تحویل گرفت حاج فیروز احمدی بود و به این ترتیب آشنایی بنده با ایشان و نوشتن کتاب آغاز شد. بخشی از خاطرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و من پس از ویرایش آن‌ها را رسانه‌ای کردم و نهایتا پیشنهاد کردم که این خاطرات تبدیل به کتاب شوند. پس از تکمیل این خاطرات از طریق مصاحبه با آقای احمدی نهایتا کتاب «حاجی فیروز» چاپ شد.

وی افزود: قبل از چاپ کتاب چند بار آن را ویرایش کردم و به فرماندهان آشنا به بحث دیدبانی در جنگ تحویل دادم تا با مطالعه کتاب اگر نواقصی هست آن را یادآوری کنند.

وی گفت: حسین ثالثی در بخش تصاویر کتاب، عکس‌هایی را در اختیار ما قرار داد که حتی راوی کتاب نیز آن ها را ندیده بود. نمونه این عکس‌ها تصویر جلد کتاب است که از آرشیو خبرگزاری دفاع مقدس استخراج شده است. همچنین از خانم معصومی خبرنگار خبرگزاری به خاطر مصاحبه‌هایی که با خانواده راوی کتاب داشتند تشکر می‌کنم.

*اشک حسرت به یاد همرزمان شهیدمان

در ادامه، عباسی از همرزمان فیروز احمدی گفت: وقتی مقام معظم انقلاب اسلامی فرمودند که رزمندگان دفاع مقدس باید خاطرات خودشان را بنویسند ما تا آن زمان آن طور که باید ارزش این خاطرات را درک نکرده بودیم و حالا که خاطراتی مثل خاطرات فیروز احمدی را می‌خوانیم متوجه عمق نگرش رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفاع مقدس و خاطرات آن می‌شویم. این خاطرات برای نسل فعلی و آینده درس زندگی و مقاومت محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ ابتدا آقای احمدی خاطراتشان را در تلگرام از عملیات‌ها می‌نوشت و ما با خواندن این خاطرات به یاد دوستان و یاران سفرکرده خود می‌افتادیم و اشک حسرت می‌ریختیم. امیدوارم رسانه‌ها با پرداختن بیش از پیش به خاطرات دفاع مقدس که نوعی جهاد محسوب می‌شود دین خود را به فرهنگ دفاع مقدس و خون شهدا ادا کنند. این نوع خاطرات به ما یادآور می‌شوند که باید زندگی خودمان را کنترل کنیم و همیشه به یاد داشته باشیم در قبال چه کسانی چه مسئولیت‌هایی داریم.

عباسی یادآور شد: جنگ ممکن است در همه جای دنیا رخ دهد اما اتفاقاتی که در جنگ تحمیلی افتاد با رخدادهای جنگی مثل جنگ ویتنام یا جنگ‌هایی از این قبیل از نظر ماهیت متفاوت است.

در ادامه این مراسم، سرهنگ هاشمی دانا مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تحریف و فراموشی وقایع دفاع مقدس گفت: هدف ما در خبرگزاری دفاع مقدس انتشار وقایع دفاع مقدس و انتقال پیام آن به نسل‌های فعلی و آینده است و امیدواریم بتوانیم در مقابله با جنگ نرم دشمن به وظایف خودمان عمل کنیم.

در پایان مراسم از فیروز احمدی، راوی و میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده کتاب حاجی فیروز، حسین ثالثی به خاطر همکاری در گردآوری تصاویر کتاب و مونا معصومی به دلیل همکاری در جمع‌آوری بخشی از خاطرات این کتاب تقدیر شد و نویسنده کتاب، هدایای خود را به خانواده شهید مصطفی رمضانی اهدا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه