English

رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل‌ها در برنامه تلویزیونی سرزمین ما تاکید کرد؛

تمرکز بر عوامل داخلی ریزگردها/آبرسانی به هور غبار را کاهش می‌دهد

رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان این که به دلیل شریط منطقه تمرکزمان بر منابع داخلی ریزگردهاست گفت: پخش آب در اراضی هور باعث می‌شود تا کانون های گرد و غبار از بین برود.

تمرکز بر عوامل داخلی ریزگردها/آبرسانی به هور غبار را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در برنامه تلویزیونی سرزمین ما اعلام کرد: فرسایش خاک علل داخلی و خارجی دارد و در برخی از مواقع علل داخلی و خارجی با یکدیگر آمیخته هستند.

محمدعلی طهماسبی درباره این که علل خارجی بیشتر تاثیر گذار هستند یا علل داخلی توضیح داد: طی ۱۰ سال گذشته آمار درستی در این خصوص وجود ندارد اما به نظر می‌رسد علل خارجی بیشتر بر وضعیت گرد و غبار ها در خوزستان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه دو مورد اخیر بروز گرد و غبار در خوزستان مرتبط با رخدادهای داخلی بوده است، عنوان کرد: با توجه به شرایط کشورهای همجوار که منشاء گرد و غبار هستند از جمله سوریه و عراق مدیران تصمیم گرفتند تا بر منابع داخلی تمرکز کنند زیرا امکان تمرکز بر منابع خارجی وجود نداشت.

رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دو منشاء گرد و خاک در خوزستان در سال ۹۳ و البته امسال داخلی بوده است افزود: در خوزستان فرسایش خاک به دو دلیل اتفاق می افتد اولین مورد مربوط می‌شود به یک سابقه تاریخی که بر اساس آن بادی که از شمال غرب خوزستان به سمت دشت آزادگان وارد می‌شود عامل است که منطقه امیدیه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز گرد و غبار در این مناطق می شود. البته در گذشته های دور آسیبها به اندازه امروز نبوده است اما سازمان جنگلها هم در آن دوران به روش‌های قدیمی تلاش می‌کرد تا این گرد و غبار را بر طرف کند.

طهماسبی یکی دیگر از علل گرد و غبار در خوزستان را ناشی از جریانات باد جنوبی خوزستان دانست و گفت: در گذشته سیلاب های محلی از بالا وارد دشت های هور  می شده و زمین را مرطوب می کرده است و بادهای زمستانی گرد وغبار ایجاد نمی کردند.

وی بیان اینکه امروزه بارش کم باران و همچنین فعالیت‌های عمرانی از جمله‌ ساخت جاده و لوله کشی گاز باعث شده که هورها از بین برود و همچنین پوشش گیاهی نابود و زمین ها مرطوب نباشد و این عاملی برای بروز گرد و غبار است.

به گفته وی پخش آب در اراضی هور باعث می‌شود تا کانون های گرد و غبار از بین برود و البته برای از بین بردن کانون گرد و غبار کاشتن گیاهان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه