English

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی:

ایران پرچمدار رشد معنویت در جهان معاصر است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: امروز بدون هیچ تردیدی رشد معنویت در جهان معاصر افزایش پیدا کرده و پرچمدار آن ایران اسلامی است.

ایران پرچمدار رشد معنویت در جهان معاصر است

به گزارش خبرگزاری موج، تولیت معظم آستان قدس رضوی امروز 28 بهمن ماه در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) که با موضوع معنویت گرایی در جهان معاصر در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: امروز به نظر ما جلوه‌ها و افق‌های تمدن نوین در ایران و جهان بروز پیدا کرده است و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب مخاطبین خود را جوانان مغرب زمین قرار می‌دهند. 

وی ادامه داد: مجموعه پژوهش‌هایی که انجام داده‌ایم با توجه به نیازهای روز و جامعه علمی کشور به صورت عام و حوزه علمیه به صورت خاص است و انتظار می‌رود چراغ راهی برای رهروان و علم پژوهان باشد. 

رئیسی با بیان اینکه رشد معنویت گرایی در جهان معاصر به ویژه مغرب زمین حائز اهمیت است، تصریح کرد: کارکرد این بحث در جامعه المصطفی تاثیر زیادی در جهان معاصر و جهان اسلامی خواهد داشت نگاهی که ما به معنویت داریم نگاهی متفاوت است  و سئوال ما این است که آیا معنویت با دین یکی است و آیا در پرتوی دین معنویت اتفاق می‌افتد.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: دیدگاه ما به انسان موجب می‌شود که معنویت را تعریف کنیم  تعریفی که از انسان ارایه می دهند ناطق است، اما تعریفی که از انسان در قرآن وجود دارد انسان را موجودی دارای حیات می‌نامند که خدایی می اندیشد و عمل می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه درون انسان برای صراط مستقیم وجود دارد منشاء معنویت تلقی می‌شود و با حذف نگاه نظریه‌پردازان غربی حول این موضوع آنچه که در نگاه قرآن می‌بینید مشخص است.

رئیسی با اشاره به اینکه خودفراموشی حاصل خدافراموشی است و اینگونه که از انسانیت انسان دیگر خبری نیست، اضافه کرد: در حقیقت نگاهی که قرآن به انسان دارد نگاه به خود و خودشناسی و دیدگاه متفاوت است که با توجه به خدا و بندگی حضرت حق همه انحرافات تحت الشعاع قرار میگیرد و پیروز نمی‌شود. 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: نگاه چنین انسان‌هایی به غیب است و می‌پندارند که عالم دیگری درون خودشان وجود دارد که اگر شکوفا شود می‌تواند کارهای خدایی کند و این همان آینده‌ای که ما برای معنویت انسان در قرآن می‌توانیم ببینیم و معرفه‌های این معنویت خردورزی، توازن و اعتدال است. 

وی  با بیان اینکه انسان‌هایی که معنویت را سرچشمه‌ای برای کارهای خود قرار می‌دهند قبل و بعد از هر اتفاقی خدا را می‌بینند و در همه شئون اجتماعی، سیاسی خدا را دخیل می‌دانند، اضافه کرد: به طور مثال عدم پیوند معنویت و سیاست عواقبی را برای دنیا در پی داشته است و نتیجه کنار زدن معنویت از سیاست، جنگ‌ها و خونریزی‌هایی بود که تا به امروزه داشته‌ایم و ظلم‌هایی بود که اتفاق افتاد.

رئیسی اظهار کرد: در تمام شئون انسان معنویت از سایر عوامل جداشدنی نیست و تمام زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جلوه رب است نتیجه این معنویت جاودانی و ماندگاری اندیشه خواهد بود و در اینجا می‌تـوانیم شیخ نمر را مثال بزنیم که دیگر در حجاز حضور ندارد، اما فکر او همواره باقی است، زیرا تفکرها نمی‌میرند.

تولیت معظم آستان قدس رضوی گفت: دست برتری در تمامی جبهه‌ها علی رغم همه مدعی‌ها با جامعه اسلامی است و یکی از آهنگ‌های این جبهه جامعه المصطفی است.

وی افزود: ما مدعی آن هستیم در پرتوی معنویت قرآن خودشناسی و خودسازی را فرا می‌گیریم که هم زندگی فردی انسان را و هم زندگی اجتماعی آن را رقم می‌زنند. 

رئیسی خاطرنشان کرد: معنویت اسلامی یک مسئولیت تمام نشدنی را برای انسان می‌آفریند و ایثار، عشق و از جان گذشتگی را تجلی می‌دهد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه