English

دبیر جشن تصویر سال:

پلاسکو اتفاق بصری خارق‌العاده‌ای بود/برپایی بزرگداشتی جهانی برای کیارستمی

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با اشاره به پوشش عکس‌های فاجعه پلاسکو در چهاردهمین دوره این رویداد، گفت: فضایی که در پلاسکو ایجاد شد، در عکاسی کمتر پیش می‌آید و عکاسان فرصت داشتند، علاوه بر کار عکاسی و خبررسانی، با نگاه خلاقه و آرتیستی به این فاجعه بپردازند.

پلاسکو اتفاق بصری خارق‌العاده‌ای بود/برپایی بزرگداشتی جهانی برای کیارستمی

به گزارش خبرگزاری موج، سیف‌الله صمدیان در نشست خبری چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با اشاره به برگزاری دوره جدید این رویداد، اظهار کرد: احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - وقتی در دوازدهمین جشن تصویر سال از نمایشگاه آثار دیدن می‌کرد، به این نکته اشاره کرد که رساندن یک رویداد به عدد ۱۲ برای کار فرهنگی، بدون این‌که به بن‌بست و اختلافی منجر شود، غیرقابل تصور است. هر سال حضور هنرمندان در جشن تصویر سال پررنگ‌تر می‌شد تا این‌که مجبور شدیم برای حرفه‌ای‌تر شدن آن، ورودیه‌ای در نظر بگیریم. با این‌که تعداد کارها زیاد است، اما اکنون آرامش بیشتری داریم.

او ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار فریم عکس در تصویر سال به‌دست ما می‌رسد. سعی کردیم در انتخاب‌های‌مان نوعی آموزش اعمال شود، چون منظور ما نخبگان نیستند، بلکه خوب‌های بالاتر از سطح متوسط، در جشن تصویر سال حضور دارند.

صمدیان با اشاره به اضافه شدن برخی بخش‌ها به عکاسی این دوره از جشن تصویر سال، گفت: همیشه مشکلاتی مثل اتفاقات پیش‌بینی‌نشده ممکن است کار ما را عقب بیندازد. امسال علاوه بر رحلت آیت‌الله رفسنجانی، فاجعه پلاسکو کار ما را جدی‌تر کرد و برای اولین‌بار در جشن تصویر سال اعلام کردیم که در این زمینه، فقط عکاسان حرفه‌ای که شبانه‌روز در نزدیکی فاجعه حضور داشتند و عکاسی کردند، می‌توانند آثارشان را برای تصویر سال ارسال کنند. این کار برای حفظ حرمت عکاسی حرفه‌ای رسانه‌ای ایران انجام شد. طبقه اول خانه هنرمندان به نمایش عکس‌های این فاجعه اختصاص دارد و در طبقه دوم، دیگر عکس‌های خبری و عکس‌های مربوط به رحلت آیت‌الله رفسنجانی نمایش داده خواهد شد.

او ادامه داد: در بخش نمایشگاهی، آثار منتخب عکاسان در پنج بخش خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمند، خلاقه (نگاهی دیگر) و ورزشی به‌نمایش گذاشته می‌شود. ما سعی کردیم در این ۱۴ سال، بدون این‌که در کار انجمن‌های هنری فضولی کنیم آثار مختلف هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری را به‌طور منظم ارائه دهیم.

مجله تصویر، ماندگاری تاریخی دارد

صمدیان همچنین بیان کرد: بخش مهم تصویر سال که ماندگاری تاریخی دارد، مجله‌ی آن است. این مجله بیش از ۳۰۰ صفحه دارد و در آینده تنها مرجع تصویری قابل رجوع و اطمینان برای نمایش تصویر جامعه ایران در زمینه‌های مختلف خواهد بود.

او همچنین گفت: امیدوارم بخش شمالی پارک هنر به خانه هنرمندان اضافه شود تا جامعه فرهنگی غیرسیاست‌زده بتوانند از آن استفاده کنند.

دبیر جشن تصویر سال در ادامه به ارائه آمار مربوط به دیگر بخش‌های این رویداد پرداخت و اظهار کرد: در بخش گرافیک، خودمان آثار را انتخاب نمی‌کنیم، بلکه مطیع و اجراکننده سلیقه انجمن طراحان گرافیک هستیم. تا امروز در هر دوره از طرف هیأت مدیره، هیأت انتخاب و داوری برای انتخاب آثار در این بخش معرفی شده است. مجید عباسی، علیرضا مصطفی‌زاده و امرالله فرهادی هیأت انتخاب و داوری آثار این دوره را برعهده دارند. علاوه بر هنرمندان جوان، آثار تعدادی از پیشگامان هنر در این بخش نیز به‌نمایش گذاشته می‌شود. در بخش گرافیک ۲۸۰ اثر به‌دست ما رسید که حدود ۱۳۳ اثر روی دیوار می‌رود.

او افزود: کامبیز درمبخش، هادی حیدری و حسن کریم‌زاده اعضای هیأت داوری و انتخاب بخش کاریکاتور هستند. در این بخش نیز از پیشگامان کاریکاتور آثاری به‌نمایش گذاشته خواهد شد. علاوه بر این، در بخش کاریکاتور نشریات و روزنامه‌های ایران که توسط «آروین» گردآوری شده است، ۱۰۰ کار از ۵۱ کارتونیست فعال مطبوعاتی روی دیوار می‌رود.

صمدیان همچنین گفت: اسماعیل عباسی، شادی قدیریان و ابراهیم نوروزی اعضای هیأت داوران و انتخاب بخش عکاسی هستند. در هر کدام از بخش‌های «ایران ما» و «موبایلی» به ۱۰ نفر جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

پلاسکو یک اتفاق بصری خارق‌العاده بود

وی اظهار کرد: حدود دو هفته عکاسان مطبوعاتی درگیر فاجعه پلاسکو بودند. این حادثه جدا از تلخی‌ها، یک اتفاق بصری خارق‌العاده بود. فضایی که در پلاسکو ایجاد شد در عکاسی کمتر پیش می‌آید و عکاسان فرصت داشتند علاوه بر کار عکاسی و خبررسانی با نگاه خلاقه و آرتیستی به این فاجعه بپردازند. در این بخش به ۱۰ نفر از عکاسان جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

او افزود: اصل عاطفی عکاسی امسال ما «مادربزرگ و پدربزرگ ایرانی است» که به‌خاطر کمبود فضا با کمک سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، در موزه هنرهای ایرانی به‌نمایش گذاشته می‌شود و تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت.

صمدیان به داوری آثار اشاره و بیان کرد: در تصویر سال معمولا داوران بدون این‌که حرفی از چپ و راست بودن آن‌ها باشد، کنار هم جدا از سیاست‌بازی آثار را می‌بینند و داوری می‌کنند.

بزرگداشت جهانی کیارستمی برگزار می‌شود

صمدیان در بخش دیگری از سخنانش درباره جشنواره فیلم تصویر نیز توضیح داد: امسال در چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، ماه شب چهارده هنر ایران را از دست داده‌ایم؛ عباس کیارستمی از روز اول تا آخر، یکی از همراهان همیشگی ما در تصویر سال بود، چه روزهایی که مثل یک نوآموز عکاسی، عکس‌هایش را کنار تازه‌آمدگان دنیای عکاسی قرار می‌داد، بدون این‌که کوچکترین لطمه‌ روحی به حرفه‌ای‌گری‌اش بخورد و چه روزهایی که پوسترهای زیادی برای ما طراحی کرد. او یکی از آبروهای قطعی خانه هنرمندان، یعنی چیدمان «هفت چنار» را در چهارمین جشن تصویر سال به این رویداد هدیه کرد و تصویر سال هم آن را برای همیشه به خانه هنرمندان سپرد. سال‌ها بود می‌خواستم برای کیارستمی سال ویژه‌ای برگزار کنم که این کار به بعد از درگذشت او موکول شد.

او اظهار کرد: امسال در شروع جشن تصویر، بزرگداشتی برای کیارستمی برگزار خواهیم کرد. این بزرگداشت با همراهی جشنواره فیلم فجر خواهد بود و یک بزرگداشت جهانی به‌شمار می‌رود. من از طرف رضا میرکریمی مأموریت کاری و اخلاقی دارم که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت چند روزه‌ای با حضور شخصیت‌های شاخص هنری برای او برگزار کنیم. همچنین نمایشگاهی در ارتباط با کارهای زنده‌یاد کیارستمی در پردیس چارسو از اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. علاوه بر این، یک بزرگداشت دلی و خانوادگی از طرف تصویر سال در افتتاحیه خواهیم داشت و در کنار صحبت‌های دوستان نزدیک او و پخش کلیپی از آثار رسیده، فیلم ۷۶ دقیقه‌ای من که به اجبار و دستور عاطفی پسرش برای جشنواره ونیز کار کردم، به‌طور همزمان در دو سالن شهناز و ناصری نمایش خواهد داشت.

صمدیان همچنین بیان کرد: من یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستم. حدود سه سال است که به کمک سینمای بدنه آمده‌ایم و خیلی از فیلم‌هایی را که در نوبت اکران، امکان نمایش نداشتند و در قالب و ساختار رایج سینما نبودند، در این گروه نمایش می‌دهیم. این کار پیش از آن‌که در هنر و تجربه انجام شود، از سال دوم جشن تصویر سال آغاز شده بود. جشن تصویر سال محل عبور گام‌های اولیه بسیاری از فیلمسازانی است که در حال حاضر برای خودشان نامی رقم زده‌اند و در جشنواره‌های جهانی حضور دارند.

او ادامه داد: ما سه سال است با همکاری سازمان سینمایی علاوه بر بخش آزاد و جوان، بخش جشنواره جشنواره‌ها را ایجاد کرده‌ایم که در این بخش برای اولین‌بار تمام فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های کشور به‌نمایش گذاشته می‌شوند و علاقه‌مندان به مدت ۲۰ روز در دو سانس در سالن ناصری فرصت دارند که با ذهنیت کامل یک سال سینمای ایران آشنا شوند.

وی توضیح داد: ۲۱۶ اثر از بین آثار رسیده در این بخش انتخاب شده است. هیأت انتخاب بخش فیلم فیروز کلانتری، ساعد نیک‌ذات، پریوش نظریه، مهدی باقری و مهدی مختاری هستند. هیأت داوران نیز کمال تبریزی، محسن امیریوسفی و هومن بهمنش هستند. در این بخش به بهترین تصویر نیز جایزه داده می‌شود. این کار با این هدف انجام می‌شود که نشان دهیم در دنیای امروز که انقلاب دیجیتال همه چیز را پیچیده کرده، تصویربرداری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با این‌که دوربین در اختیار همه است، اما تعداد عکاسان کمتر شده است. انگار سهل‌الوصولی سهل‌اندیشی ایجاد کرده و امیدوارم با انتخابی که در جشنواره داریم، این اتفاق جا بیفتد که همراه با فیلمبرداری باید تفکر و سابقه ذهنی هم در شخص وجود داشته باشد.

صمدیان همچنین به اسپانسرهای این رویداد اشاره کرد و گفت: بنیاد فرهنگی رسول‌اف به‌عنوان اسپانسر فرهنگی ما دادن جوایز بخش جوانان زیر ۲۵ سال را برعهده گرفته و علاوه بر آن، انجمن صنفی طراحان گرافیک، موزه هنرهای معاصر، خانه هنرمندان ایران، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، نشرآوران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و سازمان سینمایی ما را در این رویداد همراهی می‌کنند.

او همچنین گفت: طراحی پوستر چهاردهمین دوره برعهده مهرداد ذوالنور بوده و توسط بنیامین شریفی اجرا شده است.

چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از اول تا ۲۰ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی