English

افتتاح هفته هنر ایران در بوسنی

ایران، گهواره تمدن و فرهنگ و هنر است

برنامه روزهای فرهنگی ایران در شهر سارایوو در بوسنی و هرزگوین همزمان با سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد.

ایران، گهواره تمدن و فرهنگ و هنر است

به گزارش خبرگزاری موج، نمایشگاه عکس اصفهان، نگارگری ایرانی، خوشنویسی، معرق کاری، صنایع دستی و اجرای موسیقی بخش‌های این رویداد فرهنگی مهم در این شهر با حضور «زرا دویمویچ»، وزیر فرهنگ فدراسیون بوسنی و هرزگوین، «میرواد کوریچ»، وزیر فرهنگ کانتون سارایوو، «مرا بابیچ»، شهردار ویسوکو، «محمود حیدری،» سفیر و «علی اصغر عامری»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اعضای انجمن دوستی بوسنی و ایران و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی، دیپلمات‌های مقیم و علاقمندان فرهنگ و هنر ایران در محل ساختمان "ویچنیتسا" برگزار شد.

در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین با ابراز خرسندی از این‌که یک رویداد فرهنگی با موضوع ایران موجب گردآمدن جمع بزرگی از فرهیختگان و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوسنی و هرزگوین شده، به اهمیت ارتباطات فرهنگی به عنوان مهمترین راه شناخت دو ملت از یکدیگر اشاره کرد و گفت: دو ملت بوسنی و ایران اشتراکات فرهنگی متعددی دارند که خداباوری، آداب و رسوم مشابه اجتماعی و علاقمندی به شعر و ادبیات فارسی از جمله این اشتراکات است.

وی افزود: برقراری روابط رسمی فرهنگی بین ایران و بوسنی به نخستین روزهای تشکیل این کشور بازمی‌گردد و همکاری و حمایت نهادهای عالی‌رتبه سیاسی و فرهنگی بوسنی در کنار استقبال صمیمی و گرم مردم و فرهیختگان این شهر، نشان از اراده جدی دو طرف برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهایی نظیر روزهای فرهنگی ایران در این کشور است.  

 

هفته‌های فرهنگی، نخستین اقدام پس از عقد خواهرخواندگی بین تهران و سارایوو

در ادامه علی اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران نیز در سخنانی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران در 38 سال گذشته مشکلات و سختی‌های متعددی را پشت سر گذاشته و اکنون سرفرازتر از همیشه در مسیر خود که همان طریق آزادی و استقلال، عدالت طلبی، مقابله با سلطه‌طلبی، خودباوری، وحدت و حمایت از مظلومان است استوارانه گام برمی‌دارد.

او افزود: افتخار داریم که این برنامه با مشارکت و همکاری نهادهای مختلف بوسنی و هرزگوین از جمله وزارت فرهنگ فدراسیون و شهرداری محترم سارایوو انجام می‌پذیرد و می‌توان آن را نخستین اقدام مشترک فرهنگی متعاقب عقد پیمان خواهر خواندگی بین دو شهر تهران و سارایوو و به افتخار این رخداد قلمداد کرد.

وی با تشکر از شهرداری اصفهان به عنوان مشارکت کننده اصلی این برنامه فرهنگی و هنرمندان ین شهر اظهار امیدواری کرد بازدید از این نمایشگاه که مانند پنجره‌ای به گلشن پر راز و رمز هنر ایرانی است، لحظات روح‌پرور و اندیشه‌نوازی را برای بینندگان به همراه داشته باشد.

 

امیدوارم رفتار ایرانیان الگوی ما باشد

در ادامه «زرا دویموویچ»، وزیر فرهنگ فدراسیون بوسنی و هرزگوین در ابتدای صحبت خود ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در کمال احترام به تمام هنرمندان ایرانی که برای ارائه آثار هنری و نیز معرفی فرهنگ خود در این چند روز میهمان شهر سارایوو هستند، آثار ارزشمند این هنرمندان را می‌توان ذره‌ای کوچک از گنجینه غنی فرهنگ ملت ایران دانست.

او ادامه داد: امیدوارم فرهنگ غنی کشور ایران در این دوران نیز همچون گذشته بر فرهنگ ما تاثیرگذار باشد. بسیار علاقمندم که نگاه و رفتاری که ایرانیان نسبت به فرهنگ خود دارند به نوعی الگوی ما باشد تا ما نیز چنین احساس و نگرشی به فرهنگ خودمان داشته باشیم. ایران کشور بزرگی است. این کشور گهواره تمدن و فرهنگ و هنر است و ارزش دست آوردهای خود را در این زمینه چه از زمان های قدیم و چه در دوره کنونی و مدرن می داند و خود را نسبت به حفظ و توسعه آن مسئول می داند.


وی با درخواست از رسانه‌های کشورش برای اینکه درباره فرهنگ و موضوعات فرهنگی بیشتر بنویسند و بدین وسیله جایگاه فرهنگ را در جامعه گسترش داده و تعالی ببخشند، افزود: امیدوارم این نمایشگاه مخاطبین و بازدیدکنندگان هرچه بیشتری را داشته باشد و همکاری و ارتباطات فرهنگی بین دو کشور بوسنی و ایران روز به روز بهتر و گسترده‌تر شود.

براساس این گزارش، در ادامه برنامه گروه موسیقی آوای خورشید اصفهان به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداخت و سپس نمایشگاه روزهای فرهنگی ایران در سارایوو با حضور مقامات حاضر به طور رسمی گشایش یافت.

برنامه‌های متنوع این رویداد فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی سنتی، نمایشگاه خوشنویسی، مینیاتور، معرق، نمایشگاه عکس اصفهان، نمایشگاه صنایع دستی و اکران فیلم‌های مستند از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران است.

در این نمایشگاه علاوه بر ۳۰ تابلو خوشنویس برجسته ایرانی استاد محسن سلیمانی، آثار نگارگری استاد محمود لاهیجانیان به نمایش گذارده شده و چند قطعه از آثار معرق کاری استاد اکبر شاهمندی نیز در معرض دید علاقمندان قرار دارد. تصاویری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری اصفهان از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که تا روز جمعه ۲۹ بهمن ماه ۹۵ در سارایوو ادامه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی