English

«ردپای حماسه در قصاید قاآنی» منتشر شد

کتاب پژوهشی «ردپای حماسه در قصاید قاآنی» به قلم مریم کیماسی در شرایطی راهی بازار شده که دیگر کتاب پژوهشی این محقق زیر چاپ است.

«ردپای حماسه در قصاید قاآنی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج، به گفته نویسنده، قاآنی یکی از تواناترین و معروف‌ترین شاعران دوره بازگشت ادبی است و  دیوان قاآنی از نظر اشاره به داستان‌های کهن یا استفاده از تلمیحات بسیار ارزشمند است. بر همین اساس، او در این کتاب تلاش کرده  قاآنی و تلمیحات به کاررفته در دیوانش را در ابعاد گوناگون بررسی کند.

در معرفی قاآنی عنوان شده است: میرزا حبیب متخلص به قاآنی فرزند محمدعلی گلشن از شاعران بزرگ دربار فتحعلی‌شاه قاجار و محمدشاه قاجار و اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار بود. او به حکمت نیز علاقه سرشاری داشت. قاآنی اولین شاعر ایرانی است که به زبان فرانسه تسلط داشت. همچنین در ریاضیات، کلام و منطق نیز استادی مسلم به شمار می‌رفت، ولی افسوس که برای مضامین اشعارش از آن همه علم و اطلاعات وسیع استفاده کافی نکرد و شعر را وسیله‌ای برای ارتزاق و تفنن می‌دانست نه هنر.

آشنایی با پادشاهان اساطیری ایرانی و غیر ایرانی مانند: کیومرث، جمشید، کی قباد، کی خسرو و... ، آشنایی با پادشاهان تاریخی مانند: انوشیروان، دارا، اسکندر، سلطان محمود غزنوی و ... آشنایی با پهلوانان از جمله آرش، گرشاسپ، سام، زال، رستم و...، آشنایی با زنان داستان‌های ایرانی، حماسی، چون تهمینه، رودابه، فرنگیس، منیژه و...، آشنایی با پرندگان اساطیری مانند: عنقا از جمله مباحث مطرح شده در کتاب «ردپای حماسه در قصاید قاآنی» است

این اثر بر اساس طرح پژوهشی کارشناسی ارشد این محقق در رشته زبان و ادبیات فارسی شکل گرفته و توسط انتشارات تیرگان راهی بازار شده است.

«ردپای داستان‌های دینی در قصاید قاآنی» یکی دیگر از آثار پژوهشی کیماسی است  که قرار است در همین موسسه انتشاراتی راهی بازار شود.

او درباره پژوهش‌های خود گفت: این‌گونه تحقیقات که بر پایه پژوهش‌های کارشناسی ارشد دانشجویان شکل می‌گیرد به درد دانشجویان کارشناسی رشته ادبیات و زبان فارسی و دانش‌آموزان می‌خورد چون اطلاعات اجمالی را به صورت فشرده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

مریم کیماسی متولد ۱۳۵۴ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی