English

هفته فرهنگی چین در تهران افتتاح شد

همزمان با چهل و پنجمین سالگرد روابط ایران و جمهوری خلق چین، هفته فرهنگی چین در فرهنگسرای نیاوران تهران افتتاح شد.

هفته فرهنگی چین در تهران افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد روابط ایران و جمهوری خلق چین، هفته فرهنگی چین با حضور خانم چوی یوینگ، معاون وزارت فرهنگ چین، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پانگ سن، سفیر چین، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احد محمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین و سید عباس سجادی، رئیس فرهنگسرای نیاوران تهران افتتاح شد.

در این مراسم خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی، با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اصل عقل‌گرایی اسلامی در احیای جاده ابریشم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جاده ابریشم به شمار می‌رود، گفت: از گذشته کاروان‌های مختلفی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند تنها کالاهای تجاری را انتقال نمی‌دانند، بلکه کالاهای فرهنگی و هنری دو ملت چین و ایران را با خود به ارمغان می‌آوردند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها با کشور چین، بلکه با تمامی کشورهای دیگر تعامل می‌کند و امیدوارم شاهد تقویت همکاری‌ها در این بخش باشیم.

*دو تمدن بزرگ ایران و چین در جاده ابریشم، باعثرشد جهان شد

چوی یوینگ ابتدا پیام وزیر فرهنگ چین را قرائت کرد که در بخشی از این پیام آمده است: منطقه شین جیانگ منطقه مهم تجاری، فرهنگی، علمی و آموزشی در روابط با کشورهای دیگر بخصوص برای کشورهای منطقه جاده ابریشم و کشورهای اروپایی است. برگزاری رویدادهای فرهنگی پیرامون این منطقه و در کشورهای دوست همچون ایران اتفاق بسیار خوبی است که موجب تقویت روابط دو جانبه می شود؛ از کلیه عوامل برگزاری این هفته تشکر می‌کنم.

معاون وزیر فرهنگ چین ضمن بیان اینکه دو تمدن بزرگ ایران و چین در جاده ابریشم باعثرشد جهان شد، گفت: ۴۵ سال از روابط رسمی و مستمر دو کشور می‌گذرد و طرح پیشنهادی رئیس جمهوری خلق چین در خصوص ایجاد کمربند روابط تجاری جاده ابریشم از طرف ایران و کشورهای جاده ابریشم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در سخنان خود، افزود: چین درسال‌های گذشته شریک اول تجاری ایران بوده و امیدواریم این هفته فرهنگی باعثتقویت ارتباط دوستی بین دو کشور شود.

خانم چوی یوینگ همچنین، ضمن اظهار خرسندی از مهربانی و میهمان‌نوازی مردم ایران نسبت به چینی‌ها گفت: امیدوارم هفته فرهنگی چین به خوبی برگزار شود و شاهد استمرار همکاری‌های دوجانبه در بخش فرهنگی باشیم.

*جاده ابریشم؛ جاده صلح برای کشورها

پانگ سن، سفیر چین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران زمانی که رئیس جمهور کشور بودند به جمهوری خلق چین سفر داشتند، گفت: برخی از کشورهای غربی به دنبال سیاه‌نمایی پیرامون ایران هستند و حتی در مورد ایران دروغ می‌گویند اما هدف ما از اجرای این برنامه‌های فرهنگی این است که فرهنگ دو کشور را نشان بدهیم و امیدوارم جاده ابریشم را جاده صلح برای کشورها بسازیم.

پس از آن، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از عوامل برگزاری هفته فرهنگی چین گفت: امیدوارم این برنامه‌های فرهنگی بین دو کشور ادامه داشته باشد و مشترکات فرهنگی و هنری دو کشور منجر به توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها شود.

وی مطرح کرد: رابطه بین ایران و چین ازطریق جاده ابریشم به وجود آمد اما امروزه ما می توانیم از راه‌های جدیدی چون هنر، برای استحکام روابط بین دو کشور تلاش کنیم.

*کمربند جاده ابریشم بستر خوبی برای گسترش فرهنگی ایران و چین

احد محمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین در خصوص روابط دو کشور گفت: در زمینه سیاسی و تجاری ارتباط خوبی بین ایران و چین وجود دارد، اما نیاز است ارتباط فرهنگی نیز بین دو کشور گسترش یابد.

وی ادامه داد: ارتباط فرهنگی نیاز دو ملت است که مسئولین فرهنگی دو کشور برای گسترش آن باید تلاش کنند و کمربند جاده ابریشم می‌تواند بستر خوبی برای گسترش فرهنگی دو کشور ایران و چین را به وجود بیاورد.

بازدید از نمایشگاه عکس، سازها و لباس‌های سنتی شین جیانگ، اجرای کنسرت موسیقی سنتی و مراسم آئینی منطقه شین جیانگ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

بنابر اعلام این خبر، هفته فرهنگی چین با رویکرد معرفی استان شین جیانگ و منطقه چین غربی از ابتدای شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت و تا روز هفتم ماه جاری، میزبان علاقه‌مندان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه