English

سرپرست استانداری فارس در چهارمین اجلاس استانی نماز فارس؛

سیاستگذاری برای گسترش فرهنگ نماز متناسب با دنیای امروز باشد/ نماز باید به صورت باوری عمیق و ریشه دار در جامعه تثبیت شود

سرپرست استانداری فارس با تاکید بر اینکه سیاستگذاری برای گسترش فرهنگ نماز باید متناسب با دنیای امروز باشد، خاطرنشان کرد: دنیایی که در آن رسانه ها با حوزه نفوذ بسیار بالا می توانند عمیق ترین تاثیرات را بر اذهان کودکان و نوجوانان و جوانان ما بگذارند.

سیاستگذاری برای گسترش فرهنگ نماز متناسب با دنیای امروز باشد/ نماز باید به صورت باوری عمیق و ریشه دار در جامعه تثبیت شود

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، مهندس یداله رحمانی سرپرست استانداری فارس در چهارمین اجلاس استانی نماز، با بیان اینکه سیاستگذاری برای گسترش فرهنگ نماز متناسب با دنیای امروز باشد تصریح کرد: دنیایی که در آن رسانه ها با حوزه نفوذ بسیار بالا می توانند عمیق ترین تاثیرات را بر اذهان کودکان و نوجوانان و جوانان ما بگذارند.

رحمانی نماز را از جمله مهم ترین فروع دین دانست و افزود: در روایات ما به عنوان ستون دین مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه نماز با اهمیت ترین و رفیع ترین جایگاه را در عبادات دارد و  تغذیه روح و امداد الهی است،خاطرنشان کرد: انسان با نماز می تواند قوت بگیرد و انرژی در جهت نیل به کمالات حاصل کند .

رحمانی اهمیت محوری نماز در میان عبادات دینی را به گونه ای دانست که به عنوان نماد دینداری مطرح است و پذیرش آن شرط پذیرش سایر اعمال انسان در هنگام محاسبه اعمال در پیشگاه خداوند متعال معرفی شده است.

وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج ، عنوان کرد: قرآن کریم برپایی نماز را نشانه ای برجسته برای جامعه دینی برمی شمارد که این توجه و اهمیت قرآن کریم، نشان می دهد که شعار نماز و مسائل مربوط به آن باید به عنوان یکی از مهم ترین نمادها و شعائر دینی مورد توجه و تاکید قرارگیرد.

سرپرست استانداری فارس همچنین به سخن پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد که فرمودند "نماز پرچم اسلام است" و در ادامه یادآور شد: وضعیت برپایی نماز در جامعه اسلامی باید به گونه ای باشد که فراتر از یک وظیفه و فریضه فردی و شخصی بلکه در سطح جامعه و در همه ارکان روابط اجتماعی ما به عنوان مسئله ای محوری و تاثیرگذار قابل مشاهده باشد.

سرپرست استانداری فارس در چهارمین اجلاس استانی نماز فارس

رحمانی با تاکید بر اینکه هرگونه تلاش برای گسترش فرهنگ نماز باید مورد حمایت قرار گیرد، اظهار کرد: این تلاش ها می تواند اعم از فعالیت های سخت افزاری و زیربنایی همچون تامین محل برای ساخت مسجد و نمازخانه در محیط های مورد نیاز مردم و سایر مایحتاج قابل استفاده در این جهت و یا فعالیت های نرم افزاری و فرهنگ سازی و تبلیغاتی از طریق هنرمندان و نویسندگان و سایر اقشاری که با فکر و ذهن جامعه سروکار دارند، باشد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص تاثیر نماز و حضور در مساجد می فرمایند "ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورد. اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می خوانند و بیرون می آیند و این چه تاثیری دارد، خطاست. این طور نیست.  اولاً اگر همان چند رکعت نماز هم با چشم بصیرت نگاه شود، خودِ نماز که به زبان مُشَرِّع مقدس نماز و اذان، خیرالعمل و فلاح است، مایه برکات زیادی می شود و یک ملت را به قیامِ لله وادار می کند. نماز انسانها را از فساد دور و به خلوص و فداکاری نزدیک می کند."

سرپرست استانداری فارس فرهنگ سازی را نیازمند حرکتی همه جانبه و در بین تمام اقشار و با همه ابزارهای روز دانست و عنوان کرد: فرهنگ نماز به عنوان نماد عبودیت و بندگی در برابر خداوند باید از بدو تولد و کودکی، دوران تحصیل در مدرسه،  دانشگاه و محیط‌های کاری به گونه ای نهادینه شود که به صورت باوری عمیق و ریشه دار در جامعه تثبیت شود.

رحمانی با بیان اینکه در قرن حاضر، اندیشمندان به طور گسترده درباره نماز و نیایش بحث کرده اند، افزود: به ویژه بسیاری از روان‌شناسان، جامعه شناسان و کارشناسان تربیتی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که توجّه به خدا و نماز و دعا، بسیاری از امراض روانی را درمان می‌کند.

سرپرست استانداری فارس در چهارمین اجلاس استانی نماز فارس

وی در ادامه به تحقیقات گسترده بالینی  هنری لنک ـ روانشناس معروف انگلیسی ـ  بر روی ۱۰ هزار  انسان افسرده و مجرم و تبهکار اشاره کرد و اظهار کرد:  این روانشناس برجسته پس از تحقیقات انجام شده می گوید: «اینک به خوبی اهمیت اعتقاد دینی [نماز و سایر فرایض دینی] را در زندگی انسان درک میکنم و از میان تمامی آزمایشها، این نتیجه مهم را به خوبی یافته ام که هرکس به دین و اعتقاد دینی گردن سپارد یا با عبادت‌کده ها در ارتباط باشد از شخصیت انسانی والاتری برخوردار است و در مقایسه با آن کس که ایمانی ندارد و با عبادتی در تماس نیست کرامت خاصّی دارد.»

سرپرست استانداری فارس با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری برای گسترش فرهنگ نماز باید متناسب با دنیای امروز باشد، خاطرنشان کرد:  دنیایی که در آن رسانه ها  با حوزه نفوذ بسیار بالا می توانند عمیق ترین تاثیرات را بر اذهان کودکان و نوجوانان و جوانان ما بگذارند.

وی افزود:  در این‌ راستا حضور موثر و هنرمندانه و تولید محتوای متناسب و کارشناسانه که بتواند نگاه حساس و دقیق مخاطبان امروزی را تحت تاثیر قرار دهد باید در دستورکار دستگاه های مسئول قرار داشته باشد.

رحمانی گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که نماز و در واقع ارتباط عارفانه و عاشقانه با خداوند درمان بسیاری از دردهای امروزی بشر است و تعداد زیادی از معضلات و مشکلات و انحرافات جوامع امروزی را می تواند درمان کرده و یا از بروز آن جلوگیری کند، وظیفه داریم برای ترویج این دستور خداوند که از ابتدای خلقت انسان مورد توصیه و تاکید همه پیامبران الهی بوده است تلاش کنیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه  دستگاه های اجرایی در استان فارس در زمینه ترویج فرهنگ نماز فعالیت های خوبی داشته اند و بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته نیز گویای این موفقیت در سطح کشور است، تاکید کرد:  البته این تلاش ها هرگز نمی تواند کافی تلقی شود و باید همچنان با تاکید مورد پیگیری قرار داشته باشد تا انشالله فرهنگ برپایی نماز در هر گوشه از استان فارس تقویت و ترویج شود.

سرپرست استانداری فارس در چهارمین اجلاس استانی نماز فارس

به گزارش موج، در چهارمین اجلاس استانی نماز  فارس همچنین از دستگاه اجرایی برتر و فعالان حوزه نماز با حضورحضور محسن حاجی میرزایی، دبیر هیت دولت، سرپرست استانداری فارس و مسئولان استانی تقدیر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه