English

رییس حوزه هنری فارس در کارگروه چهلمین سال انقلاب اسلامی بیان داشت:

کارگزار فرهنگی در شیراز نگاه بین المللی داشته باشد

رییس حوزه هنری فارس در نشست مشترک کارگروه برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در شیراز شما حق ندارید استانی کارگزار فرهنگی در شیراز باید نگاه بین المللی داشته باشد.

کارگزار فرهنگی در شیراز نگاه بین المللی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نشست مشترک کارگروه برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر حوزه هنری فارس و دبیرخانه مرکزی هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: در شیراز شما حق ندارید استانی بیندیشید حتی حق ندارید ملی بیندیشید کارگزار فرهنگی در شیراز باید نگاه بین المللی داشته باشد.

رییس حوزه هنری فارس اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی هنر بزرگ امام راحل ره و ملت خداجوی ایران بود.

وی افزود: وقتی امام راحل ره از تعبیر انفجار نور استفاده می کند علاوه بر وسعت معنایی به زیباشناسی اتفاق روی داده نیز اشاره دارد چرا که نور نهایت جلوه و جمال است و حضرت حق نیز در مصحف شریف با تعبیر نور و نور علی نور معرفی شده است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: با این توصیف هم وجه هنری و هم وجه الهی بودن انقلاب اسلامی تداعی می شود لذا شاهد هستیم از بدو نهضت امام خمینی (ره) هنر با حرکت ایشان در هم آمیخته بود و نماد آن آثار مختلف ادبی و هنری عصر مبارزه است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمایشی بدین مضمون دارند که هر اندیشه ای در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست به عبارت دیگر اگر ما حرف حقمان را با هنر بیان نکنیم دشمن باطلش را با بیان هنری در کام مخاطب ما می ریزد.

کرم اللهی گفت: مجموع این مسایل به ما می فهماند که وظیفه داریم حقیقت الهی انقلاب اسلامی را با زبان هنر به مخاطب امروز خصوصا نسل جوانی که انقلاب را در کتاب ها خوانده و این واقعه بزرگ قرن و حماسه‌ی دفاع مقدس را به چشم ندیده ارائه کنیم تا این حقیقت در ذهن نسل جوان رنگ ماندگاری بگیرد.

وی تصریح کرد: سه سال تلاش موفق در هفته هنر انقلاب اسلامی و تجربه های نو و بکری که توسط دیگران تکرار شد حوزه هنری را در جایگاه ایده پرداز و مولف قرار داده و از این رو توقع است امسال در دو جبهه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هفته هنر انقلاب اسلامی چند گام بلند رو به جلو برداریم.

وی افزود: دلیل این امر این است که شیراز یکی از مراکز ثقل مهم و زاینده در جغرافیای فرهنگ و ادب جهان بشری است و بر این اساس شعاع مخاطب فارسی یا ایرانی برای او تنگ و ناتراز است و باید آن را تا کرانه های دور بگشاید.

 کرم اللهی در ادامه اظهار داشت: اگر به قول سهراب، آنسوی دریاها شهری ست و آن شهر هم غایت و مقصود آدمی است ،به حتم آن شهر زاییده ی فرهنگ ، هنر و اخلاق و اندیشه و تمدن ناب انسان الهی ست.

وی تصریح کرد: در این شرایط وقتی سهم شیراز و شیرازی ها و فارسیها را در تکامل فرهنگ ، هنر ، اندیشه و اخلاق و تمدن بشری مورد کشمان و توزین قرار میدهیم سهم ثقیل و قابل تامل و اعتنایی را برای این  خاک تمدن ساز میبینیم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در نتیجه گیری این بحث اظهار داشت: مطالبه جهان اندیشه و فرهنگ از این سامان کار در  تراز و معیار جهانی ست و ما باید خود را متناسب با این تقاضای به حق جهانی تنظیم کنیم.

وی افزود: می توان این سخن را با این راهکار تطبیق داد که جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم تا آفرینشهای ادبی هنری مان رنگ و بوی زیست بوم و رنگ و روی تفکر الهی و انقلابی مان را داشته باشد اگر چنین باشد کارمان جهانی می شود

کرم اللهی گفت: تصور نکنید با رونویسی و کپی کاری از آثار نویسندگان و هنرمندان مغرب زمین جهانی می شوید بارها این نکته اثبات شده که مخاطب حتا در همان کشورهای غربی کارهای بدلی را پس می زند و دنبال کاری است که رنگ و بوی بومی داشته باشد.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: زبان انقلاب نور آذین و الهی ما متناسب با رسالت والایش یک زبان جهانی ست و در شیراز نیز برای چهل سالگی و هفته هنر انقلاب اسلامی مخاطب جهانی را مد نظر داشته باشید و برایش برنامه ریزی کنید.

در ادامه این نشست وحید فرجی قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز طی سخنانی اظهار داشت: سال گذشته حوزه هنری فارس یکی از پربارترین برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی را در سطح حوزه های هنری انجام داد.

وی افزود: این اتفاق مهم نتیجه تلاش همه جانبه و کار گروهی همه همکاران حوزه هنری فارس بود و اگر همین نگرش و همکاری گروهی امسال نیز تداوم داشته باشد در دو عرصه  چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هفته هنر انقلاب اسلامی شاهد درخشش ستاره های فارس خواهیم بود.

قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در هر دو عرصه تلاش خواهیم کرد با نگاه هم افزایی به سراغ استان برویم و نقش ارزنده حوزه هنری را در پازل چهل سالگی انقلاب اسلامی در فارس  به منصه ظهور برسانیم.

وی تصریح کرد: نگاه تولیدگری و آفرینش آثار فاخر ادبی هنری که دغدغه جدی مدیریت حوزه هنری در استان است در حوزه کارشناسی به عنوان اصل اساسی برنامه ریزی به کارشناس مسوولان واحدهای هنری گفته شده است.

فرجی ادامه داد: هرجا قرار باشد سراغ برنامه های اجرایی برویم تلاش داریم از آن اثر تولیدی حاصل شود چرا که این پتانسیل در حوزه هنری و هنرمندان همکار و همراه ما وجود دارد که از هر حرکتشان محصول کاربردی حاصل شود.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم در هر دو عرصه فوق استان نیز ما را همراهی کند تا به اندازه توقع کلان مدیریت استان و تاکید مدیران ارشد ملی که همگی در باور  و نگاه ژرف مقام معظم رهبری به فارس ریشه دارد تلاش کنیم و حاصل کارمان در شان نام فارس باشد.

فاطمه کرم اللهی مدیر طرح و برنامه و مشاور امور بانوان رییس حوزه هنری فارس نیز در این نشست اظهار داشت: طراحی برنامه ها بایستی به گونه ای صورت بگیرد که نهایت بهره وری را داشته باشد و بتواند نقش فارس را در گفتمان حوزه هنری در سطح ملی به درستی ایفا کند.

وی افزود: از دیگر مسایل مهم این است که در برنامه ها نگاهی همه جانبه وجود داشته باشد و حوزه بانوان و خانواده و عفاف و حجاب به عنوان مفاهیم بنیادی در تفکر هنرمند انقلابی زمانه ما در این برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

اصغر گروسی کارشناس مسوول هنرهای نمایشی حوزه هنری فارس نیز با بیان شمه ای از برنامه ریزی این واحد برای دو مناسبت فوق گفت: علاوه بر مشارکت حوزه هنری در پروژه روزهای بی قوام و نواخته شدن زنگ تئاتر برنامه های خاص خودمان را نیز در دست اجرا داریم.

وی افزود: به نوعی در حال حاضر حوزه هنری پرچمدار تئاتر خیابانی در فارس است اما مهم ترین مساله این است که برنامه ریزی ما خصوصا در موضوع چهل سالگی مشارکت گسترده شهرستان ها و حضور جدی در چهار سوی استان و شریک کردن انها در این تجربه هاست.

سیدمحمدمهدی پوریزدانپرست کارشناس مسوول مطالعات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس نیز اظهار داشت: طرح های زیادی در حوزه انقلاب اسلامی در دست اجرا داریم که هر کدام از آنها می تواند برطرف کننده نیازهای استان برای بحث چهل سالگی در این حوزه باشد.

وی افزود: علاوه بر پروژه های مکتوب و تولیدی که امیدواریم ان شاءالله در دو مقطع دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و  هفته هنر انقلاب اسلامی بخشی از آنها منتشر و رونمایی شود در حوزه هایی مثل شب خاطره و تقدیر از تلاشگران حفظ میراث اسنادی انقلاب اسلامی و طرح های اجرایی دیگری را نیز در دستور کار داریم.

مهدیا علیزاده کارشناس مسوول موسیقی و سرود حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: تلاش های هنرمندان و همکاری شان با ما سبب شد یکی از درخشان ترین ادوار موسیقی در حوزه هنری فارس در این دوران رقم بخورد و تولیدات فاخری که عرضه شده گواه این ادعا و سند سربلندی هنر موسیقی فارس است.

وی افزود: انتشار و رونمایی از چند آلبوم تولیدی در عرصه های پاپ و کلاسیک و سرود و بومی و قطعات ماندگار در حوزه موسیقی آیینی و ملی و مفاهیم بلند آثار که بخش عمده آن اثر طبع شاعران هم استانی ماست نشان دهنده سطح بالای کیفی آثار در کنار کمیت بالای آثار است و این همه یعنی در این دو مناسبت موسیقی سهم آبرومندانه ای دارد.

رامین شه منش کارشناس مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس نیز اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تاکید جدی مدیریت حوزه هنری در بخش مستند خصوصا با مضمون هنرمندان شهید شاخص سال اثار قابل قبولی در دست تولید داریم که در مناسبت های آتی عرضه خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن در گونه های دیگر عرصه هنرهای تصویری از جمله انیمیشن طرح های جدی در دست اقدام است که به موقع برای اطلاع رسانی رسانه ای درباره آنها صورت خواهد گرفت. در  هر حال حوزه هنری عمده رسالت خویش را در تولید اثر اعلام کرده و واحد ما نیز در این زمینه نگاهش تولید اثار فاخر برای این مناسبت های مهم است.

محمدحسین ابراهیمی از واحد پژوهش حوزه هنری فارس نیز اظهار داشت: روند روبه رشد و سریع کارهای این واحد که در حال حاضر مستقیما توسط رییس حوزه استان هدایت می شود روندی رو به رشد است و برنامه ریزی ما و آثاری که پژوهشگران در اختیار ما قرار داده اند ارزنده، فاخر و قابل تامل است.

وی افزود: خوشبختانه مذاکراتی با پژوهشگران صورت گرفته و بزرگانی در این عرصه به مجموعه اعتماد کرده و همکاری می کنند که محصول حضورشان رشد پژوهش در حوزه هنری فارس است. امیدواریم برخی پروژه های جدی ما که تناسب نزدیکی با این مناسبت ها دارد در این ایام رونمایی و منتشر شود.

هاشم کرونی مدیر روابط عمومی و کارشناس مسوول آفرینش های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز اظهار داشت: هم اکنون 19 اثر ادبی در مرکز و 10 اثر در شیراز در حال کارشناسی است از جمله آثار برخی مفاخر و نخبگان ادبی که در این دو مناسبت قابل رونمایی و نشر است.

وی افزود: برنامه های اجرایی بزرگی هم برای این مناسبت ها طراحی شده که در صورت حمایت مرکز و استان قابلیت اجرای آبرومندانه دارد اما در حوزه روابط عمومی تلاش جدی داریم که کارکردها و زحمات دوستان را از طریق فضای مجازی، سایت و شبکه های اجتماعی و پیام رسانی ها منعکس کنیم تا ان شاالله بین سه ضلعی سازمان، مردم و رسانه ها ارتباطی بهینه برقرار شود.

در بخش پایانی این نشست، فاطمه کرم اللهی به عنوان دبیر کارگروه برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر حوزه هنری فارس و هاشم کرونی به عنوان مسوول دبیرخانه ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس معرفی شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه