English

نماینده عالی دولت در فارس تأکید کرد:

جایگاه دانش بنیانی و تولید دانش، در مراکز علمی است/ دانشگاه نسل سوم باید نوآور و کارآفرین باشد

نظام بهره وری اقتصادی و سیاسی مبتنی بر دانش بنیانی لذا جایگاه دانش بنیانی و تولید دانش، در مراکز علمی است.

جایگاه دانش بنیانی و تولید دانش، در مراکز علمی است/ دانشگاه نسل سوم باید نوآور و کارآفرین باشد

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، اسماعیل تبادار در حاشیه بازدید امروز خود از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یادآوری این مطلب که استان فارس دارای پیشینه علمی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی و زیرساخت های بنیادی علوم مختلف از گذشته تاکنون است، افزود: نظام بهره وری اقتصادی و سیاسی مبتنی بر دانش بنیانی لذا جایگاه دانش بنیانی و تولید دانش، در مراکز علمی است که در این خصوص باید گفت زمان مربوط به دانشگاه های نسل  اول و دوم گذشته و اکنون دانشگاه نسل سوم در کنار ارائه آموزش دانشگاهی باید نوآور و کارآفرین باشد.

استاندار فارس تأکید کرد: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز باید با رویکرد بین المللی و کارکردهای فراگیر آن ها مورد توجه ویژه قرار گیرند.

اسماعیل تبادار در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

وی ادامه داد: این دو مرکز در ابعاد ثبت و ضبط رهاوردهای علمی دنیا و همچنین در تقویت ارکان علمی کشور نقش آفرینی می کنند که این دو مؤلفه ضرورت دیروز، امروز و فردای ماست.

نماینده عالی دولت در استان فارس به وجود 160مرکز علمی در شیراز اشاره کرد و گفت: کسب رتبه دوم دانشگاه شیراز در کشور به دلیل وجود این مرکز علمی و مهم است که جایگاه رفیعی در ثبت و ضبط دستاورد علمی دنیا را دارد و در تقویت ارکان علمی کشور نیز نقش آفرینی می کند.

تبادار یادآور شد: تنها در دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی حدود ۲ هزار نفر از اساتید برجسته علمی حضور دارند که دارای رتبه و جایگاه علمی در سطح کشور و دنیا هستند.

وی ادامه داد: همچنین وجود مراکز علمی دیگر از جمله پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان موجبات تقویت جایگاه علمی استان و کشور را فرآهم آورده اند.

اسماعیل تبادار در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه با بیان اینکه نظام بهره وری اقتصادی و سیاسی مبتنی بر دانش بنیانی است، گفت: جایگاه دانش بنیانی و تولید دانش در این مراکز علمی است.

تبادار افزود: زمان دانشگاه های نسل  اول و دوم گذشته و اکنون دانشگاه نسل سوم در کنار ارائه آموزش دانشگاهی باید نوآور و کارآفرین باشد.

وی ادامه داد: امروز امر تحقیق و پژوهش به عنوان مؤلفه ای است که اگر به موضوع نوآوری و کارآفرینی پیوند و ارتباط نداشته باشد، علم به معنای اخص آن، معنا و مفهوم پیدا نمی کند.

استاندار فارس با بیان اینکه در تولید علم و دانش و کاربردی کردن آن، باید باور و اعتقاد راسخ داشته باشیم، گفت: باید برای پایگاه منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و مرکز علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام علاوه بر جایگاه علمی، یک برنامه جامع تدوین کنیم و بنیان آن را مستحکم کنیم که جابجایی آن از استان به جای دیگر مفهومی نداشته باشد و در جهت تثبیت این مرکز علمی بین المللی کارساز و نقش آفرین نیز اهتمام و جدیت وافر داشته باشیم تا پرچم آن بیش از گذشته برافراشته شود.

تبادار افزود: باید به بنیان های علمی و مراکز دانشگاهی دوسویه بنگریم و با تحقیق و آسیب شناسی مناسب شعار ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت و تولید را محقق کنیم.

اسماعیل تبادار در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

وی با بیان اینکه دانشگاه های دنیا دپارتمان هایی دارند که افزون بر رصد های علمی، علم را به سرمایه اقتصادی تبدیل می کنند، خاطرنشان کرد: این مراکز علمی مهم، تولید علم را در خدمت سرمایه و اقتصاد قرار می دهند و بر مبنای عاملیت بر موضوع نیاز به تأمین مالی برنامه های آتی خود ندارند و در راستای تقویت بنیان علمی خود قدم بر می دارند و  نظام سرمایه و اقتصاد خود را نیز فراهم می کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: مراکز دانشگاهی باید خیلی شفاف ایرادات و مشکلات را مشخص و به ارائه راهکار بپردازند و در کنترل بحران هایی مثل بحران آب و مسائلی مانند سرمایه گذاری و کشاورزی راهکارهای خود را به ما ارائه دهند.

تبادار اظهارکرد: اگر کشورهای منفعت طلب و زورگوی دنیا فرصت عرصه سیاسی را از ما سلب می کنند باید از طریق تقویت جایگاه علمی، فرهنگی و حوزه گردشگری، دیپلماسی سیاسی را ارتقاء بخشیم و هر راهکاری که بتواند اصل و فرع ما را به دنیا نشان دهد و برجستگی های فرهنگی و تاریخی خود را عرضه کند، استفاده مطلوب کنیم.

استاندار فارس بر لزوم تقویت جایگاه علمی و گردشگری به عنوان عاملی اثرگذار در ارتقای دیپلماسی سیاسی در سطح بین المللی تأکید کرد و گفت: اتخاذ راهکار مطلوب به منظور شناساندن و نشان دادن برجستگی های علمی، فرهنگی و تاریخی کشور در عرصه بین المللی موجب ارتقای دیپلماسی سیاسی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه