English

ارتجاع یا لیبرالیسم!

انقلاب اسلامی از همان روزهای اول با چالش دوگانه تفکر انقلابی و لیبرالیسم مواجه بوده است.

ارتجاع یا لیبرالیسم!

محمود رضا امینی-خبرگزاری موج؛ انقلاب اسلامی در بدو شروع، با چالش دوگانه تفکر انقلابی و لیبرالیسم مواجه بود؛ تا جایی که در مناقشه ای جدی در مسائل مدیریتی و سیاسی،مرحوم شهید بهشتی به امام خمینی(ره) معزور می دارد که اختلاف فی مابین سران نظام جمهوری اسلامی عملا اختلاف اعتقادی است. گروهی معتقد هستند که مبتنی بر احکام و دیدگاه اسلام نمی توان حکومت را اداره کرد و نیاز به استمداد از شیوه ها و کمک های غرب و شرق است. 

اما گروه دیگر معتقد به بی نیازی به شرق و غرب و راه کارهای قرآنی و اسلامی است؛ آن هم اسلام ناب محمدی منطبق بر فقه جعفری و ما (مرحوم بهشتی) معتقد به نظر اخیر هستیم.

طبیعی است اصل انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی یک حرکت انقلابی و رو به جلو بود از این رو هرگز انقلاب را تمام شدنی نمی دانست و پویایی انقلاب را در پویایی اجتهاد، آن هم اجتهاد مبتنی بر فقه جعفری می دانست؛ پس با هر گرایش چپ و راست، حزب، گروه، دسته بندی های مختلف چندان موافقتی نداشت و حزب را حزب الله و حرکتِ رو به سوی جلو را متکی بر مردم با هدایت قرآنی و فقهی می دانست.

امروزه بعد از چهل سال که قرائت های مختلف در تفکرات التقاطی، از اسلام و گاهی بی پرده، تفکرات غیراسلامی در عرصه انقلاب اسلامی مطرح شده است، شاهد بروز و شکل گیری تفکرات و روش های هستیم که برگشت آن به همان صبر انقلاب و تفکرات لیبرالیستی است.

تفکری که قبول دارد آمریکا و برخی کشورهای مطرح شده در عرصه بین المللی، قدرت های بزرگ هستند و باید از آنها تبعیت نمود و یا الزاماً با آنها رفاقت و رقابت کرد و اساساً آن ها را دشمن فرض نکرد.

تفکری که خودباوری ندارد و محوریت گرایش های اقتصادی آن مدل های غربی است و یا حتی شرقی قدیمی...تفکری که مسوولین نظام را شهروندان درجه یک می خوانند و حاضر به پاسخگویی و ارتباط با مردم نیست. به عبارتی عملاً طبقه برتر و اشراف را بر طبقه فقرا، حاکم می دارد.

تفکری که اشرافیگری و بالاشهرنشینی را ترجیح می دهد و شأن مسوولین را بالانشین می داند.

تفکری که خروجی آن برای مسوولیت چه در دولت، مجلس و چه در سایر قوا و نهادها، ویژه پروری و اقوام سالاری است.

تفکری که ارزش های صدر انقلاب، دفاع مقدس و اسلام ناب محمدی را قدیمی می داند.

تفکری که با قرائت جدید از اسلام، تلاش امام حسین(ع) و امام حسن(ع) را نه قیام بلکه مذاکره می داند و اساسا دیدگاه ها و قرائت  آن ها از اسلام بدون ولایت مطلقه فقیه و اختیارات آن است.

تفکری که مدیران جهادی را حذف می کند و تمایل آن به جذب مدیرانی است که در آمریکا و اروپا تحصیلات خود را گذرانده باشند.

و امثال تفکری که در پی همکاری قرارومدارهای استراتژیک با شرکت های آمریکایی و اروپایی است.

این ها همه یعنی ارتجاع و این ارتجاع یعنی بازگشت به تفکر لیبرالی...

تعجب نکنید برخی از مسوولین حال حاضر را و با دوره های قبل را خائن بدانیم؛ بلکه می خواهیم بگوییم لیبرالیسم، انقلاب را در حال بلعیدن است و باید همراه جلودار مراقبت نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر