English

ریاض در پی اجرایی کردن سیاست چند ضلعی است

واقعیت این است که اختلافاتی از قدیم الایام بین قطر و عربستان وجود داشت که همواره در استقلال نظر قطر نسبت به نمود داشت.

ریاض در پی اجرایی کردن سیاست چند ضلعی است

هر دو کشور از منظر سیاست های خود دوستان و دشمنان مشترکی داشتند. اما در اتفاقات اخیر، قطعا نمی توان تغییرات عربستان را پس از به حکومت رسیدن شاه سلمان تا کنون بی ربط به مناقشه قطر و عربستان بدانیم.
به همین دلیل به طور کلی عربستان تلاش می کند قدرت خود را افزایش دهد و سیطره نفوذش را بر کشور های عربی بیشتر کند که این را با یک چند ضلعی در حال اجرا دارد.
ضلع اول در واقع معاملات تجاری و به عبارتی نفوذ  با هزینه های فراوان از بعد اقتصادی است.
ضلع دوم این چند ضلعی را در تجهیز تسلیحاتی و افزایش قدرت نظامی این کشور باید جستجو کرد و ضلع دیگر تلاش عربستان برای سیطره سیاسی بر کشورهای عربی است.
در حال حاضر این مثلث در عربستان شکل گرفته و بازتاب بیرونی آن تقویت گروه های تکفیری و دشمنی بیشتر با ایران و حتی گروه هایی مثل اخوان المسلمین است. این برون داد برای قطر هم تشدید می شود و این چالش بعد از اظهارات گزارشگر الجزیره بهانه خوب و جدی ای شد تا چند کشور عربی به درخواست و پی گیری ریاض، کشور قطر را تحریم کنند.

با این باور که قطر پس از اعمال این تحریم ها دیگر حیاتی نخواهد داشت به دنبال آن هستند که تمامیت و حاکمیت این کشور را هم در چنگ خود بگیرند و برای مقاصد بعدی این قضیه را دنبال می کنند.
سران وهابی عربستان دنبال یک طیف قوی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و سعی دارند با نفوذ جدی در کشورهای عربی، مقابل ایران صف آرایی کنند و حاضر نیستند هیچ کشور عربی خارج از این صف آرایی قرار گیرد. و این در حالی است که قطر خصوصا در روزهای اخیر تمایلات ایرانی خودر ا ارجح داشته است.
از سوی دیگر این نکته نیز قابل تامل است که خط واسط بین قطر و ترکیه اخوان المسلمین می باشد و دولتمردان آنکارا همچنان نسبت به تغییرات بعد از محمد مرسی نگرانی های خود را ابراز می کنند و مصر را با مرسی برسمیت می شناسند و این سیاست همچنان ادامه دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر