English

مزیت های اقتصادی کشور به درستی در فولاد مبارکه برای توسعه و اشتغال به کار گرفته شده است

جمعی از اقتـــصــــــاددانان برجسته کشور روز چهارشنبه ششم دی به فولادمبارکه آمدند و ضمن دیدار و گفت وگو با سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه از نزدیک از طرح های توسعه و خطوط تولید فولادمبارکه بازدید کردند.

مزیت های اقتصادی کشور به درستی در فولاد مبارکه برای توسعه و اشتغال به کار گرفته شده است

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه در این جلسه ضمن ارائۀ گزارشی از عملکرد فولادمبارکه به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فولادمبارکه در بخش صادرات، مطالعۀ بازار هم داشته است یا نه؟ اینچنین پاسخ داد: چنانچه تولیدکننده ای بخواهد یک کالای مصرفی صادر کند، بالطبع تازگی محصول و شکل بسته بندی در موفقیت کالای صادراتی نقش تعیین کننده ای دارد؛ اما این موضوع در بخش صادرات محصولات صنعتی و فولادی به این سادگی نیست؛ زیرا در پایین دست کارخانه هایی هستند که فعالیت خود را با این محصول تنظیم میکنند، به همین منظور سفارش می دهند و در بازۀ زمانی مشخصی محصول خود را تحویل می گیرند. در تولید این محصول الزاماتی وجود دارد که اگر رعایت نشود، کار با موفقیت پیش نمی رود؛ بنابراین باید شناخت خوبی از بازارها و رقبای جهانی داشت. در عین حال صادرکننده باید به تعهدات اخلاقی و اقتصادی خود نیز پایبند باشد. خوشبختانه امروز فولادمبارکه یکی از شرکتهای خوشنام در دنیاست. ضمن اینکه ما از همان روزهای اول حضور در فولادمبارکه معتقد بودیم که باید خود را به بازار ۶/۱میلیارد تنی جهانی وصل کنیم تا موفق باشیم. به لطف الهی این اتفاق هم افتاده است و آسیب پذیری فولادمبارکه به شدت پایین آمده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا احداث کارخانه های تولید فولاد و صنایع پایین دستی در کشور مقرون به صرفه است یا نه، گفت: احداث صنایع مادر ازجمله فولادسازی فقط در حالی که با ظرفیتهای بیشتر از ۵میلیون تن و با مطالعات جغرافیایی کافی راه اندازی شود، می تواند سودآور باشد. در عین حال ایجاد صنایع پایین دستی، بسته به نوع مصرف و کشش بازار منطقه، اگرچه در تناژهای پایین باشد، چون رونق اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد می کند، می تواند به سهم خود، سودآور و کارگشا باشد. همچنین باید در نظر داشته باشیم صنعت فولاد مانند لوکوموتیو است که سایر واگنها را به دنبال خود می کشاند و به حرکت وا می دارد. با احداث صنایع فولاد، صنایع پایین دستی هم به وجود می آیند و رشد می کنند.
سبحانی در پاسخ به این سؤال که هدف فولادمبارکه از پیشنهاد خرید فولاد اکسین چه بوده است، گفت: فولاد اکسین یک کارخانۀ نورد است و در بخش تولید ورقهای عریض به اسلب با عرض ۱۸۰سانتیمتر تا ۲متر و با کیفیت API جهت تولید ورقهای موردنیاز صنعت نفت و گاز نیاز دارد و باید خوراک خود را از فولادمبارکه تأمین کند؛ در غیر این صورت نمی تواند ظرفیت تولید خود را کامل کند؛ بنابراین فولادمبارکه نه با نگاه منطقه ای و استانی و صرفا با نگاه ملی برای ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر در صنعت فولاد کشور وارد این موضوع شد.
در جریان این بازدید محمدرضا بهرامن رئیس خانۀ معدن ایران گفت: معدن و صنایع معدنی میتواند موتور توسعه و پیشران اقتصاد کشور باشد. تا به امروز اقتصاد کشور ما به اشتباه بر اقتصاد نفتی استوار شده است. یکی از مشکلات بخش معدن این بود که این بخش از اقتصاد دور مانده بود و در تصمیم سازی های کلان و برنامه های اقتصادی کشور هیچگاه به آن به عنوان یک بخش مهم و بنیادی نگاه نشده بود؛ تا اینکه از چند سال اخیر، در پی تأکید مقام معظم رهبری به ظرفیتها و توان بالای معدن و صنایع معدنی، توجه خاصی به این بخش شد.
در بخش معدن، کمیته ای با حضور شخصیت های برجستۀ اقتصادی کشور تشکیل شده است. امروز در فرصت بازدید از فولادمبارکه به همراه این تیم قوی، نخبه های دانشگاه های کشور ازجمله دانشگاه شریف به فولادمبارکه آمدند تا از نزدیک با توانمندی های این بخش آشنا شوند تا با قلم و مباحث آکادمیک خود جریانهای اقتصادی معدن را به سایر فعالیتهای اقتصادی کشور وصل و ظرفیتهای بخش معدن را اطلاع رسانی کنند.
دکتر محمدمهدی بهکیش، نایب رئیس و دبیر کل کمیتۀ ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی در گفت وگو با خبرنگار فولاد خاطرنشان کرد:
از روزی که فولادمبارکه دشت وسیعی بود در جریان ساخت و پیشرفتهای این شرکت قرار داشتم. تأثیر فولادمبارکه بر اقتصاد منطقه و کشور به خوبی دیده می شود و تحسین برانگیز است. فولادمبارکه از مزیتهای موجود در کشور که اساسا صنعت فولاد به دلیل وجود همین مزیتها در کشور بنیان نهاده شد، به خوبی استفاده کرده و توانسته است خاک را به انواع ورقهای فولادی تبدیل کند.
کاری که تا به امروز در کشور انجام شده و می شود این است که ما در بخشهای مختلف تکنولوژی برخی کشورها را اقتباس و بومی سازی کرده ایم و این امر در جای خود خوب است؛ اما بهتر است از این به بعد، با اتکاء به دانش نهادینه شده در کشور و تجارب ارزندۀ مهندسان و کارشناسان خود، باور کنیم که می توانیم پا را فراتر بگذاریم و خودمان بنیانگذار و مبدع روشهای نوین در تکنولوژی و تولید باشیم؛ یعنی اساسا تکنولوژی ساز باشیم؛ زیرا از قدرت مالی، دانش فنی و همچنین تجربۀ خوبی برخورداریم. نباید تجربۀ شرکتهایی نظیر فولادمبارکه دستکم گرفته شود. حتی فولادمبارکه میتواند با تشکیل یک مرکز پژوهش قوی و ملی تجارب خود را با کمک مسئولان برای خلق تکنولوژیهای جدید و صاحب سبک شدن در صنعت فولاد دنیا به کار گیرد.
سمیه مردانه دکترای اقتصاد پولی و نفت و مدرس دانشکدۀ روابط بین الملل وزارت خارجه و مشاور شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز افزود:
پیش از این از شرکتهای زیادی بازدید کرده بودم؛ ولی به جرات باید گفت بازدید از فولادمبارکه تجربه خوب و بسیار شگفت آوری بود.
باید اذعان داشت تسلط مدیریت این شرکت به مباحث فنی و اقتصادی، به روز بودن مجموعه، پویایی، اهمیت حفظ محیط زیست در این شرکت، مسیر توسعه، سودآوری و اشتغالزایی فولادمبارکه در این وضعیت اقتصادی قابل تحسین است.
در بخش توجه به نیروی انسانی و دانش محور بودن شرکت، فولادمبارکه برخلاف بسیاری از شرکتها که در این امر ناتوان مانده اند، تحقیقات خوبی کرده و رشد درخور توجهی داشته است. در جریان این بازدید به ایرانی بودن خود بالیدم.
ثبات مدیریت در فولادمبارکه یکی از نقاط قوت این شرکت است. قرار گرفتن تنها پنج مدیرعامل در رأس هرم مدیریت این شرکت در طی ۲۵ سال نشان میدهد که مدیران این سازمان برنامه های مدونی برای ادارۀ شرکت در زمان مدیریت خود داشته اند و به خوبی با بدنۀ سازمان ارتباط برقرار کرده اند.
در همین خصوص جعفر خیرخواهان، فعال حوزه های اقتصادی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و وزارت کار و امور اجتماعی اظهار کرد: اگر بخواهیم در سطح کلان کشور به پیشرفتهای بیشتری برسیم، باید از دستاوردهای فنی و دانشی شرکتهایی نظیر فولادمبارکه بهرهمند شویم.
اجرای طرحهای توسعه در این شرکت و سودآوری آن در طول سالهای تحریم نشان میدهد که شرکت فولاد مبارکه در بخش تصمیم سازی مدیریتی و بهره وری کارکنان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
در وضعیت بد اقتصادی تجربۀ شکست برای یک سازمان بزرگ مسلما ضایعه ای جبران ناپذیر است. خوشبختانه فولادمبارکه در بدترین وضعیت نیز تولید اقتصادی و قابل رقابت داشته است. در حالی که سایر سازمانها با فرافکنی مشکلات خود را عهده دار نمی شوند، نیروی مدیریت و کار در این شرکت با برنامه ریزی خوب و همت و تلاش مثال زدنی هیچگاه امید خود را از دست نداده اند و در هر حال سازمان را یاری کرده اند و توانسته اند نیاز سایر صنایع پایین دست را تأمین کنند و برای سهامداران خود حاشیۀ سود مناسبی به وجود آورند.
علی دینی ترکمان استادیار مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و محقق و مدرس دانشگاه نیز خاطرنشان کرد:
اینکه فولادمبارکه به تنهایی نیمی از فولاد کشور را تأمین میکند و با عملکرد خود توانسته است حاشیۀ سود مناسبی ایجاد کند، بسیار ارزشمند است؛ ولی متأسفانه نظام بنگاه داری صنعتی ما درگیر یک اشکال اساسی است که آن هم مربوط به فولادمبارکه نیست، بلکه از آنجا نشات میگیرد که طی سالهای قبل سیاست صنعتی مشخصی در کشور وجود نداشته است؛ به همین دلیل در شهرهای مختلف با وضعیت جغرافیایی گوناگون کارخانه های کوچک و متعددی با ظرفیتهای پایین تأسیس شد که این به معنی واقعی اتلاف منابع است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی