English

برای اولین بار در ایران انجام شد؛

شارژ مستقیم کلوخه به مگا مدول‌های واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه

کارکنان و کارشناسان توانمند واحد احیا مستقیم شهید خرازی (احیا مستقیم ۲) فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور موفق شدند، به طور آزمایشی کلوخۀ سنگ آهن را به صورت مستقیم به کوره های احیا مستقیم شارژ نمایند.

شارژ مستقیم کلوخه به مگا مدول‌های واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس واحد احیا مستقیم۲ فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر و با تأکید بر اینکه عملیات شارژ مستقیم کلوخه با ترکیب حدود ۱۵درصد همراه با گندله، انجام شده، گفت: نتایج کیفی این تست حاکی از آن است که ازنظر متالیزاسیون و کربن در حد قابل قبول است و با معیارهای موردنظر منطبق است.
محمدرضا فتحی در خصوص اهداف اجرای این پروژه گفت: با توجه به کمبود گندله در کشور و نیاز واحدهای احیا مستقیم به این ماده اولیه، این پروژه در اوایل سال ۱۳۹۵ و به منظور شناسایی معادن و جایگزینی بخشی از گندله مصرفی با کلوخه سنگ آهن، در ناحیه آهن سازی مطرح و اجرایی گردید.
وی با اشاره به فرآیند اجرای این طرح افزود: در مرحلۀ اول چهار معدن که دارای کلوخه سنگ آهن هماتیتی با کیفیت قابل استفاده در مدول های احیاء مستقیم هستند، شناسایی و نمونه گیری شدند و در مرحلۀ بعد بر روی کلوخه ها تست‌های آزمایشگاهی انجام و درنهایت با توجه به نتایج حاصله، یکی از منابع تأمین کلوخه برای انجام تستهای تکمیلی و میدانی انتخاب گردید.
رئیس واحد احیا مستقیم۲ فولاد مبارکه گفت: با توجه به طراحی واحد احیاء مستقیم۲، امکان شارژ کلوخه به طور مستقل دریکی از مگامدول‌های این واحد فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا به میزان ۱۰ هزار تن کلوخه توسط واحد خرید مواد اولیه و انرژی از معدن موردنظر خریداری و در چند نوبت در مگا مدول مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه با بررسی مشکلات و انجام فعالیت های تحقیقاتی، اصلاحات موردنیاز مانند تغییر در مسیر شوت ها، نحوۀ پوشش دهی کلوخه با شیره آهک، پارامترهای فرایندی و اصلاح خواص کلوخه و ... انجام شد و درنهایت نتایج تست میدانی بعدی با موفقیت حاصل گردید.
فتحی درباره دستاوردهای اقتصادی حاصل از اجــرای این پــروژه و بابــیان اینکه واحــد احیا مستقیم شماره ۲ سالانه به حدود ۵/۴ میلیون تن گندله نیاز دارد، افزود: در صورت جایگزینی حدود ۱۰ درصد از این گندله با کلوخه سنگ آهن، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه