English

استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ساخت تونل‌های شهری

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از تکمیل شبکه بزرگراهی شمال تهران از طریق ساحت فضاهای زیر سطحی خبر داد.

استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ساخت تونل‌های شهری

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا جاوید در مورد مشارکت بخش خصوصی در ساخت تونل‌های شهری، اظهار داشت: در حال حاضر شبکه بزرگراهی شهر تهران براساس طرح جامع و تفصیلی اول شهر در غرب، شرق و جنوب به طور کامل گسترده شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در پهنه مرکزی با توجه به وجود بافت تاریخی و ارزشمند امکان توسعه بزرگراه و شبکه معابر شهری وجود ندارد.

به گفته معاون شهردار تهران؛ همچنین در بخش شمال شهر نیز به دلیل شرایط توپوگرافی جدید و وجود ارتفاعات، قیمت بالای اراضی و املاک امکان ساخت بزرگراه امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل در دو پهنه مرکزی و شمال پایتخت بهترین گزینه توسعه تونل‌های شهری و فضاهای زیرسطحی است، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای روان سازی ترافیکی در محدوده مرکزی در حال طراحی پایتخت تونل شهیدصیاد شیرازی را به طول ۱۰ کیلومتر از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان هستیم.

جاوید در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به امکان مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه بزرگراهی و فضاهای زیر سطحی طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: برآورد اولیه ما درخصوص هزینه برای ساخت تونل شهید صیاد شیرازی بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است. چنانچه بخش خصوصی در ساخت طرح‌های بزرگراهی و یا تونل‌های شهری سرمایه‌گذاری کنند، امکان اخذ عوارض در بزرگراه‌ها و یا تونل‌های شهری وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران از مشارکت بخش خصوصی در حوزه توسعه و اجرای طرح‌های بزرگ شهری استقبال می‌کند، تاکید کرد: شورای شهر تهران نیز در تبصره بودجه سال ۹۵ استفاده از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری‌های مدرن مانند BOT و BOLT را پیشنهاد کرده است. اکنون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران نیز در حال امکان سنجی سرمایه بخش خصوصی که تمایل به مشارکت در پروژه‌های شهری دارند؛ است تا در صورتی که سرمایه گذار تمایل به مشارکت داشته باشد پیشنهاد مالی وی برای اخذ عوارض را برای تصویب به شورای شهر تهران تقدیم کند.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران طبق توصیه‌های شورای شهر برای پروژه‌های سنگینی که در حوزه طرح‌های تکمیل زیرساخت شهری مطرح می‌شوند، مانند پروژه تونل شهیدصیاد شیرازی و یا مشابه آن روندی تبین شده تا با استفاده از سرمایه بخش خصوصی؛ شهرداری تهران این پروژه ها را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه طبیعتا پیشنهاد مالی سرمایه‌گذار خصوصی در شورای شهر بررسی و عوارضی برای عبور از این سازه‌ها تصویب خواهد شد، گفت: این روش در دنیا تجربه شده است و در برخی کشورها از هر خودرو عوارض سالیانه به صورت درون شهری و برون شهری می گیرند. به عنوان مثال در برخی از شهرهای دنیا مانند توکیو برای هر عبور خودرو از بزرگراه و تونل شهری عوارض دریافت می‌کنند. به طوری که خودروها هر بار که وارد شبکه بزرگراهی می‌شوند ۷۰۰ ین عوارض می‌پردازند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی