English

لزوم ورود وزارت کشور برای صدور شناسنامه «نوزادان معتاد»

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در مورد بی‌توجهی بیمارستان‌ها به مراقبت از نوزادان معتاد و عدم اطلاع مسوولان بیمارستانی از ابلاغیه معاونت درمان وزارت بهداشت گلایه کرد و از لزوم حضور وزارت کشور برای تسهیل در صدور شناسنامه معتادان بدون پدر خبر داد.

لزوم ورود وزارت کشور برای صدور شناسنامه «نوزادان معتاد»

به گزارش خبرگزاری موج، فاطمه دانشور صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه با حضور در شورای شهر تهران متوجه شدم که به مادران و کودکان معتاد در مصوبات شورا بی‌توجهی می‌شود و حتی در حالی که آنها نیازمند توجه ویژه هستند، اما در تصمیم‌گیری‌ها مغفول مانده‌اند.

وی با بیان اینکه نهادهای حاکمیتی و توجه چندانی به زنان معتاد و جنین و کودکان آنها ندارند، گفت: ما نمی‌توانیم منتظر دولت و دستگاه‌های حاکمیتی برای کمک به این قشر خاص که نیازمند توجه ویژه هستند، بمانیم، چراکه آمار آنها رو به افزایش است.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه آبان‌ماه سال گذشته توسط خیریه مهرآفرین اقدام به پذیرش مادران معتاد و فرزندانشان کردیم، افزود: ۲۰۰ مادر و کودک معتاد توسط بیمارستان‌ها، گشت‌های خدمات اجتماعی و افراد خیر به این خیریه معرفی شدند.

دانشور با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که اکثر فرزندان مادران معتاد حاصل ازدواج‌های ثبت نشده و یا موقت هستند، گفت: این مساله باید به گوش مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس برسد که بدانند اکثرا این کودکان سال‌هاست بدون شناسنامه و حتی بدون واکسیناسیون در این شهر زندگی می‌کنند که اکثرا دارای سوءتغذیه هستند و مادرانشان برای پیشگیری از گریه، به آنها موادمخدر می‌دهند و به دلیل آنکه شناسنامه ندارند به مدرسه نرفته و بی‌سواد می‌مانند و به مشاغل سخت و پنهان همچون خرده‌فروشی موادمخدر روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که این کودکان حاصل ازدواج‌های ثبت‌نشده هستند و از نبود پدر رنج می‌برند، از رشد عاطفی برخوردار نیستند، ادامه داد: ما ۲۰۰ پرونده مربوط به مادر و کودک را بررسی کردیم و جالب است بدانید این مادران اکثرا بارداری‌های متعدد را با فاصله کم تجربه کرده و از ۴ تا ۸ بچه دارند که از مجموع در این ۲۰۰ پرونده با ۶۰۰ کودک مواجه هستیم که از این مادران معتاد به دنیا آمده‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه این تعداد تنها مربوط به آمار بیمارستان‌هایی در جنوب شهر تهران است، گفت: اگر بخواهیم گستره فعالیت‌مان را افزایش دهیم، قطعا جمعیت مادر و کودک معتاد افزایش می‌یابد.

دانشور با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که اکثرا مادران معتاد با هر درجه بی‌خانمانی برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: برهمین اساس با وزارت بهداشت وارد رایزنی شده و سرانجام وزیر بهداشت طی ابلاغیه‌ای به همه بیمارستان‌ها اعلام کرد که کلیه نوزادان متولد شده از مادران مصرف‌کننده مواد افیونی در بیمارستان‌های دولتی یا غیردولتی باید به مدت ۳ الی ۵ روز برای ارزیابی و درمان سندروم پرهیز نوزادی در بیمارستان بمانند. همچنین با توجه به وجود خطر سوءرفتار نسبت به کودکان توسط والدین مصرف‌کننده فعال مواد یا والدین واجد سابقه شناخته شده سوءرفتار نسبت به کودکان مانند فروش نوزاد، بهره‌کشی از کودک برای تکدی‌گری یا اجبار کودک به کار به منظور اطمینان از سلامت نوزاد، موضوع را با قید فوریت به اورژانس اجتماعی ارجاع داده و با اورژانس اجتماعی ارتباط داشته باشند، اما متاسفانه می‌بینیم که با اینکه ابلاغیه وزارت بهداشت مربوط به بهمن‌ماه سال گذشته است اما متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها از این موضوع اطلاع ندارند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها قسمت NICU برای نگهداری کودکان متولد شده از مادران معتاد ندارند و بدون سم‌زدایی نوزاد را تحویل والدین می‌دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه از ۲۰۰ پرونده مربوط به مادر و کودک معتاد تنها ۱۰ مادر راضی به ترک اعتیاد شده و مابقی اعتیاد را به عنوان سبک زندگی پذیرفته‌اند، تصریح کرد: متاسفانه کمپ‌های ترک اعتیاد مخصوص زنان حاضر به پذیرش کودکان و نوزادان نیستند و این در حالی است که به تازگی یک ngo اقدام به پذیرش مادر و کودک معتاد کرده اما ظرفیت این کمپ محدود است و متاسفانه رایگان نیست و این در حالی است که کمپ‌های ما می‌توانند با ایجاد یک مهدکودک مشکل را حل کنند.

دانشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها از ابلاغیه وزیر بهداشت که با امضای علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت ابلاغ شده است، حتی خبر ندارند، گفت: عدم وحدت رویه در بیمارستان‌ها و برخورد سلیقه‌ای دردسرساز شده است به گونه‌ای که عدم هماهنگی بین بیمارستان و اورژانس بهزیستی دردسرساز شده چراکه بیمارستان معتقد است باید کودک معتاد در اختیار اورژانس اجتماعی قرار بگیرد ولی بهزیستی معتقد است که باید مددکار بیمارستان اقدامات قضایی را انجام دهد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی کودکان بدون شناسنامه از مادران معتاد گفت: بسیاری از مادران بدون ازدواج ثبت شده باردار می‌شوند و آنها به دلیل وجود برخی مشکلات در خانه زایمان کرده و نهایتا کودک آنها بدون شناسنامه باقی می‌مانند که باید وزارت کشور بر روی این موضوع حساس شده و برای اینگونه کودکان شناسنامه صادر کنند، چراکه پدری در کار نیست و اوراقی هم مبنی بر سبک ازدواج وجود ندارد لذا باید وزارت کشور به صورت ویژه به این موضوع وارد شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در برخی از موارد که مددکار اجتماعی اقدام به اخذ شناسنامه برای این کودکان می‌کند، نام پدر در شناسنامه سفید و خالی است؛ باید وزارت کشور برای حل این مشکل نیز چاره‌اندیشی کند، چراکه در آینده این کودکان قطعا با چالش و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

دانشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیمارستان‌ها، اتباع بیگانه را برای سم‌زدایی رایگان پذیرش نمی‌کنند، گفت: شاهد هستیم بیمارستانی برای پذیرش یک کودک افغانی ۱۰ میلیون تومان طلب کرد که نهایتا با حکم سیستم قضایی با ۹۰۰ هزار تومان پذیرش شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بازدیدهای هفتگی مددکاران اجتماعی این کودکان و نوزادان مشخص شد که اکثر مادران در پاتوق‌ها و به صورت گروهی زندگی می‌کنند، گفت: این کودکان در محیط‌های ناامن زندگی می‌کنند و جالب است بدانید که تنها گروه پزشکان بدون مرز پذیرفته است که نسبت به واکسیناسیون این کودکان اقدام کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی موارد برای گرفتن کودکان از والدین و خروج آنها از محیط‌های نامناسب با اورژانس اجتماعی بهزیستی به مشکل برمی‌خوریم، گفت: بهزیستی می‌خواهد ماموران اورژانس با لباس و خودرو به محل وارد شوند اما والدین به محض دیدن خودرو، با فوریت محل خود را تغییر می‌دهند و بارها از ماموران اورژانس درخواست کردیم که به صورت نامحسوس برای گرفتن کودکان وارد عمل شوند.

دانشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از مادران معتاد دارای مشکلات روحی – روانی هستند که همین مساله سبب شده بارداری‌های پی در پی و بدون برنامه داشته باشند، اظهار کرد: لازم است موضوع توبکتومی(پیشگیری از بارداری ویژه زنان) با رایزنی‌ها برای اخذ اجازه محدود برای این قشر خاص و مادران و افراد پرخطر که چندین بار بارداری را تجربه کردند، اخذ شود چراکه آنها بدون برنامه باردار شده و تمرکزی بر روی تربیت کودکانشان ندارند و برای پیشگیری از افزایش جمعیت کیفری در آینده این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گردش مالی، خیریه مهرآفرینان است گفت: در نظر داریم در شهرهای مشهد، کرمان، البرز و هرمزگان نیز اجرا کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که آیا نمایندگان مجلس از چهارراه‌ها عبور نمی‌کنند که به کودکان کار بی‌توجه هستند، تاکید کرد: متاسفانه چندین بار برگزاری نشست با نمایندگان مجلس برای طرح موضوعات مختلف را داشتیم اما محقق نشد و احساس می‌کنیم این مجلس بسیار در برابر موضوعات آسیب‌های اجتماعی منفعل است.

دانشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنابر قانون دستگاه‌های مختلف ملزم هستند تا با عزم ملی کلیه اقدامات لازم برای کنترل، کاهش، درمان و پیشگیری از سوءمصرف مواد توسط زنان باردار و دارای نوزاد را انجام بدهند، گفت: با این حال با چالش‌های اساسی در ساختارها قوانین و اقدامات اجرایی کشور روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که هنوز غربالگری اعتیاد در دوران بارداری به عنوان یک ضرورت مطرح نشده در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مداخلات زودهنگام یک ضرورت است و لازم است وزارت بهداشت، سیاست‌های خود را به شکل متمرکز به سمت غربالگری هدایت کند.

وی افزود: در بیمارستان‌ها قالب بودن رویکرد پزشکی در موضوعات اجتماعی بسیار محسوس است و این در حالی است که باید تیم مداخله مددکار اجتماعی در همه بیمارستان‌ها وجود داشته باشد تا به موضوع مادر و کودک معتاد واردشود اما بسیاری از بیمارستان‌ها فاقد این بستر هستند و نوزاد را بدون آنکه تمهیدات درمانی روی آن انجام دهند، ترخیص می‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اورژانس اجتماعی ۱۲۳ گفت: ناکافی بودن تعداد مددکار اجتماعی، کمبود تجهیزات و خودروها و… موجب ضعف و تاخیر حضور اورژانس در محل‌های مختلف شده است به گونه‌ای که در پهنه شرق و جنوب شرقی تنها شش مددکار اجتماعی وجود دارد که نمی‌توانند مداخله صریحی داشته باشند و همچنین اجازه جذب به این افراد داده نشده است که لازم است تمهیدات لازم برای مداخله بهنگام مددکار اورژانس اجتماعی و خدمات شهری داده شود و این موضوع عجیب و غریبی نیست که بهزیستی مقاومت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه