English

بهشتی: ۳۷ سال خدمت برای من لذت بود و منتی بر سر کسی ندارم

محمد بهشتی ۳۷ سال خدمتش در صدا و سیما، بنیاد فارابی و میراثفرهنگی را لذتبخش خواند و گفت: همه آنچه برای همه مدیران اتفاق می افتد برای من هم افتاد و من لذت بردم و از این باب هیچ منتی بر سر کسی ندارم.

بهشتی: ۳۷ سال خدمت برای من لذت بود و منتی بر سر کسی ندارم
به گزارش خبرگزاری موج، عصر روز گذشته ۴ مرداد ماه مراسم بزرگداشت سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد. این مراسم نخستین برنامه از «روایت معمارانه» است که با همکاری کتابخانه ملی، کانون معماران معاصر و کانون معماران وشهرسازان جوان برگزار شد.
در این مراسم شخصیتهای سیاسی، فرهنگی، علمی و هنری همچون عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، رضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، مسعود سلطانی فررییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، حجه الاسلام والمسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، رضا کیانیان هنرپیشه، مجید مجیدی کارگردان و … حضور داشتند و برخی از آنها در نکوداشت بهشتی سخنانی را ایراد کردند.
سید رضا صالحی امیری معاون رئیس جمهوری و رئیس کتابخانه ملی به عنوان اولین سخنران این برنامه گفت: باور داریم که این تجلیل، فقط تجلیل از مهندس بهشتی نیست بلکه برای تجلیل از فضیلت، معرفت و اخلاق است که این جمع همدل و همنوا را در اینجا گرد هم آورده است. این پیامی است برای نسل جدید که اگر راه سید محمد بهشتی را دنبال کنید، بهشتی خواهید شد.
صالحی امیری با یادآوری آشنایی خود با سید محمد بهشتی که از دوران بعد از انقلاب آغاز شده است تصریح کرد: معرفت و شناخت من از ایشان به سفر حج ۱۳۷۸ بر میگردد که متوجه شدم بهشتی سرمایه دیگری است.سید محمد بهشتی نماد و نمود سرمایه فرهنگی کشور است.
سپس عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهشتی را اینگونه تعریف میکنم که او ایران را میفهمد، گفت: ماشخصیتهایی که ایران را بفهمند زیاد نداریم. این فهم از ایرانی ویژگی مهمی است که بیش از هر چیز در او دیده می‌شود. در زمان معاصر که روزگار جهانی شدن است و فشردگی زمان و مکان را به عنوان ویژگی برجسته آن میدانیم، باید بدانیم که اکنون سید محمد بهشتی با درک این شرایط به برجستگی مفهوم ایران و تاریخ آن باور داشته است.
دیگر سخنران این مراسم مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراثفرهنگی و از همکاران قدیمی سیدمحمد بهشتی بود. وی گفت: سید محمد بهشتی مرد فرهنگ است و در هر پستی که بوده است. چه در سینما و دانشگاه و چه در شهرداری و میراثفرهنگی و صدا و سیما، اهل فرهنگ بوده است. او معتقد است در این مکان و در طول این زمان ما زیسته‌ایم و مَنشی را که برای زندگی داریم باید بشناسیم. یعنی فهم منش زیستن در این سرزمین از ابتدا تاکنون، او بر این باور است که ایران نباید مجموع خاطرات خود را همانند کسی که آلزایمر گرفته است فراموش کند.یک ملت همانند یک بزرگ خانواده نیازمند حافظه تاریخی است
حجه الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اظهار داشت: ما بهشتی را به خوش نامی و خوش عملی می شناسیم و بهشتی در زمره معماران بنای فرهنگی کشوراست.
در این بخش از برنامه رضا کیانیان به عنوان نماینده‌ای از سینمای ایران سخنانی را درباره بهشتی و نقش او در سینمای بعد از انقلاب ایراد کرد و گفت: بهشتی در زندگی خود به عنوان یک معمار در هر پستی قرار گرفت آن را آباد کرد و ساخت. هر جا که سیدمحمد بهشتی قرار گرفت، آن پست مهم شد. سینمای ایران به او مدیون است و بر این اساس مردم نیز به او مدیون هستند.
کیانیان توضیح داد: سینمای موج نو که از دهه ۴۰ آغاز شده است در دهه پنجاه فرشته‌ای بنام بهشتی یافت که بنیاد فارابی را تأسیس و از این موج حفاظت کرد تا از قطاری که به راه افتاده است حمایت کند. بهشتی با اقدامات خود سینمای ایران را به جهانیان معرفی کرد.
پس از کیانیان نوبت به احمد مسجد جامعی رسید. او در خصوص ویژگیهای بهشتی گفت: نخست باید بگویم که بهشتی به تعبیر سهراب سپهری که گفت اهل کاشانم، اهل این سرزمین است.او رمز این سرزمین پر از موقعیت و تهدیدها را دانست و باور داشت که قرنهای قرن فرهنگ در این فلات جاری بوده است. اهمیت این معنا بسیار پیچیده است. بهشتی به ویژه در سازمان میراثفرهنگی، هم بخش مادی و هم بخش میراثمعنوی را لمس کرده است. وی سخن خود را درباره مهندس بهشتی با شعر سهراب به پایان رساند و گفت: «بزرگ بود و از اهالی امروز بود و با تمام افقهای باز نسبت داشت و لحن آب و زمین را چه خوب میفهمید.»
آخرین سخنران این مراسم نیز مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراثفرهنگی بود. پس از سخنان سلطانی فر مجری مراسم از سید محمد بهشتی درخواست کرد که روی سن حاضر شود و دقایقی با حاضران سخن بگوید.
بهشتی ضمن تشکر از حاضران گفت: در تمام طول این ۳۷ سال من از کارم لذت بردم و اصلا کار سختی نبود. همانند کسی که تشنه است و یک جرعه آب را فقط برای رفع تشنگی نمی‌خورد بلکه برای گوارایی هم آب را می‌نوشد. از این بابت هیچ منتی برسر کسی ندارم و باید سپاسگزارم باشم از کسانی که به من اعتماد کردند و به من فرصت لذت بردن دادند.
او در ادامه سخنانش ضمن قدردانی از خانواده‌اش به خاطر سختی هایی که کشیده‌اند افزود: در این ۳۷ سال به خانواده ام خیلی سخت گذشت. نتوانستم برای فرزندانم پدری و برای همسرم شوهری کنم. همین جا از آنها عذرخواهی می‌کنم. و این بزرگواری آنهاست که به خاطر تلخی هایی که به آنها دادم مرا ببخشند.
در پایان مراسم نیز با اهدای هدایا و لوح تقدیر از مهندس سید محمد بهشتی تجلیل شد.
مهندس سید محمد بهشتی شیرازی در ۳۷ سال گذشته عهده دار مسئولیتهای متعددی در حوزه فرهنگ بوده است که مهمترین آنها عبارتند از: بنیانگذار بنیاد سینمایی فارابی، تدریس در دانشگاههای مختلف، رییس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، مدیریت در بخشهای مختلف صدا و سیما و شهرداری و عضو هیا ت مدیره شورای عالی معماری و شهرسازی.
در حال حاضر وی رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی