English

دکوپاژ سینمایی «بیگانه» فراتر از تئاتر امروز است

یک مدرس دانشگاه، کارگردان و بازیگر تئاتر، درباره نمایش «بیگانه» می‌گوید: اگر نخواهی هم‌بازی جامعه و دیگران باشی و در این بازی بزرگ شرکت نکنی، باید تنها باشی و کفاره این تنهایی را بدهی.

دکوپاژ سینمایی «بیگانه» فراتر از تئاتر امروز است

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا افشار در یادداشتی اختصاصی درباره نمایش «بیگانه» نوشته است: «بعد از مدت‌ها و با دیدن نمایش «بیگانه»، تحلیل بسیار درستی از یک رمان که به‌سختی قابل اجرا است و تبدیل کردن آن به نمایشنامه بسیار دشوار است را دیدم. به‌خصوص این اقدام دکتر دلخواه که از تمام ترجمه‌های رمان «بیگانه» آلبر کامو به خوانش جدیدتری دست یافته است، اتفاقی شایان توجه است و به نظر من دکتر دلخواه، روایت و ساختار درستی از قصه دارد. همچنین تحلیل بسیارمنطقی از موضوع رمان در نمایش«بیگانه» وجود دارد. یکی ازهوشمندی‌های کارگردانی نمایش «بیگانه»، معاصرسازی و معادل‌سازی نمایش با شرایط اجتماعی حال حاضر است. همچنین میزانسن درست و دکوپاژ سینمایی که در این نمایش دیدم برای من لذت‌بخش بود؛ ضمن این‌که رابطه تئاتر بسیار خوبی در این نمایش دیدم، دکوپاژ بسیار درست سینمایی نیز از این اثر دیدم. با هدایت خوب بازیگران از سوی دکتر دلخواه، بازی‌ها بسیار روان، سلیس، دوست‌داشتنی و باورپذیر بودند. از نظر میزانسن و نقشه کف صحنه، شبکه ارتباطی آدم‌ها با یکدیگر به گونه‌‌ای منتقل می‌شد که مخاطب به ‌راحتی در هر لحظه از موقعیت و فضا قرار می‌گرفت. این‌که از دادگاه به آسایشگاه بروم، از آسایشگاه به کنار دریا برسم و در آنجا با معشوقه‌ام باشم؛ بسیار سخت است. این تو در تویی و دکوپاژ صحنه‌ها، فراتر از شرایطی است که امروزه در تئاتر می‌بینیم. این اتفاق از تسلط دکتر دلخواه هم به متن و هم به آشنایی به ادبیات این نمایشنامه و سپس کارگردانی اثر بازمی‌گردد. نور در نمایش «بیگانه» بسیار مهم است. در نمایش «بیگانه» استفاده بسیار درستی از نور شده است؛ با نور، تاریکی شکل می‌گیرد و سپس، تمهید بسیار درست دکتر دلخواه شکل می‌گیرد؛ ما در رابطه میان مرز روشنایی و تاریکی؛ بودن و نبودن مورسو را به لحاظ نورپردازی، صحنه و کارگردانی در دیگری می‌بینیم. از موسیقی نیز استفاده بسیار درستی شده بود و طراحی صحنه فاطمه زعفرانی نیز طراحی بسیار قشنگی بود. در پایان؛ باید به نکته‌ای اشاره کنم؛ فارغ از تحلیل، میزانسن و بازی بازیگران، باورپذیری نمایش «بیگانه» را بسیار دوست داشتم که این باورپذیری از نگاه درست و منطقی کارگردان به شرایط فعلی ناشی شده است.»   «بیگانه» که از ۳۱ اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را در تالار چهارسو آغاز کرده است،  با بازی رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، سیاوش چراغی‌پور، علی زرینی، حمیدرضا هدایتی، ناصر عاشوری، محمدرضا ترابی، هومن رستگار، افسون دلخواه، سارا نجفی، صادق حیدری، محمدمهدی شاهی، آریا توسلی، حمیدرضا نقره‌دوست، شفق خانی، علی دولت‌یاری و شیوا بیرانوند در تالار چهارسو روی صحنه است. دیگر عوامل این نمایش که کارگردان را یاری می‌دهند، عبارت از: دستیار کارگردان: علی صادقی‌خواه، طراح صحنه و لباس: فاطمه زعفرانی، طراح گریم، سارا اسکندری، موسیقی: رضا قانعی، مشاور رسانه‌ای: مینا صفار و مدیر روابط عمومی: امیر پارسائیان‌مهر هستند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی